Demonviskaren

Wistrand, Lovisa

Svek. Lögner. Olycklig kärlek. Och en uråldrig ritual som kräver blod och offer.Iszaelda måste återuppväcka Akares. Tillsammans med Acranta ger hon sig in i dödsvärlden Saxx för att finna honom. Ett kvickt uppdrag blir en härva av missförstånd och faror; tillfångatagna av dödsguden Maevux måste de göra allt för att överleva. En arkaisk ceremoni, demoner, en jakt på sanning och ett hav av blod. Var är Akares?Keelan vet att förhållanden mellan alv och drake är lika med dödsstraff. Ändå blir han förälskad i någon han aldrig borde ha tittat åt. Känslorna leder honom till våghalsiga beslut till häxor, lögner och de mystiska dimmorna i Eytherthlarn. Snart finner han sig fångad under en fruktansvärd förbannelse.Vad gör man när allt känns som mörkast? När ens egen kropp börjar förändras och ens blotta närvaro är en fara för andra? Och när man gjort något så hemskt, att ingen någonsin...

Jennifer Johansson

2020-02-28

Tack till Whip Media och Lovisa Wistrand för recex!

Demonviskaren fortsätter ungefär 100 år efter Drakviskaren. Eftersom det är andra boken i serien är det svårt att sammanfatta den utan att spoila något. Men precis som Drakviskaren innehåller Demonviskaren förbjuden kärlek, svek, åtrå och hämnd.

Det är med raskande fart som den här berättelsen påbörjas och jag gillar verkligen beslutet att få flera perspektiv, då man även får följa några andra av karaktärerna. Jag gillar även hur Wistrand har byggt upp världen mer och större, men även att den är mer förståelig - något som jag saknade i den första boken. Dock tycker jag att den här berättelsen är lite för lik Drakviskaren, med ungefär samma handling för huvudpersonen, och tycker att man som trampar lite på samma ställe. Hade önskat att man tog sig framåt lite mer. Men även om det är ungefär samma handling så känner jag även att karaktärerna utvecklas mer och att jag får en bättre förståelse för världen. Och nu är jag enormt taggad att läsa tredje boken!

Rekommenderar varmt om du vill ha en fantasy med mycket inslag av romantik av alla dess slag i en helt unik världsuppbygge och magisystem!

Demonviskaren tar vid en tid efter att första delen i Alvblodstrilogin, Drakviskaren, slutar. Återigen blir jag väldigt imponerad över det massiva och gedigna arbetet Lovisa Wistrand har gjort med sitt världsbygge och med sina karaktärer. De har sina utmejslade stilar, personligheter och till och med sätt att prata. Jag gillar att det finns andra språk som vi kan ta del av, och som används så att jag som läsare till slut känner igen orden ändå.

Om man inte har läst första delen, eller om det är en tag sedan man läst den, kan det vara en bra idé att plocka upp Drakviskaren först/igen. För även om jag tror att man kan läsa andra delen utan att ha läst första har man större behållning av att ha läst serien i ordning. Att ha läst om Iszaeldas olika relationer med Akares, att veta varför det blir som det blir, och att lära känna karaktärerna först är bara bra i den här seriens fall.

Jag tycker om att kapitlen är dedikerade till en huvudkaraktär och dess tankar, och jag gillar också att det inte är fler än fyra som får spela huvudperson. Hade det varit fler hade det kunnat bli krångligt men i det här fallet är alla så starkt sammankopplade till varandra på olika sätt att det gör att berättelsen får ett snyggt djup.

Återigen har jag svårt för Iszaelda, jag börjar inte gilla henne förrän i slutet på boken. Vill bara plocka upp och skaka om, men det skulle jag aldrig någonsin våga. Jösses, så mycket skinn på näsan. Däremot gillar jag Keelan, och jag gillar hur mycket mer djup han har i den här boken än i förra. Acrantas totala motsats till Iszaelda är också snyggt planerat.

Det finns många vändningar i Demonviskaren och flera av dem är oväntade. Vissa går att räkna ut på förhand men det gör mig inte så mycket, det får mig bara att känna mig smart. Skulle jag klaga på något är texten i boken väldigt liten, och det kräver att jag är pigg när jag läser. Det gör även världsbygget och språket, men när jag är alert är jag väldigt inne i boken.

Omslaget är oerhört snyggt tycker jag, drar in mig som läsare och jag vill veta mer. Det ska bli spännande att läsa upplösningen.

sannareads

2019-02-23

Fantastiskt bra bok! ❤️

Uppföljaren till ”Drakviskaren” gör en inte besviken. ”Demonviskaren” av @lovisa_wistrand är fylld av spänning, action, vänskap och förbjuden kärlek. Ännu en gång får man följa Iszaelda och hennes äventyr, denna gången är hennes mål att återuppväcka Akares. Men när hon väl kommer till dödsvärlden är inte allt som väntat. Vem är Maevux och var är Akares?

Jag står fortfarande fast vid att de två första böckerna i Alvblodstriolgin är de bäst svenska fantasy böckerna jag har läst! Måste även tillägga att de är i toppen av mina favorit fantasy böcker när det kommer till fantasy överhuvudtaget.

Världarna som Lovisa har skapat är så detaljerade att det är lätt att tänka sig in i miljön berättelsen utspelar sig i. Jag älskar världarna hon har skapat!

Nu kan jag knappt bärga mig för nästa bok. Hur ska jag kunna vänta tills nästa år och hur kan det vara sista boken? 😭❤️

⭐️ ”Demonviskaren” av Lovisa Wistrand får en stark 4/5!

❤️Du kan hitta min recension + en kreativ bild där boken är i fokus på min Instagram: @sannareads

En bok fylld av spänning och kärlek och dom helt suveräna miljöbeskrivningarna gör läsningen till en upplevelse.

Lovisa bygger upp två otroligt detaljrika världar med välarbetade karaktärer. Tempot i boken är högt vilket gör boken väldigt spännande och svår att lägga ifrån sig. Precis som i föregångaren Drakviskaren så förekommer det till viss del ett eget språk, men man kommer snabbt in i handlingen och efter att ha bläddrat tillbaka till ordlistan ett par gånger flyter läsningen på utan problem. Iszaeldas språkbruk kan precis som i förra boken vara likt en trotsig tonårings emellanåt men jag har börjat tycka alltmer att det hör karaktären till.

Dessa böcker passar såväl dig som är inbitet fan utav fantasygenren och dig som inte läst så mycket av genren innan.

Mörk, gripande och fängslande!