Den allvarsamma leken

Sderberg, Hjalmar

| 1971

2017-04-19

En vacker bok om krlek och hur svrt det r att bestmma sig och att verblicka de konsekvenser ens agerande kan f bde fr en sjlv och andra runt en. Det r en bok om hur krleken vvs samman med andra delar av livet, s som ekonomi, karrir och rykte och hur det kan f en att backa frn den krlek en egentligen knner och behver. Den gestaltar hur en man och kvinna finner varandra, men ocks det spel som krleken r, ibland frn den ena ibland frn den andra och hur svrt det r att frst den andres agerande. Vi tolkar ltt in hur vi skulle ha gjort, tnkt, sagt vilket ibland inte ger en tydlig realistisk bild av skeendet.

elinore jrlehag

2016-10-06

Sderberg kan verkligen skriva! Krlekshistorien mellan Arvid och Lydia r alltid aktuell. Fr krleken har ingen lder. Men varfr kommer det inget vettigt ur ngon av dem? Bda vill ta kakan och ha den kvar.
Gillar skarpt tidseran och att det r "ett gammalt Stockholm". Ett till msterverk helt enkelt!

Inger Jonsson

2016-01-14

Knns riktigt modern fr att ha s mnga r p nacken. Olycklig krlek, kvinnans roll i samhllet, klasskillnader r exempel p mnen som behandlas.
Lttlst.

A Grimner

2015-08-13

Ett msterverk av Sveriges genom tiderna bsta frfattare.

Andreas Ruuth

2014-12-11

Vacker men smrtsam lsupplevelse.

Sara Frimodig

2014-03-05

Krlekshistorien mellan Arvid Stjrnberg och Lydia Stille r klassisk, och det av en anledning. Jag lskade verkligen den hr boken, s himla fint flyt i sprket och historien r s fin i sin enkelhet. En stark fyra!

Sanna Carlborg

2013-07-30

Oerhrt ltt och flytande lsning fr att vara en s pass gammal bok. Lite mer knorr, poetisk eller innehllsmssig, hade krvts fr ett hgre betyg frn mig. Det som var sensationellt frr r sllan sensationellt idag och jag stter betyg drefter.

Linda Kaminska

2013-07-01

Ett msterverk!

Hans Olof Andersson

2013-04-29

Bra historia. Kanske en smula lderdomlig.

Ingrid F

2013-01-13

Kul att lsa om journalistlivet p den tiden. Och de olika tvivlen som konstnrerna hade. Det finns mycket att knna igen sig i trots att den r s gammal.

Camilla Nilsson

2012-12-21

Bra och fngslande. Jag gillar de inflikade beskrivningarna av Stockholm och den tidens vrldshndelser. Bilden av krleken knns ocks, trots att den utspelar sig i brjan av 1900-talet, inte alls daterad utan snarare vldigt allmngiltig. Nsta projekt fr mig blir att lsa Gun-Britt Sundstrms "Fr Lydia", samma historia fast sextio r senare och ur just Lydias perspektiv.

Karin Lundberg

2012-09-28

Fantastisk p alla stt och vis. Krister Henrikssons inlsta version r ocks underbar.

Nanna Lenngren

2012-09-27

Underbar bok om olycklig krlek. Den r ven kulturhistorisk intressant eftersom man frflyttas bakt i tiden till ett historiskt Stockholm.

Marita Ryen

2012-09-18

En vackert skriven bok med en tnkvrd och intressant berttelse.

Anna Lindstrm

2012-09-10

Har lyssnat p Krister Henrikssons fenomenala upplsning p P1 (tack vare tips frn BT-medlemmen Ulla Englund!). Vilken helt underbar rst han har. Passar perfekt som Arvid.

Anders Hammar

2012-08-29

En stark fyra fr det bli. Sderberg klarar av att sga vldigt mycket med ngra f ord. Det r vldigt snyggt. Av ngon anledning s tilltalar temat mig lite extra just nu. Att man inte vljer sitt de, sin lskarinna, fru och barn o.s.v. Tycker mycket om de sm tidsdokumenten dr han kort berttar vad som hnde under de gngna ren.

Josefine Ejebjrk

2012-08-20

En klassiker som man "borde" lsa, men vet inte om jag tycker om den s mycket. Den var bara OK. Knde mig aldrig riktigt inne i boken.

Ulla Englund

2012-08-20

Krister Henriksson lser Hjalmar Sderberg = underbart. Jag minns inte att boken bde r ett tidsdokument och evigt aktuell.

Ullis N

2012-08-12

S har jag tagit mig an denna klassiker som jag faktiskt trodde att jag lst redan i tonren. Frgan r om jag tyckt samma om jag faktiskt hade lst den d.
Det enda som var minus med boken var att det var mycket dagsaktuellt med. Visserligen en hel del som man knner till ven idag, men mycket sdant som inte ngon minns lngre.
Men i vrigt. Vilket sprk! Och karln hade ju verkligen humor.
Om du, som jag, inte var lika frtjust i Doktor Glas som alla andra ska du ge denna en chans.

