Demian : berättelsen om Emil Sinclairs ungdom

Hesse, Hermann

| 2006

Hermann Hesses romanpärla Demian i nyöversättning av Erik Ågren och med ett efterord om Hesses liv och verk av Peter Glas. Om Emil Sinclair, Hesses alter ego, en bortklemad överklasspojke som blir upprorisk som tonåring och börjar missköta sina studier. Han super ner sig och blir alltmer självdestruktiv innan han i sista stund räddas från undergången. Men en ny fara väntar: Han har nätt och jämnt uppnått vuxen ålder när han beordras ut i första världskriget, till fronten i Flandern, rätt ut i kulregnet.

Victoire Marcel

2016-05-01

Underbar bok som jag väntat alldeles för länge med att läsa. Som idéroman var den nog så intressant, men det var inte det som grep tag i mig och fick mig att falla för den. Det var små scener här och var, människorna, relationen mellan Sinclair och Demian, och den förstes beundran till den senare, som jag verkligen fastnade för.

Camilla Nilsson

2015-06-07

En aning spretig, särskilt för att vara Hesse. Känslan jag har burit med mig från Siddharta och Stäppvargen fann jag tyvärr inte här. Visserligen de religiösa och mytiska grubblerierna men annars kändes det mest som en lite gnällig tonårsbetraktelse som övergick i en kommentar om (det dåvarande) världsläget med växande nationalism, oroligheter och krig.

Jack Russel

2009-12-28

Hesse är alltid intressant att läsa tycker jag, inte minst för de språkliga kvalitéerna, men boken innehåller för många "ovanligt skarpsinniga" personer för sin ungdom, orealistiska dialoger och många andra inslag. Dock finns många tänkvärda tankar och passager kring slitningar mellan det onda och goda osv, men därefter går resonemanget utför och jag kan inte riktigt relatera till den sorts "persondyrkan" huvudpersonen ägnar sig åt där Demian närmast lyfts till att vara något slags "halvöverjordisk" varelse.

Oscar Johansson

2009-07-11

Om man inte har läst Hesse tidigare skulle jag rekommendera att börja med den här romanen.