Demokratidilemman i läraruppdraget - att arbeta för lika villkor

Edling, Silvia

| 2016

Flag from sv

0


Det är nog få lärare idag som skulle säga att de inte står bakom skolans demokratiska värdegrund eller hävda att det inte är viktigt att ta hänsyn till allas lika rätt och möjligheter ? men vad är det som gör att detta arbete känns så svårt ibland? I Demokratidilemman i läraruppdraget ? att arbeta för lika villkor diskuterar författaren de svårigheter som finns i det dagliga arbetet i skolan och sätter dessa i relation till aktuell våldsforskning, det vill säga forskning om mobbning, diskriminering, kränkning, förtryck och marginalisering av olika slag. Läs mer Läraruppdraget idag är komplext. Lärare förväntas jonglera såväl kunskapsförmedling som frågor kring socialisation och likabehandling. För att hantera detta komplexa arbete behöver läraren kunna förstå och värdera sina val i relation till olika syften. I boken berörs bland annat följande frågor: - Vilka dilemman brottas lärare...

Visa mer

Skapa konto för att sätta betyg och recensera böcker

Recensioner

Bli först med att recensera denna bok