Sista sidan r nog det mest hjrtskrande vackra jag lst av Sderberg. Arvid r en riktig skit, men han tror ju bara p 'kttets lust och sjlens obotliga ensamhet'. Han r ju bara mnniska. Fantastiskt!

Nanna Naumann

2012-06-24

Oj, oj, oj vilken skitstvel han mste varit, Sderberg. En lttlst bok om en totalt ansvarsbefriad man som luras av kvinnor som han ju bara vill ha sex med. Stackarn. Och s alla dessa giftiga pilar riktade mot verklighetens Lydia. Ja jisses.

Anett Mattisson

2012-05-31

Inte min typ av bok, orkade inte ens lsa den till slutet

Charlotte Malm

2012-05-14

Kul att lsa historisk roman av en samtida frfattare och om skeenden som fr oss r historia! Krlekshistorien r vacker men lite fr lngsam fr min smak. Romansen knns s vardaglig att man verkligen fr tnka till att p den tiden var detta nstan otnkbart fr en kvinna att bete sig s "egoistiskt". Kvinnor hade ju inte ens rstrtt.

2012-05-11

Underbart vacker. Man bara sjunker in och fljer med. Men nd...om det var krlek frn bda hll, varfr betedde sej Lydia som hon gjorde. Oavsett det s var boken fantastisk.

2012-05-11

caro wikbro carln

2012-03-13

Riktigt bra bok och knns modern.

Anders L

2012-02-08

Oj, vad bra den var. Femstjrnig.

Hanna Persson

2012-01-11

Fantastisk bok!

malin norbck

2011-11-23

Finstmd och vlskriven klassisk krlekshistoria. Hjalmar Sderbergs vackra sprk gr hela boken!

Josefine Eklund

2011-10-10

En helt fantastisk skildrad berttelse om olycklig krlek och livet i Stockholm under tidigt 1900-tal! Min absoluta favoritbok, sprket r underbart!

Pontus Fjllman

2011-08-02

Brukar bli lite skeptisk till bcker med s mnga femmor men den r verkligen s bra! Och d har du nd en lsare som var vldigt missnjd med Doktor Gas

Rolf Hedberg

2011-07-28

Emelie -

2011-07-25

Ja, vad ska man sga om en bok som fr full pott? Vad finns det mer att sga, den r fantastisk, ls den!

Matilda Palmqvist

2011-06-23

Min bsta Sderberg.

Elisabeth J

2011-04-24

h vad jag gillar Sderbergs bcker. Hans karaktrer knns alltid s djupa och noga genomtnkta. Underbart.

Lina Forss

2011-03-02

Nr jag r ledsen tervnder jag till Den allvarsamma leken. Underbart nu-ig fastn den r s gammal, och s r krleken bsta feel-good eller bad, men den knns och det r det viktiga. Det finns s mycket hopp i den hr boken.

Katarina Sj

2011-02-01

knns okristligt att jag tyckte bttre om fr lydia, men det har vl med mina egna referenser att gra. lite lttare att ta till sig 70-talets n sekelskiftets arvid och lydia. men den r fantastisk p alla jvla stt som gr. s enkelt och nd s ofattbart vackra formuleringar.

Jasmine S

2011-01-08

A Bookaholic Swede

2010-09-02

Jovars jag gillade boken men jag fick hela tiden pminna mig om att den r gammal och synsttet p kvinnor var annorlunda frr..

Nikolaj Book

2010-06-17

Ngot av det bsta jag har lst!

sa Andersson

2010-05-10

En underbar bok om usel tajming och om hur bilden av en krlek kan vara s stark att den r omjlig att leva upp till. Jag har lst den hr boken mnga gnger och ndrar uppfattning om ngot i den varje gng.

Thomas Karlsen

2010-04-28

Passionen! Sprket! Tidlst. Vackert. Lekfullt. Tragiskt. En bok att lska. Att vemodigt minnas sina krlekar till. Bittert. Ljuvt.

Kjerstin Vogel

2010-03-23

den hller inte riktig fr tidens tand

C L

2010-02-02

Att frska sl Sderberg i intelligens och dekadens r som att frska springa runt jorden...

Anders Nilsson

2010-01-13

En fantastisk krleksroman. Om hur det kan bli fr mnniskor hr i livet. Jag vet inte hur han gr det, men ur en enkel text s bara vller det fram knslor och stmningar mellan radern som nstan ger mig svindel. Makalst bra!

Maria Sundin

2009-06-10

Min absoluta favoritbok!! Jag gillar sprket. Det svala. Det vackra.

Magnus Bergstrm

2009-05-07

Med sitt sekelskiftssprk r "Den allvarsamma leken" ganska utmanande att komma in i och har sina tradiga partier. Men sista halvan av boken r fantastisk, d knns det helt klart vrt det.