Death on the Nile

Christie, Agatha

| 2001

The tranquility of a cruise along the Nile is shattered by the discovery that Linnet Ridgeway has been shot through the head. Hercule Poirot recalls an earlier outburst by a fellow passenger - "I'd like to put my dear little pistol against her head and just press the trigger."

Benny Rosen

2022-03-03

Min favorit bland alla hennes gamla klassiker.

Linnéa G

2021-11-11

Denna bok är hyllad och jag har hört flera säga att detta är författarens bästa.
Jag väntade mig därför mycket av denna bok, speciellt med det spännande upplägget med tio personer fast på en ö, där dom försvinner en och en.
Men tyvärr är jag mycket besviken. Boken går mest av allt ut på att personerna bråkar med varandra och att deras stolthet är sårad och att dom tjafsar. Det blir inte mycket spänning utav det. *Spolervarning* När en mans fru blir mördad tycks han inte ens brydd över huvud taget utan går runt och städar som vanligt. Boken är mycket märkligt skriven med otrevliga karaktärer (vilket kanske hör till poängen, att dom alla är odrägliga?) men då blir man inte heller engagerad i att följa dom. Det blir inte mycket till spänning när karaktärerna i boken bara tjafsar och är irriterade hela tiden. Dessutom är det svårt att skilja på vem som är vem av alla namn, man behöver bläddra tillbaka för att påminna sig om vem som är vem. Nej, det blir inga fler Agatha Christie för mig om detta ska vara hennes bästa.

Matilda Persson

2019-10-03

Jag älskar mordmysterium med temat ”vem gjorde det” och Agatha Christie är fruktansvärt bra på sin genre. Jag slöks in i boken från första sidan och kunde inte sluta läsa. Christie är även grym på att skapa minnesvärda karaktärer, i böcker med många namn är det lätt att röra ihop personerna men så är inte fallet i ”Och så var de bara en”. För en gång skull lyckades jag inte lista ut vem mördaren var och det var underhållande läsning från början till slut. Hela idén med en barnramsa som tema höjer betyget ytterligare.

Bokslukerskan 93

2019-02-09

WOW! Jag blev tipsad on Agatha Christies noveller och böcker. Och jag gillade verkligen den här :)

villa-freja.se

2018-10-20

Som vanligt med Christies pusseldeckare läser jag med stor behållning och som vanligt har jag ingen susning om vem mördaren är förrän det står i klartext. Då tänker jag, aha, det skulle jag kanske ha kunnat lista ut. Men ändå inte. Christie skriver skickligt och vänder och vrider på historien så att jag helt trollar bort mig. Hon skriver så där engelskt mysigt att till och med en deckare blir trevlig. Skickligt.

Wow! Jag ska helt ärligt säga att jag blev överraskad - jag trodde inte att mysteriet skulle vara så... mystiskt! Nej, men på riktigt så hade jag förväntat mig att det skulle vara en mordgåta som åldrats ganska ovärdigt. Jag har tidigare bara läst Mordet på Orientexpressen av Christie, och den tyckte jag verkligen var märkt av sin ålder. Upplägget, mordet, tillvägagångssättet, miljön - allt var så tydligt daterat. I And then there were none känns det inte alls så. Snarare känns det här dilemmat relativt modernt i dessa dokusåpatider. För det blir lite av ett socialt experiment. Hur klarar tio personer sig på en öde ö, när de börjar misstänka att det går en mördare lös - och att mördaren troligast är någon av de själva? Addera också att ingen av dem sedan tidigare är helt oskyldig - alla har de minst ett liv på sitt samvete. Det här gör förstås att ringar börjar gro på vattnet nästan direkt, och att paranoian till sist äter upp de som klarar sig längst. Ingen kan bli sig själv efter en sådan upplevelse.

Oftast, i deckare och mysterieromaner, kan jag iallafall vid något skede i boken (om det så är under de sista avgörande sidorna innan de i boken själva kommer på vem mördaren är) lista ut vem det är som ligger bakom otäckheterna. Men i And then there were none är jag helt clueless. Jag har INTE EN ANING. Jag hade länge en teori om en ond tvilling som lekte rövare på ön, men så dog den som jag trodde hade en tvilling, och då gick ju den teorin i graven (till och med bokstavligt). Inte förrän sista sidorna förstår jag hur det ligger till - och det först efter att Christie tydligt talat om det för mig. Det gillar jag, för det är faktiskt inte så ofta man blir överraskad längre - och då är det här är en 75 år gammal bok! Det tyder helt klart på otrolig skrivkvalitet och en väl uttänkt story och plot. Lättläst var den också, trots sina 75 år hade jag absolut inga problem med att plöja den på engelska. Kanske är den förenklad, jag vet inte, men jag kan iallafall starkt rekommendera den, framförallt på engelska. Tror att den blir bäst på sitt originalspråk då många av ledtrådarna är språkligt knutna, och kan försvinna eller iallafall bli sämre i en översättning.

