Dear Ijeawele, or a Feminist Manifesto in Fifteen Suggestions

New York Times Best Seller A Skimm Reads Pick An NPR Best Book of 2017 From the best-selling author of Americanah and We Should All Be Feminists comes a powerful new statement about feminism today--written as a letter to a friend. A few years ago, Chimamanda Ngozi Adichie received a letter from a dear friend from childhood, asking her how to raise her baby girl as a feminist. Dear Ijeawele is Adichie's letter of response. Here are fifteen invaluable suggestions--compelling, direct, wryly funny, and perceptive--for how to empower a daughter to become a strong, independent woman. From encouraging her to choose a helicopter, and not only a doll, as a toy if she so desires; having open conversations with her about clothes, makeup, and sexuality; debunking the myth that women are somehow biologically arranged to be in the kitchen making dinner, and that men can "allow"...

Lovisa Ståtenhag

2019-05-25

Pratigt, men personligt om hur man ska uppfostra ett barn feministiskt. Nog finns här väldigt många goda råd, men boken är amerikanskt och nigerianskt präglad, vilket gör att allt inte känns relevant här i Sverige.
Och egentligen är det inget nytt för den som är feminist. Jag ger nog hellre bort mina egna råd än den här boken till en nära vän som vill uppfostra ett barn feministiskt. Något i denna bok känns alltför kravfyllt eller nästan utopiskt, även om jag håller med om det mesta.

Även de som inte räknar sig som feminister borde faktiskt läsa den här boken. Det är rena självklarheter som står i den, men det kan vara väldigt värt att läsa för att friska upp minnet.

Flera delar av boken kanske inte går riktigt att applicera på Sverige, vilket inte är så konstigt, eller så är det så att det är i just mitt förhållande som det inte är applicerbart. Vissa saker känns som kulturkrockar men å andra sidan är det väl kanske bra också när en bor i landet som påstås vara så himla jämställt.

De flesta av de här sakerna gör jag redan, och jag är också stolt att säga att även min mamma gjorde såhär för mig (för det mesta).

Två citat fastnar särskilt hos mig:

”Lär henne att om man kritiserar X hos en kvinna men inte hos en man, då är det inte X man har problem med utan kvinnor.”

”För att vara säker på att hon inte ärver skam från dig, måste du frigöra dig från dina nedärvda skamkänslor. Och jag vet hur fruktansvärt svårt det är. I alla världens kulturer är kvinnlig sexualitet något skamligt. Till och med i kulturer där en kvinna förväntas vara sexig förväntas hon inte vara sexuell.”

Tänkvärd bok, även om den inte är så lång. Och som sagt, den borde vara obligatorisk läsning för alla föräldrar. För alla människor överlag, för vissa verkar ha glömt bort det här helt.