Dead Until Dark

Harris, Charlaine

| 2001

Marc Moore

2019-03-14

Jag gillade verkligen hennes sätt att skriva och hur karaktärerna utvecklades, den var engagerande från början till slut.
Det enda jag inte gillar är att den handlar om vampyrer, jag tänder helt enkelt inte på vampyrerotik.

Helena Flemström

2018-04-25

Jag gillar bok serien och tv-serien- Det skiljer sig en hel del

Angelika N.

2017-06-27

Bra! Betydligt bättre än tv-serien.

Det här var det värsta skräp jag någonsin läst. Så patetiskt, utseendefixerat, ytligt.. skräp. Huvudpersonen Sookie Stackhouses resonemang och val är helt tagna ur det blå, och trots sina 25 år beter hon sig högstadieaktigt och barnsligt. Männen har en förbannat vidrig kvinnosyn och upphöjd syn på sig själva. Bill tror att Sookie är hans ägodel, pratar som att han äger henne och tycker sig ha rätt att hela tiden kommentera hennes utseende och förutsätter att hon ska förändra sig för honom. Sookie är orolig för att han ska tycka att hon är "slampig" och ber om ursäkt när hon satt på sig en för urringad tröja (alltså vad i helvete!?). Att han som är 200 år gammal faller för en mentalt prepurbertal tjej känns märkligt, men ännu märkligare är det faktumet att Bill efter 200 jordår fortfarande är minst lika mentalt prepubertal. Utvecklas man ingenting intellektuellt av att leva så länge? Vanligtvis är böcker som jag läser fyllda med understrukna partier, hjärtan och hundöron. I den här förekommer endast uttryck som "Wtf?!?", "????", "jävla idiot". Vidrig bok rakt igenom. Så synd att den fått genomslagskraft för vad lär sig unga flickor av det här? Att de behöver en stark man som ska "skydda dem". Att de inte bestämmer över sina egna kroppar och utseenden. Att det är männen som bestämmer när man är värd att älska. Att ens bröder har mycket mer att säga till om och även rätt att slå en om man beter sig illa. BLAND ANNAT. Härligt.

Jag gillar verkligen denna serie och denna bok var lika bra som förra gången då jag läste den.

Helena S

2013-07-25

Bara sådär... Jag älskar teve-serien, boken är inte riktigt lika bra faktiskt. Språket är rätt enkelt, och jag stör mig ibland lite på Sookies ytlighet. I böckerna är det i princip bara Sookie och Bill det handlar om, medan andra karaktärer får mer djup i tv-serien. Man saknar dem i boken.

Charlotte B

2013-04-26

Bra bok även om språket var lite sådär. Älskar tv-serien!

Helena R

2013-04-05

Jag hade redan sett TV-serien, så det var inte så mycket överraskningar. Men det var bra ändå!

Anna-klara Akar

2012-10-25

Jag gillar mytologin och karaktärerna. Frågan om det rasistiska södern kontra vampyrer är otroligt fiffig och har en svart humor. Men språket är så asdåligt att jag kräks. En bok som blev bättre som film.

Linda Dahlhöjd

2012-10-09

Tyckte riktigt mycket om den här boken som är del ett i en serie om vampyrer, kärlek, varulvar och annat skoj... Blev väldigt förvånad över att jag tyckte så mycket om den! TV-serien True Blood är baserad på den här boken.

Jag tyckte att den var lång, rätt förutsebar och för orealistisk! Det var svårt att bli "delaktig" i den tycker jag. Sammanfattande tycker jag att den var intet sägande och inte gav mig något!
Men jag måste ändå säga att jag respekterar de som verkligen gillar serien, för de måste se något jag inte kan uppfatta.

Anna Nyman

2012-06-06

Håller med den som skrev att karaktärerna är intressantare i boken än i tv-serien. Gillar serien, men bill och sookie är faktiskt riktigt tråkiga. Så inte här! I övrigt började den bra och medryckande, men förmådde inte riktigt hallå ångan uppe.