(Och nej Boktipset, det här är inte samma bok som Mordet på Orientexpressen)

2016-04-24

Snabbläst gammal klassiker som jag läste om Håller kanske inte som en femma men mitt tidigare betyg får stå kvar. Jag kom inte exakt ihåg hur den slutade men något minne hade jag ändå så det var inte som att läsa om den för första gången och det är kanske det som gör att den inte känns lika bra som då. Den känns väldigt gammeldags på många sätt och vis. Både bra och dåligt.

Marianne Strandberg

2016-03-05

Jag har inte läst Mordet på Orientexpressen ännu men BT envisas att ge den betyg 4 när jag sätter det betyget på dennna...

Carolina Bellenger

2016-01-24

Ibland är det bara Christie som funkar...

Yvonne Larsson

2015-06-17

Jag läste denna någon gång i tonåren då jag plöjde igenom alla Agatha Christies böcker jag kom över. Nu har jag läst nyöversättningen och handlingen var lika spännande som jag kom ihåg den. Tio främlingar i ett hus ute på en ö, utan möjlighet att ta sig därifrån. Precis som i barnramsan försvinner de en efter en...

Beatrice Snabb

2015-06-04

Hercule Poirot befinner sig i Egypten på semester - karl borde vid det här laget ha insett att semester inte är lika med mördarfritt (se Badortsmysteriet). Hur som haver så befinner han sig på en kryssning uppför Nilen. Med på båten finns ett brokig skara människor - allt från aristokrater till brinnande kommunister. Den passagerare som väcker mest uppmärksamhet är dock den undersköna och ofantlig rika Mrs. Doyle. Hon befinner sig på sin smekmånad tillsammans med sin make, men något de inte räknat med är att hans f. d. fästmö följer efter dem vart de än åker. Förpassade till det trånga utrymmet på flodbåten, likt vilda djur i bur, visas både resenärernas bättre och sämre sidor upp - något som eskalerar till mord.

Med sina 359 sidor är Döden på Nilen en utav Christies mer omfångsrika skapelser. Mordet sker, hör och häpna, inte förrän sidan 165 (kaptiel tolv). Detta kanske en del finner långtråkigt, men den intrig Christie vill skapa kräver sin introduktion och uppbyggnadsfas. För mig är Döden på Nilen extra speciell eftersom den kombinerar två av mina stora intressen i livet (det ena kan ni nog gissa) - Agatha Christie och Egypten. Att karaktärerna i boken strövar i Ramses den Stores (II) Abu Simel ger för mig, som slukat Christian Jaqs serie som densamme, en extra dimension till deckarens handling och livets förgänglighet. På något sätt gör det att själva mordhistorien står i kontrast till något mycket större, något mycket äldre. Christie skrev förresten en deckare som utspelade sig i det forntida Egypten, Slutet blir döden. Den har jag ännu inte läst, får försöka nosa reda på den någonstans.
Styrkan i Christies kombination av mord och historisk reseskildring ligger mycket i hennes varma relation till maken Max Mallowan. Christie följde ofta med honom på utgrävningar runt om i världen och lär för övrigt ha sagt, angående att vara gift med en arkeolog: "An archaeologist is the best husband a woman can have. The older she gets the more interested he is in her.".

Summa summarum: Välkomponerad deckare med historiska inslag, såväl M. Poirot som Mme Christie är i sitt esse.

Lilian Lidforss

2015-05-06

Spännande!

Lilian Lidforss

2015-05-06

Spännande klassiker.

Terese Johansson

2015-02-03

Gillade verkligen upplägget och idén med denna boken. Det är omöjligt att lista ut vem mördaren är och man får inte veta det förrän i epilogen. Mycket fiffig och genomtänkt bok!

Läste den äldre översättningen "Tio små negerpojkar" och om man bortser från de frekvent stötande ordet neger som i "Negerön" och "Negerpojkarna" så var boken jättespännande och jag sträckläste den! Med tanke på att Christie skrev den år 1939 så är den otroligt fri från sin tid utan skulle likväl kunna utspelas på låt säga 1980-talet.

