Den allvarsamma leken

Söderberg, Hjalmar

| 1971

Anna Hedenstedt

2022-07-31

För nitton år sedan var detta den bästa bok jag läst, men då var också mitt känsloliv i en fas som matchade berättelsen.
Fortfarande en fin och läsvärd roman, men jag läser den nu mer nyktert (på gott och ont...).

Lars B.

2021-01-31

Hjalmar Söderberg och Per Myrberg. Vilken kombo! Betyget kan inte bli annat än högsta möjliga!

Maddox

Katrin Lindh

2019-11-22

Mikaela86

2019-09-16

Jag tycker ju verkligen om Hjalmar Söderberg. Hans målande beskrivningar får en att känna som att man är där i tidiga 1900-talet. Jag tror även att den typ av komplicerad kärlek som de upplever var starkare då. Just för att man ingick i äktenskap utan kärlek och skilsmässor inte existerade. De måste ha varit så hög igenkänning för många då.

Kerstin

2018-08-14

Detta är en bok som följt mig genom livet, jag har läst den högt med bästa väninnan, och tyst såklart. Många gånger. Trots att den utspelar sig för så länge sen är språket fräscht och det är så lätt att identifiera sig med personerna - dock olika vid varje läsning! Suverän som diskussionsunderlag med människor man känner sig trygg med!

2017-10-22

Mästerlig. Språk, känslor, person och miljöbeskrivningar. Dessutom samtidspolitik. Per Myrberg läser dessutom mycket bra. Lika aktuell idag som för över 100 år sedan.

Maria Klamas

2017-04-19

En vacker bok om kärlek och hur svårt det är att bestämma sig och att överblicka de konsekvenser ens agerande kan få både för en själv och andra runt en. Det är en bok om hur kärleken vävs samman med andra delar av livet, så som ekonomi, karriär och rykte och hur det kan få en att backa från den kärlek en egentligen känner och behöver. Den gestaltar hur en man och kvinna finner varandra, men också det spel som kärleken är, ibland från den ena ibland från den andra och hur svårt det är att förstå den andres agerande. Vi tolkar lätt in hur vi skulle ha gjort, tänkt, sagt vilket ibland inte ger en tydlig realistisk bild av skeendet.

elinore järlehag

2016-10-06

Söderberg kan verkligen skriva! Kärlekshistorien mellan Arvid och Lydia är alltid aktuell. För kärleken har ingen ålder. Men varför kommer det inget vettigt ur någon av dem? Båda vill äta kakan och ha den kvar.
Gillar skarpt tidseran och att det är "ett gammalt Stockholm". Ett till mästerverk helt enkelt!

Inger Jonsson

2016-01-14

Känns riktigt modern för att ha så många år på nacken. Olycklig kärlek, kvinnans roll i samhället, klasskillnader är exempel på ämnen som behandlas.
Lättläst.

A Grimner

2015-08-13

Ett mästerverk av Sveriges genom tiderna bästa författare.

Sara Frimodig

2014-03-05

Kärlekshistorien mellan Arvid Stjärnberg och Lydia Stille är klassisk, och det av en anledning. Jag älskade verkligen den här boken, så himla fint flyt i språket och historien är så fin i sin enkelhet. En stark fyra!

Sanna Carlborg

2013-07-30

Oerhört lätt och flytande läsning för att vara en så pass gammal bok. Lite mer knorr, poetisk eller innehållsmässig, hade krävts för ett högre betyg från mig. Det som var sensationellt förr är sällan sensationellt idag och jag sätter betyg därefter.

Linda Kaminska

2013-07-01

Ett mästerverk!

Ingrid F

2013-01-13

Kul att läsa om journalistlivet på den tiden. Och de olika tvivlen som konstnärerna hade. Det finns mycket att känna igen sig i trots att den är så gammal.

Camilla Nilsson

2012-12-21

Bra och fängslande. Jag gillar de inflikade beskrivningarna av Stockholm och den tidens världshändelser. Bilden av kärleken känns också, trots att den utspelar sig i början av 1900-talet, inte alls daterad utan snarare väldigt allmängiltig. Nästa projekt för mig blir att läsa Gun-Britt Sundströms "För Lydia", samma historia fast sextio år senare och ur just Lydias perspektiv.

Karin Lundberg

2012-09-28

Fantastisk på alla sätt och vis. Krister Henrikssons inlästa version är också underbar.

Nanna Lenngren

2012-09-27

Underbar bok om olycklig kärlek. Den är även kulturhistorisk intressant eftersom man förflyttas bakåt i tiden till ett historiskt Stockholm.

Marita Ryen

2012-09-18

En vackert skriven bok med en tänkvärd och intressant berättelse.

Anna Lindström

2012-09-10

Har lyssnat på Krister Henrikssons fenomenala uppläsning på P1 (tack vare tips från BT-medlemmen Ulla Englund!). Vilken helt underbar röst han har. Passar perfekt som Arvid.

Anders Hammar

2012-08-29

En stark fyra får det bli. Söderberg klarar av att säga väldigt mycket med några få ord. Det är väldigt snyggt. Av någon anledning så tilltalar temat mig lite extra just nu. Att man inte väljer sitt öde, sin älskarinna, fru och barn o.s.v. Tycker mycket om de små tidsdokumenten där han kort berättar vad som hände under de gångna åren.

