Death at Intervals

Saramago, Jos

| 2009

Undertakers face bankruptcy, the church is forced to reinvent its doctrine, and local 'maphia' smuggle those on the brink of death over the border where they can expire naturally. Death does return eventually, but with a new, courteous approach - delivering violet warning letters to her victims.

2013-01-14

Ingen enkel bok att lsa. Inga styckeindelningar eller uttalat vem som sger vad. Kompakt. Tar ngra sidor att komma in i den men sedan flyter det p. Ett par avsnitt som var ganska tradiga men i vrigt en speciell bok som nd fngade mig till slut.

Kenneth Olausson

2012-10-30

Saramago har vid fyllda drygt 80 skrivit ytterligare en mycket bra bok. I en sprkligt och formmssigt fullndad roman lser vi om den frvirring som fljer p att dden bestmmer sig fr att sluta arbeta. Efter den inledande euforin fljer s sammanbrottet p samhllets alla omrden - politiskt, religist, administrativt, socialt, ekonomiskt. D bestmmer hon sig - fr dden r en kvinna - fr att brja arbeta igen med med ndrad taktik. Till slut hnder det sig att hon ... ja, vad ska inte avsljas. Men ter slutar hon sitt lugubra vrv.

Matilda Palmqvist

2011-06-23

Plockade upp den och frvntade mig ngot i likhet med Blindheten, jo jo visst, men frutom den stora EPIDEMIN talar vi om natt dag. Saramago r rolig och vidrr stora frgor befriande ytligt, men r samtidigt hgst avancerad. Inte som Blindheten, men strtskn.