Demonologi för nybörjare

Gud har gått in i väggen, och i helvetet planerar Beelzebub uppror mot Satan. Dessutom tänker han släppa loss helvetets alla demoner på jorden. Allt detta är Isak omedveten om när han som vanligt går till vaktmästarjobbet på sin gamla skola. Men när Beatrice, grannens allvetande råtta, förklarar för Isak att det enbart är han som kan förhindra apokalypsen, OCH rädda sin älskade, ondskefulla lillasyster, tvingas han ge sig ut på en resa genom helvetets nio kretsar för att möta Satan. Demonologi för nybörjare är mörk filosofisk fantasy: en Hitchhikers guide to Hell, helt enkelt. Med humor, action och blodig lättsamhet låter Caroline L. Jensen oss följa med på en resa lik den Dante gjorde i Den gudomliga komedin. Fast värre.

Hanna Johansson

2016-07-18

Mycket underhållande och spännande bok. Påminner mig mycket om tv-serien Supernatural - spänning blandat med en stor dos humor.

2015-12-19

Den här boken dök upp förra hösten och bara titeln (och baksidetexten) gjorde mig väldigt nyfiken. Dessutom så har jag ju gillat alla noveller jag läst av Caroline L. Jensen. Trots detta så blev inte boken läst. Förrän nu. Den borde ju passa perfekt en månad som går i skräckens tecken. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/12/demonologi-for-nyborjare-av-caroline-l.html

Niklas Lindroth

2015-10-02

Härligt med en bok där allt går åt helvete - och det är underhållande!

Leffe Delo

2015-10-01

Grymt rolig och underhållande bok. Och så är den spännande. Bra tempo och många one-liners. Bra skit!

Kim M. Kimselius

2015-09-17

En sådan härlig bok. Jag har skrattat och sträckläst boken. Någon har jämfört den med Liftarens guide till galaxen, men jag tycker den här boken är bättre. Den är sammanhängande och ger en trovärdig bild av helvetet och himlen. Lite läskig är den kanske, men jag upplever den mest som spännande och kul.

Allteftersom jag läser boken förstår jag mer och mer vad omslaget syftar på. Det är kul att kunna kika på omslaget, medan jag befinner mig på de olika nivåerna i helvetet.

Isak är en helt vanlig pojke, tror han. Han älskar sin lillasyster, Thea, som också är helt vanlig, men inte värst omtyckt. Till slut får han reda på varför ingen tycker om hans syster. Trots hennes ondskefullhet älskar han henne och är beredd att gå i döden för henne. Isak upptäcker att lillasystern inte heller är så värst vanlig.

Grannens råtta, Beatrice, dyker upp och berättar för Isak att det är bara han som kan förhindra jordens undergång. Tillsammans med sin vän, Rufus, ger Isak sig av sig av på en resa till Helvetet för att rädda Satan, sin syster och resten av världen.

Caroline L Jensen väver skickligt in detaljerna i handlingen och får mig att känna det som om jag är där, även om det inte är några speciellt trevliga ställen författaren tar mig till. Trovärdigt skildrar hon syndarnas plågor efter döden och väver ihop allt till en spännande berättelse som inte går att sluta läsa. Läs den!

Kim M. Kimselius

2015-09-17

Gunnar Svensson

2015-05-28

Visst, en del blod och skräck/fantasi men egentligen ganska rolig och skruvad. Bara detta med att grannen har en allvetande råtta är ju värt fyra stjärnor :)

2014-11-09

Jag har läst en bok tidigare av Caroline L Jensen, och det var boken ?Vargsläkte?, som jag läste när den kom ut 2011, och som jag tyckte mycket om. Här är en länk till min recension av den boken.

?Demononologi för nybörjare? tyckte jag också om. Jag vet inte riktigt vilken genre den hör till, för den är väl både fantasy och skräck.

Jag är ju ingen fan av fantasy direkt, däremot älskar jag ju skräck. Men jag tycker att dom bästa bitarna i boken, det är ändå när det handlar om dom vanliga människorna i vanliga situationer. Jag tycker att Caroline är väldigt bra på att beskriva relationer och situationer mellan människor.

Boken är både rolig, blodig, mycket fantasifull, och även lite gripande ibland. Och jag kan absolut rekommendera boken.