Den ldste

Den ldste r andra delen i Christoffer Paolinis fantasyserie som inleddes med Eragon - en bok som gjort succ ver hela vrlden med bland annat 98 veckor p The New York Times Bestseller List. Eragon och hans drake Saphira lyckades visserligen rdda rebellerna frn ett desdigert nederlag i det stora slaget vid Tronjheim, men n har de mycket att lra, bde om magi och om stridskonst. Eragon mste ta sig till alvernas rike Ellesmra, dr finns kunskap som han mste inhmta innan han r en riktig Drakryttare. Det blir en frd fylld av fantastiska upplevelser och nya insikter - men ocks av smrta och frrderi. Inte ens de som str honom nrmast r att lita p. Samtidigt hotas Eragons hemby Carvahall. Efter det som hnt har den onde Galbatorix ftt upp gonen fr den, och livet dr r inte lngre lugnt och undanskymt. Eragons kusin Roran har ftt sin egen strid att utkmpa...

Elli H

2013-07-05

Var helt fast, strcklsare.

Maria B Hansson

2013-05-21

Har faktiskt inte lst ut den. Betydligt segare n Eragon och frfattaren har inte riktigt material till en s omfattande bok knns det som.

Jelena Vasiljev

2013-05-09

Bst!

Joss Mal

2012-12-29

h, det har varit ett spnnande ventyr men boken har knts s lng. Iof har jag inte haft chans att lsa lnga stunder tyvrr, kanske r det drfr den knts lng.

Jag har tyckt Rorans berttelse har varit mer spnnande d jag som lst Eragon redan vet mycket kring honom.

Ska absolut lsa sista delen i ventyret med alla facinerande och vackra drakar!

Stephanie G

2012-09-01

Frsta boken i serien, Eragon, var hur bra som helst. Det var en vacker upptckt. Filmen jag sg frst gav inte boken rttvisa verhuvudtaget.

I den hr boken gr det betydligt segare. Hela historien om Roran r bde fr omfattande och fr seg. Men, jag har inte lst tredje boken i serien nnu s jag kanske fr reda p om det var vrt att lsa hela boken. Det var en ovntad avslutning och mycket bdar gott fr den avslutande delen.

Ellinor Classon

2012-08-09

Jttebra bok blev lite lngtrkig i mitten bara men sen blev den vldigt spnnande i slutet

Moa Johansson

2012-03-22

Hade hgre frvntningar p den, men tyckte istllet att den var ganska lngtrkig och har ej lst ut den.

Flisan Granberg

2012-01-06

Mycket bra, vldigt spnnande vissa delar. Dock var jag mer intresserad av att lsa om Eragon n om Roran...

Karin Sder

2011-09-10

h, vad jag vill brja p Brisingr p en gng! Jag vill ha mer, mer, mer!

Iris Eriksson

2011-06-26

Underbar bok! Tog lng tid p sig att skriva den men den r jtte spnnande och i rtt tjocklek! Vldigt mycket namn och stllen att hlla reda p... Kan vara ett problem, men det verlever jag ^^

2011-06-05

Frsta hlften var vansinnigt seg och trkig, i andra hlften brjade det hnda saker, men i det stora hela var frsta boken mycket bttre. Ibland lyser naiviteten och romantiken s starkt att det nstan blir outhrdligt att lsa och det r nog d jag till fullo inser att det r en mycket ung mnniska som skrivit den. Och jag har jttesvrt fr att verhuvudtaget kunna frst hur en stor drake kan springa omkring p gator och bland tlt, bo i trd och rent allmnt rra sig bland folk utan att dda ngon bara p grund av sin storlek. Nvl, jag kommer att lsa sista delen ocks, men jag fr nog vnta med den ett tag. Fr vrigt hller jag med Ethel hr nedanfr... alver mste vara ngot av det urtristaste som inte finns. En lysande beskrivning.

Ethel slund

2011-01-08

Den var lng. Den var ganska seg, men inte vrre n att det gick att lsa. Alver mste vara ngot av det urtristaste som inte finns...Och s dyker det upp saker som "Vad vet du om urgalernas sgner och legender?" Kan inte minnas att Tolkien nmnde ngot sdant i samband med orcherna. D orkade jag lsa vidare.

R Lindqvist

2010-12-28

En ganska svag fyra. Det finns fr mnga saker jag knner igen frn andra bcker. Jag r ganska sker p att Paolini lst Eddings i sin ungdom. Men det r en stark berttargldje och jag mste nd ge en fyra fr att hans vrld r s bra gjord och sprket flyter bra. En bra ungdomsfantasy.

Lisa Nilsson

2010-05-22

Det enda negativa jag kan sga r att den r stundtals lite frutsgbar, men den r duktig p att verraska en nr det vl gller!

Lejla k<<

2010-03-05

vad har man o sga om den, vrd att lsa!!

Maja Barrdahl

2010-02-02

Detta mste vara den bsta bok jag NGONSIN lst!
Den r underbar! lskar den hgt!

Maron Kusakabe

2009-06-22

Jag verkligen lskar denna boken!