Dear Life: Stories

Munro, Alice

| 2012

A brilliant new collection of stories from one of the most acclaimed and beloved writers of our time. Alice Munro's peerless ability to give us the essence of a life in often brief but always spacious and timeless stories is once again everywhere apparent in this brilliant new collection. In story after story, she illumines the moment a life is forever altered by a chance encounter or an action not taken, or by a simple twist of fate that turns a person out of his or her accustomed path and into a new way of being or thinking. A poet, finding herself in alien territory at her first literary party, is rescued by a seasoned newspaper columnist, and is soon hurtling across the continent, young child in tow, toward a hoped-for but completely unplanned meeting. A young soldier, returning to his fianc e from the Second World War, steps off the train before his stop and onto the farm of...

Liselotte Wijkmark

2014-12-11

Hon skriver alltid hudnära och så att man känner en gemenskap med karaktärerna

Kamali 

2014-02-14

Fantastiskt språk i sin karghet. Scen efter scen målas upp och etsar sig fast, trots ett minimum av detaljer. Välförtjänt nobelpristagare.

Kim M. Kimselius

2014-01-17

Det var med stort nöje jag läste Alice Munros bok Brinnande livet. Hon har ett språk som griper tag och lyckas få mig att känna det som jag är där. Läs hela recensionen här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2014/01/17/brinnande-livet-av-alice-munro/

Kim M. Kimselius

2014-01-17

Ett språk som griper tag. Läs hela recensionen här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2014/01/17/brinnande-livet-av-alice-munro/

2013-11-22

Nobelpriset? Verkligen! Jag måste erkänna att jag är inte mycket för noveller. Visst var väl några ganska bra, men på det stora hela ganska så tråkigt. Ändå! Jag blev väldigt förvånad över språket, och det är inte positivt. Jag upplever språket som både barnsligt och bitvis smålöjligt- detta kan naturligtvis bero på översättaren. Ändå tycker jag att det här var en ganska så tråkig bok. Den tilltalar inte mig det minsta!

G Anna G

2013-11-04

utan tvekan bra, men ändå lite kort för min smak.

Emma Fägerlind

2013-10-10

Nobelpris? Verkligen? Det här är nog tredje boken jag läser och de är väl alla lite småbra sådär, men jag tror knappt att jag skulle rekommendera någon av dem. Det finns ju så mycket som är så mycket bättre.

Hanna Bragberg

2013-06-07

OK men inte lika bra som tidigare novellsamlingar tycker jag. Tyckte emellanåt att det var svårt att förstå vem respektive huvudperson var, eftersom det doldes bland en massa omständigheter som beskrevs i detalj. Men visst, ska man läsa noveller ska man läsa Munro!

Maria Eriksson

2013-03-29

Alice Munro är novellernas mästare och Nobelprisfavorit, nu aktuell med novellsamlingen ”Brinnande livet”. Den innehåller 14 fiktiva noveller, förutom fyra som är självbiografiska. Konstigt nog är de sistnämnda inte alls lika intressanta som dem som hon hittat på. Novellerna utspelas i enkla vardagssituationer och det är lätt att identifiera sig med de lite kantstötta människorna. Här finns berättelsen om kvinnan som lämnade sitt sovande barn utan tillsyn en kort stund för sin egen njutning, ett beslut som kunnat sluta i katastrof. Eller kvinnan som plågas av minnet av systerns tragiska drunkningsolycka. Den harmynte mannen som försent inser vad han gått miste om eller den rika kvinnan som plötsligt inser att älskaren bara varit ute efter pengar. Munro skriver så effektivt, på några få rader kan hon gestaltat en person och ge berättelsen en ram. Miljön är kanadensisk landsbygd eller några av de större städerna, tidsperioderna växlar och både barn, vuxna och äldre har huvudroller. Ofta handlar det om de där ögonblicken i livet, när något förändras så att livet vänder. Livet är sårbart och mörkret ligger under ytan. Men om vi accepterar det tragiska, att det är så våra villkor ser ut, säger Munro, så kan man överleva och gå sin väg med lätta steg. Så läs dem långsamt, en och en, och njut av en riktigt bra författare. Publicerad i Norran 21 mars 2013

Maria Eriksson

2013-03-29