Delirium

Oliver, Lauren

| 2011

Following the phenomenal word-of-mouth success of BEFORE I FALL, Lauren Oliver's groundbreaking and emotionally wrenching story will resonate with readers young and old. There was a time when love was the most important thing in the world. People would go to the end of the earth to find it. They would tell lies for it. Even kill for it. Then, at last, they found the cure. Now, everything is different. Scientists are able to eradicate love, and the government demands that all citizens receive the cure upon turning eighteen. Lena Haloway has always looked forward to the day when she'll be cured. A life without love is a life without pain: safe, measured, predictable, and happy. But then, with only ninety-five days left until her treatment, Lena does the unthinkable. "Hugely compelling and addictive, this has massive commercial potential." - Bookseller's Choice, The Bookseller "This...

Linnéa Stjernberg

2020-05-03

Topp 5 av mina favoritböcker/serier. Jag läste den först för flera år sedan som en tonårsdystopi, men jag läste nyligen om den och upptäckte hur mycket man kan tänka att den korrelerar med nuvarande Nordkorea, vilket gav bokserien ett helt nytt djup och budskap! Rekommendera hela bokserien Delirium-Pandemonium-Requiem för alla fantasy/dystopi-älskare!

Nina Gustafsson

2018-10-30

Intressant dystopi där kärleken är roten till det onda. Dock är fokusen stor på huvudpersonen Lena och jag hoppas på att fortsättningen ger mer perspektiv på det land hon växt upp i.

Frida Bloom

2018-06-30

Ida Segesten

2017-04-02

Går inte att sluta läsa

Anna Jensen

2014-10-01

Ändrade detta betyg från en fyra till en femma, så bra var den!

Anna Jensen

2014-09-26

Såå bra! Härlig och annorlunda story. Skriven för ungdomar men passar mig perfekt

Julia Billstein

2014-08-04

Bäst var handlingen i slutet då den blev väldigt medryckande och känslan av att vara kär beskrivs också väldigt bra i boken. Tycker dock att karaktären Alex känns lite platt och saknar personlighet. Handlingen är också lite seg i vissa partier men ändå en helt okej bok att läsa.

Pernilla Lindholm

2014-06-18

Spännande ungdomsroman om ett samhälle där kärlek klassas som en sjukdom som måste botas. Frågan är bara hur kul världen blir att leva i när ingen egentligen KÄNNER någonting?

Romanen kommer inte upp i samma klass som Hunger Games, men jag som verkligen gillar dystopier kände att jag fick vad jag förväntade mig och lite till.

Sara Johansson

2014-01-06

Jag tycker denna boken va bra, fick en stark 3:a. Den va nära att nå en fyra om man hade kortat ner den lite, kändes lite seg i mitten av boken. Men ändå spännande så vill gärna läsa tvåan!

Therese Lindskog

2013-12-28

Läst en heldel av denna kategorin nu och denna är ingen favorit. Den är seg och stundtals riktigt jobbig att ta sig igenom. När väl handlingen trappas upp och det börjar att bli intressant dör den igen... Synd då själva grundtanken och iden är intressant.

Charlotte B

2013-10-17

Spännande och otäck handling där kärlek är en sjukdom!

Heidi T

2013-08-10

En i den långa raden av dystopier som kommer ut nu, men spännande.

Tina Håkansson

2013-07-17

Ganska långtråkig tyvärr, levde inte riktigt upp till mina förväntningar. Sista kanske 100 sidorna däremot var riktigt bra och spännande. Blir nog så att jag läser nästa del iallafall, vill ju veta hur det går.

Carolina E

2013-03-12

En sådan där ganska typisk bok om en dystopi någonstans i USA med en sjuttonårig tjej i huvudrollen. Inte så mycket nytt. Gillar man sådant (Exempelvis Divergent) så gillar man nog den här också! Även om den saknar spänningen och är mer inriktad på romantik.

Gunilla Jönsson

2013-02-05

Långtråkig bok, den tog inte fart förrän de sista kapitlen. Nu undrar man ju hur det ska gå för Lena, man får väl läsa fortsättningen.

Therese H

2013-02-05

Det var ganska nära en 4:a men det hade inte gjort något att korta av den lite. Hoppas att fortsättningen blir lite mer spännande.

2013-01-31

Händer inte så mycket, mest en beskrivning av samhället de lever i. Men den är ändå bra.I slutet börjar det bli mer spännande så nästa del tror jag kommer att bli ändå bättre.

Estimerad 4:a men fick bara en svag trea på grud utav att den var pratig och onödigt lång.

Miriam T

2013-01-24

Hade väldigt höga förväntningar men blev tyvärr besviken.

Läs varför i min recension här:

Elisabeth E

2013-01-16

Började långsamt men spänningen steg mot slutet. Ska definitivt läsa del 2 och del 3 så småningom. Gillar man "Matched" eller "Hungerspelen" så gillar man kanske den här också.

Alva Ordnörden

2012-11-27

Det är en så absurd, men ändå (på något märkligt sätt) trovärdig tanke. Jag är förvånad över att jag inte har läst något sånt här förut...

Väldigt spännande och medryckande och med världens jobbigaste cliffhanger såklart..! Måste läsa nästa!

Elin Niklasson

2012-10-12

En bok som verkligen tar sig! Den var lite seg i början och jag tyckte det var lite för mycket fokus på att berätta hur samhället i handlingen såg ut. Men sen handlade det mer och mer om huvudpersonerna och då blev jag fast och sträckläste! Längtar tills den andra boken kommer!

stina englund

2012-09-03

Jag är fångad och fast i denna boken förevigt

Filippa Troy

2012-07-17

Underbar bok som man aldrig ville skulle ta slut, läst den två gånger nu och är helt kär