Josefine Ejebjörk

2012-08-20

En klassiker som man "borde" läsa, men vet inte om jag tycker om den så mycket. Den var bara OK. Kände mig aldrig riktigt inne i boken.

Ulla Englund

2012-08-20

Krister Henriksson läser Hjalmar Söderberg = underbart. Jag minns inte att boken både är ett tidsdokument och evigt aktuell.

Ullis N

2012-08-12

Så har jag tagit mig an denna klassiker som jag faktiskt trodde att jag läst redan i tonåren. Frågan är om jag tyckt samma om jag faktiskt hade läst den då.
Det enda som var minus med boken var att det var mycket dagsaktuellt med. Visserligen en hel del som man känner till även idag, men mycket sådant som inte någon minns längre.
Men i övrigt. Vilket språk! Och karln hade ju verkligen humor.
Om du, som jag, inte var lika förtjust i Doktor Glas som alla andra ska du ge denna en chans.

Sista sidan är nog det mest hjärtskärande vackra jag läst av Söderberg. Arvid är en riktig skit, men han tror ju bara på 'köttets lust och själens obotliga ensamhet'. Han är ju bara människa. Fantastiskt!

Nanna Naumann

2012-06-24

Oj, oj, oj vilken skitstövel han måste varit, Söderberg. En lättläst bok om en totalt ansvarsbefriad man som luras av kvinnor som han ju bara vill ha sex med. Stackarn. Och så alla dessa giftiga pilar riktade mot verklighetens Lydia. Ja jisses.

Anett Mattisson

2012-05-31

Inte min typ av bok, orkade inte ens läsa den till slutet

Charlotte Malm

2012-05-14

Kul att läsa historisk roman av en samtida författare och om skeenden som för oss är historia! Kärlekshistorien är vacker men lite för långsam för min smak. Romansen känns så vardaglig att man verkligen får tänka till att på den tiden var detta nästan otänkbart för en kvinna att bete sig så "egoistiskt". Kvinnor hade ju inte ens rösträtt.

2012-05-11

Underbart vacker. Man bara sjunker in och följer med. Men ändå...om det var kärlek från båda håll, varför betedde sej Lydia som hon gjorde. Oavsett det så var boken fantastisk.

2012-05-11

caro wikbro carlén

2012-03-13

Riktigt bra bok och känns modern.

Anders L

2012-02-08

Oj, vad bra den var. Femstjärnig.

Hanna Persson

2012-01-11

Fantastisk bok!

malin norbäck

2011-11-23

Finstämd och välskriven klassisk kärlekshistoria. Hjalmar Söderbergs vackra språk gör hela boken!

Josefine Eklund

2011-10-10

En helt fantastisk skildrad berättelse om olycklig kärlek och livet i Stockholm under tidigt 1900-tal! Min absoluta favoritbok, språket är underbart!

Pontus Fjällman

2011-08-02

Brukar bli lite skeptisk till böcker med så många femmor men den är verkligen så bra! Och då har du ändå en läsare som var väldigt missnöjd med Doktor Gas

Rolf Hedberg

2011-07-28

Emelie

2011-07-25

Ja, vad ska man säga om en bok som får full pott? Vad finns det mer att säga, den är fantastisk, läs den!

Matilda Palmqvist

2011-06-23

Min bästa Söderberg.

Elisabeth E

2011-04-24

Åh vad jag gillar Söderbergs böcker. Hans karaktärer känns alltid så djupa och noga genomtänkta. Underbart.

Lina Forss

2011-03-02

När jag är ledsen återvänder jag till Den allvarsamma leken. Underbart nu-ig fastän den är så gammal, och så är kärleken bästa feel-good eller bad, men den känns och det är det viktiga. Det finns så mycket hopp i den här boken.

Katarina Sjöö

2011-02-01

känns okristligt att jag tyckte bättre om för lydia, men det har väl med mina egna referenser att göra. lite lättare att ta till sig 70-talets än sekelskiftets arvid och lydia. men den är fantastisk på alla jävla sätt som går. så enkelt och ändå så ofattbart vackra formuleringar.

Jasmine S

2011-01-08

A Bookaholic Swede

2010-09-02

Jovars jag gillade boken men jag fick hela tiden påminna mig om att den är gammal och synsättet på kvinnor var annorlunda förr..

Nikolaj Book

2010-06-17

Något av det bästa jag har läst!

Thomas Karlsen

2010-04-28

Passionen! Språket! Tidlöst. Vackert. Lekfullt. Tragiskt. En bok att älska. Att vemodigt minnas sina kärlekar till. Bittert. Ljuvt.

Kjerstin Vogel

2010-03-23

den håller inte riktig för tidens tand

C L

2010-02-02

Att försöka slå Söderberg i intelligens och dekadens är som att försöka springa runt jorden...

Anders Nilsson

2010-01-13

En fantastisk kärleksroman. Om hur det kan bli för människor här i livet. Jag vet inte hur han gör det, men ur en enkel text så bara väller det fram känslor och stämningar mellan radern som nästan ger mig svindel. Makalöst bra!