Definitely Dead

Harris, Charlaine

| 2006

Angelika G

2018-10-16

Lika bra som alla andra i serien!

Helena Flemström

2018-05-02

JA tack!

Denna bok är i samma klass som de andra Jag bara ÄLSKAR det jag läser =)

Paul Karlsson

2012-12-01

Nu har jag läst ut bok 6 i Charlaine Harris bokserie om Sookie Stackhouse. Den serie som de flesta känner mer som tv-serien "True Blood". Nu ska jag med denna recension säga vad jag tyckte, men först lite om handlingen.

Sookie har inte särskilt många släktingar och därför tycker hon naturligtvis att det är väldigt tråkigt att förlora en av dem. Till och med när det handlar om kusin Hadley - vampyr och mäktiga drottningen av Louisianas speciella favorit. Hadley har efterlämnat allt hon äger till Sookie, men också berättat att gåvan medför stora risker. För det finns dem som inte vill att Sookie ska gräva alltför mycket i Hadleys förflutna - eller i hennes ägodelar. Och de är beredda att göra vad som helst för att hindra henne ...

Jag tyckte boken var hyfsad. Inte superbra om ja ska vara ärlig. Ibland kändes detta som Sookie Stackhouse seriens motsvarighet till Twilights "New Moon". Depression och kärleksbekymmer står i fokus. Vampyren Bill har svikit Sookie på alla möjliga sätt och hon dras till en attraktiv shape shifter som kan förvandlas till en tiger och kanske kan vara en potentiell ersättare för tomrummet i hennes hjärta. Så det är mycket hennes känslor som står i fokus. Vampyrerna står i bakgrunden här. Istället är det förvirrat med en massa andra övernaturliga varelser som dyker upp eller nämns i boken. Det tar lång tid tills intrigen tar fart. Transport sträckan tills det verkligen börjar hända saker är lång och segläst. Men när man väl har kommit till bokens sista kapitel och spänningen brakar loss på allvar är det svårt att lägga ifrån sig boken.

Jag kan rekommendera boken som en del som man bör ha läst för att kunna hänga med i nästa bok. Men "Stendöd" är långt ifrån den bästa Sookie Stackhouse boken.

Britta Persson

2012-11-09

Äntligen finns fortsättningen på svenska!!!

Rebecka Tjäder

2012-02-01

Den sämsta delen hittills i Harris vampyrserie. Historien kommer inte igång förrän långt in i boken och blir inte särskilt engagerande förrän i slutet. Om man missat novellen One Word Answer, vilket är lätt eftersom den inte nämns varken i denna eller föregående bok fast den utspelar sig mellan dem, är det lite svårt att hänga med. Det kändes länge som om jag råkat hoppa över en bok.

Det blir förstås lite snett att prata om realism i samband med en bok som denna, men utan att spoila för mycket känns det som att mysterierna klaras upp lite för snabbt och enkelt. Tidigare delar i serien har helt enkelt varit mycket mer välskrivna, både vad gäller vokabulär och handling. Men jag kommer ändå att läsa vidare (och innerligt hoppas att Sookies nya "intresse" försvinner lika fort som han dök upp).

2011-08-17

Det känns som att den här serien bara blir bättre och bättre för varje bok. Jag är dessutom förtjust i den "nya" karaktären Quinn, och hans alla "babe".

Sussie S

2011-04-16

Den sämsta av serien hittills, men jag fortsätter läsa så den var väl inte SÅ dålig trots allt? ;)

Elisabeth E

2010-11-01

Inte lika bra som de andra böckerna men fortfarande bra :)

Madelene H

2010-08-16

Inte lika bra som de tidigare i serien, tycker jag. Vill så gärna att Sookie ska vara med Bill...

Något irriterande att boken tar vid efter en novell som utspelas mellan bok 5 och 6. Då jag inte läst den innan jag läste boken, kändes det hela tiden som om jag missat något. Tycker den kunde blivit inkluderad i boken.

Den finns här om någon vill läsa.

Långt ifrån ett litterärt mästerverk, men ytterst underhållande.

Freddy K

2009-10-29

Harris fortsätter ta serien i nya, spännande riktningar. Mycket imponerande.