2013-11-16

Lättläst och småcharmigt, typiskt Agatha Christie! Boken är småspännande, men alldeles för "pratig" som enligt mig är ett typiskt kännetecken hos författaren.

Maddes Bokblogg

2013-09-02

Pusseldeckare som håller bra klass.

Lars Willfors

2013-07-31

Helt okej pusselmysterium! Mamma peppade på slutet från att jag var omkring fem till att boken väl lästes i tonåren. Kanske inte jätteupphetsande mär allt kommer omkring.

Sara Åman

2013-05-28

Spännande och lättläst! Min första lästa bok av författaren!

Jenny Andersson

2013-05-10

Om man gilla AC och klassiska deckare

Linda Dahlhöjd

2012-10-09

Min favoritdeckare när jag gick i högstadiet! Vet inte vad jag skulle tycks om den nu...

Karin Lundberg

2012-04-15

Kan rekommendera att lyssna på boken som inspelad BBC Radio Drama (ca 1.5h).

Veronica Johansson

2012-04-06

Första gången jag lyckades gissa rätt om mördaren :P

Mikaelita Bovalius

2012-03-08

Introduktionsboken in i deckarvärlden! Underbar, lättläst och otroligt spännande!

Å

Åsa Härnström

2012-01-10

Agatha Christie har varit en favorit sedan barndomen

Liam Olsson

2011-10-11

Christies absolut bästa! Inte förrän sista ordet är läst förstår du vem mördaren är. Oöverträffad.

Sofies bokblogg

2011-09-16

Antingen så är jag ingen deckardrottning, eller så är det helt enkelt omöjligt att lista ut vem mördaren är. Kusligt bra bok!

Marc Moore

2011-07-03

Som sudoko, fast i bokform.

Helena Kihl

2011-06-21

Den här boken börjar med att tio personer får varsitt brev om en träff på en ö av en man de inte känner. Alla tackar ja, men en efter en försvinner de ur bilden, och av någon märklig anledning sker de på samma sätt som en ramsa som börjar: "Tio små negerpojkar...".

Det har var den första deckaren jag läste och jag fastnade direkt för det mystiska och ovetande i historien.
Hennes sätt att beskriva miljön och stämningen var riktigt bra! Dock är uppbyggnaden av hennes böcker ungefär densamma men eftersom att detta var första boken jag läste av henne var strukturen och dess innehåll ny för mig!

Boken var lättläst, jag läste den i och för sig på engelska och det var nog sex år sedan, men jag fastnade direkt. Handlingen var mycket innehållsrik och utan att gå in på för mycket detaljer fångar Christie upp det som är väsentligt och gör det till något alldeles extra.

Jag rekommenderar definitivt den här boken för alla som gillar spännande historier där man inte bara läser utan också får tänka vad som händer, vad som kommer att hända. Missar man den minst detalj kan det hända att fallet inte blir löst...

Helena Kihl

2011-06-12

Ännu en fantastisk bok av Agatha Christie som är deckardrottningen genom tiderna enligt mig!
En spännande bok som jag inte ville lägga ifrån mig!

Joanna Björkqvist

2011-04-03

Som nybliven tonåring läste jag alla deckare av Agatha Christie och den här är allra bäst. Det oväntade slutet där vem som är mördaren verkligen överraskar är fortfarande riktigt bra.

Anna Renström

2011-03-26

Klassisk och underbar Christie!

Josefina Y

2010-10-30

Det var Agatha Christie som fick mig att börja älska deckare en gång för länge sedan. Och den här var en av mina favoriter

Samuel Karlsson

2010-05-16

En riktig klassiker som aldrig blir fel i sommarens hängmatta.

Hörde den här på band när jag var liten, jag kunde inte ha varit mer än 10, högst.
Ändå blev jag aldrig "rädd", just eftersom det är en mysrysare. Mystisk och med ett oväntat slut.
Min kompis återberättade boken för några andra av mina vänner, och handlingen blev mycket mer konkret och skrämmande på det sättet, det är Agatha Christies sätt att skriva som gör det spännande men inte läskigt.

A Bookaholic Swede

2010-01-14

Klart läsvärd även om boken inte innehöll så många överraskningar. Har man sett filmade versioner av Poirot så blir man inte så överraskad när man läser böckerna.

harriet karlsson

2009-11-05

M bra

Nenne N

2009-10-05

Christies bästa story!!

Jonas Zejlon

2009-07-16

Trots den gammalmodiga känslan är det en väldigt bra bok som håller än idag!

Caroline Karlström

2009-07-09

jätte bra bok. fast jag läste den på svenska.