Deluxe 2 - Rivaler

Godbersen, Ann

| 2009

Välkommen tillbaka till Manhattan 1899! New York skälver av rykten efter den vackra Elizabeth Hollands alltför tidiga död. Blickarna riktas oundvikligen mot dem som stod henne nära; hennes levnadsglada lillasyster, Diana, nu familjens enda hopp för överlevnad i societetskretsar, hennes fästman, Henry Schonmaker, återigen stadens mest eftertraktade ungkarl, Elizabeths intriganta och förföriska väninna Penelope, som inget hellre vill än att axla hennes mantel och ärva Henry! Och så Elizabeths forna jungfru, Lina Broud, som nu upptäckt en ny, svindlande inkomstkälla skvaller! När gamla vänner blir rivaler får Manhattans överklass se sin framtid hotas av viskningar ur det förgångna. I denna utsökta uppföljare till Deluxe är ingenting farligare än en skandal eller dyrbarare än en hemlighet. Känn atmosfären, res i tiden och njut!

Jag gillar verkligen denna serie. Sidorna bara flyter fram =)

Nicole Juhlin

2012-08-24

Deluxe var betydligt bättre är rivaler. Trots det fanns det fortfarande såpass mycket spänning och intriger i rivaler att jag bara var tvungen att fortsätta läsa. På slutet tog den sig rätt bra och nu blir jag nog illa tvungen att läsa trean också.
Www.bok-tokig.com

Maja Friberg

2011-11-25

Bokrecension rivaler
Författare: Anna Godberson

Jag skulle kunna ha huvudpersonen som en kompis. Hon är en snäll och varm person. Hon gör alltid det rätta och kämpar för sina mål.

Elisabeth är i Kalifornien med mannen hon älskar, Will Smith. På Manhattan sörjer de Elisabeth, det är bara Dina och Elisabeths kompis Penelope som vet att hon lever. Familjen Holland går det allt värre för. Elisabeths mamma är helt förstörd och de blir tvungna att sälja massor med saker. Familjen Hollands tidigare husjungfru Lina som alltid älskat Will planerar att åka till Kalifornien. Dina älskar Henry men när Penelope får reda på det tvingas Henry fria till henne. Elisabeth brevväxlar med Dina, på så sätt får hon reda på hur det är på Manhattan. Det börjar diskuteras mer och mer om att Elisabet skulle leva. Elisabeths mamma blir så dålig att Elisabeth tvingas åka hem. Elisabeth och Will gifter sig på Manhattan men tvingas genast åka tillbaka till Kalifornien. På tågstationen ropar någon hennes namn men de ska ju leva tillsammans så de stannar inte. Det som får de att stanna är skottet, Wills skjorta fylls med blod. Alla trodde att Will hade kidnappat Elisabeth och så skulle det förbli.
Boken utspelar sig på Manhattan på 1800 talet. Jag tycker att bokens framsida berättar ganska mycket om boken, stilen är en äldre fin stil som berättar att boken skulle kunna vara lite äldre. Bakgrundsfärgerna är mörka och tjejen på bilden ser fin ut med en liten gammaldags klänning. Tjejen sitter i en gammal fåtölj som jag skulle förknippa med 1800 talet därför att modellen är lite rundare. Jag tycker om boken, jag tycker man kan leva sig in i den väldigt bra. Författaren beskriver väldigt bra. Jag tror att man kan vara intresserade av olika böcker för att gilla den här. Det som lockade mig var framsidan därför att den var lite ovanlig med den dör tjejen som satt dör i den jätte röda klänningen framför de mörka färgerna. Men om man vill leka detektiv och klura litegrann så är den här boken kanske inte den bästa.
Sidor:424

Charlotta Rylander

2010-07-18

Irriterande bok som jag läste och inte kunde sluta läsa, men som jag egentligen inte gillar. Miljöerna och människor känns inte riktiga. Men trots detta jag kommer jag att läsa trean.