Den äldste

Eragon och hans drake Saphira har lyckats rädda rebellerna från ett ödesdigert nederlag i det stora slaget vid Tronjheim. De har besegrat Galbatorix styrkor, men den ondskefulla kungen hotar fortfarande att krossa alla som sätter sig upp mot hans mörka välde.Eragon måste färdas till alvernas rike, Ellesméra, där Drakryttarnas urgamla kunskaper fortfarande lever kvar. Hela Alagaësias öde vilar på hans axlar! Samtidigt tvingas hans kusin Roran att själv ta till vapen hemma i Carvahall.Det blir en tid fylld av nya upplevelser, men också av smärta och förräderi. Inte ens de som står Eragon närmast är att lita på.Den äldste är andra delen i trilogin Arvtagaren, ett mäktigt fantasy-epos om den unge bondpojken Eragon.

Elli H

2013-07-05

Var helt fast, sträckläsare.

Maria B Hansson

2013-05-21

Har faktiskt inte läst ut den. Betydligt segare än Eragon och författaren har inte riktigt material till en så omfattande bok känns det som.

Jelena Vasiljev

2013-05-09

Bäst!

Joss Mal

2012-12-29

Åh, det har varit ett spännande äventyr men boken har känts sååå lååång. Iof har jag inte haft chans att läsa långa stunder tyvärr, kanske är det därför den känts lång.

Jag har tyckt Rorans berättelse har varit mer spännande då jag som läst Eragon redan vet mycket kring honom.

Ska absolut läsa sista delen i äventyret med alla facinerande och vackra drakar!

Stephanie G

2012-09-01

Första boken i serien, Eragon, var hur bra som helst. Det var en vacker upptäckt. Filmen jag såg först gav inte boken rättvisa överhuvudtaget.

I den här boken går det betydligt segare. Hela historien om Roran är både för omfattande och för seg. Men, jag har inte läst tredje boken i serien ännu så jag kanske får reda på om det var värt att läsa hela boken. Det var en oväntad avslutning och mycket bådar gott för den avslutande delen.

Ellinor Classon

2012-08-09

Jättebra bok blev lite långtråkig i mitten bara men sen blev den väldigt spännande i slutet

Moa Johansson

2012-03-22

Hade högre förväntningar på den, men tyckte istället att den var ganska långtråkig och har ej läst ut den.

Flisan Granberg

2012-01-06

Mycket bra, väldigt spännande vissa delar. Dock var jag mer intresserad av att läsa om Eragon än om Roran...

Karin Söder

2011-09-10

Åh, vad jag vill börja på Brisingr på en gång! Jag vill ha mer, mer, mer!

Iris Eriksson

2011-06-26

Underbar bok! Tog lång tid på sig att skriva den men den är jätte spännande och i rätt tjocklek! Väldigt mycket namn och ställen att hålla reda på... Kan vara ett problem, men det överlever jag ^^

2011-06-05

Första hälften var vansinnigt seg och tråkig, i andra hälften började det hända saker, men i det stora hela var första boken mycket bättre. Ibland lyser naiviteten och romantiken så starkt att det nästan blir outhärdligt att läsa och det är nog då jag till fullo inser att det är en mycket ung människa som skrivit den. Och jag har jättesvårt för att överhuvudtaget kunna förstå hur en stor drake kan springa omkring på gator och bland tält, bo i träd och rent allmänt röra sig bland folk utan att döda någon bara på grund av sin storlek. Nåväl, jag kommer att läsa sista delen också, men jag får nog vänta med den ett tag. För övrigt håller jag med Ethel här nedanför... alver måste vara något av det urtristaste som inte finns. En lysande beskrivning.

Ethel Åslund

2011-01-08

Den var lång. Den var ganska seg, men inte värre än att det gick att läsa. Alver måste vara något av det urtristaste som inte finns...Och så dyker det upp saker som "Vad vet du om urgalernas sägner och legender?" Kan inte minnas att Tolkien nämnde något sådant i samband med orcherna. Då orkade jag läsa vidare.

R Lindqvist

2010-12-28

En ganska svag fyra. Det finns för många saker jag känner igen från andra böcker. Jag är ganska säker på att Paolini läst Eddings i sin ungdom. Men det är en stark berättarglädje och jag måste ändå ge en fyra för att hans värld är så bra gjord och språket flyter bra. En bra ungdomsfantasy.

Lisa Nilsson

2010-05-22

Det enda negativa jag kan säga är att den är stundtals lite förutsägbar, men den är duktig på att överraska en när det väl gäller!

Lejla k<<

2010-03-05

vad har man o säga om den, värd att läsa!!

Maja Barrdahl

2010-02-02

Detta måste vara den bästa bok jag NÅGONSIN läst!
Den är underbar! Älskar den högt!

Maron Kusakabe

2009-06-22

Jag verkligen älskar denna boken!