Henny Pedersen

2012-01-13

Tv serien är så mycket bättre, den älskar jag obeskrivligt! Boken kom jag dock inte riktigt in i..

Kamali 

2011-10-12

Sookie, jag älskar dig och dina vänner i TV-serien men i bokform blir du för amerikanskt pryd och tjejig. Din skapare behöver vässa pennan.

Britta Persson

2011-10-11

Betyget grundar sig på Månpockets översättning!

Sofia Buhr

2011-09-09

Jag var ganska säker på att jag inte skulle gilla den här boken men boktipset fortsatte att tipsa mig om serien hela tiden så jag tänkte att jag kunde prova. Nu när jag äntligen har satt betyg på den slipper jag säkert fler tips.

Mitt låga betyg beror egentligen inte så mycket på själva historien utan mest på att jag redan har sett serien så jag visste vad som skulle hända men också, som Kickie Boman sa, på den otroligt dåliga översättningen. Vem är översättaren? Google translate?

Men en del av det dåliga betyget kommer faktiskt också från själva historien. Den är ganska tråkigt skriven tycker jag. Tempot var för snabbt i min smak. Det blir lite löjligt när det måste hända något viktigt på varje sida. Känns som att boken är riktad till lite mer otåliga läsare än jag.

Nina Ljung

2011-08-01

Finns det nåt mer att säga?? Sexig sexig sexig!

Elisabet Ekdahl

2011-07-15

Absolut inte den bästa bok jag någonsin läst men helt okej.

Trevlig bok som påminner väldigt mycket om Janet Evanovich's böcker. Lättläst och gör så att jag gärna läser fler böcker om Sookie Stackhouse.

Denna bok gillade jag och den får därför en 5a av mig.
Jag har även sett serien som gått på tv och kan säga att den är oerhört lik boken.
Därför kan boken bli något dryg i mellan åt.
Jag får se om jag kommer att läsa vidare något mer i denna serie. =(

Alice Erzmoneit

2011-06-20

Översättningen drog ner betyget rejält!

2011-01-05

Älskar den här historien! Helt underbar... En väldigt intensiv berättarton, det händer alltid något.
Jag läste dock den svenska översättningen och den som översatt borde skjutas... minst! Läste att det var två personer som gjort det vilket tom gjorde det ännu värre. Minst ett fel på varje sida, ofta mycket fler. Ord som t ex nervösade, kyssade (ord i fel böjning förekom mycket ofta) direktöversättningar som inte är förståeligt om man inte hört sammanhanget på engelska innan och kan tänka sig vad som menas.
Det har ju dock inget att göra med själva boken som jag inte kunde ge lägre betyg än det högsta. Men den borde omöversättas.
Eller; läs på engelska!

Annelie S

2010-11-01

Översättningen är ju under all kritik!!!! Undrar om översättaren ens talar svenska själv? Verkar som att boken är översatt med hjälp av ett lexikon. Meningsbyggnadsfel, stavfel (Vad hände med korrekturen?), samt att nästan alla verb är felböjda. Då menar jag inte en eller två gånger, utan flera på varje sida i boken! Det blir ju nästan komiskt.Om jag någon gång får för mig att fortsätta läsa denna serie så blir det på orginalspråk. För det är så att fast den här boken är, enligt min mening, dåligt skriven (och närmare en harleqinroman än så här har jag aldrig varit), så fascinerar historien ändå. Jag vill veta mer om vampyrerna! Men jag hoppas i så fall att döda kändisar slipper dyka upp i boken i vampyrform. Stackars Elvis! Skratt....;=)

Anette K

2010-10-31

Läste på originalspråk. Undantagsfall där "filmen" är bättre än boken. Väldigt svag trea. Av nyfikenhet lär jag fortsätta läsa av serien iaf...

Madelene Helgesson

2010-09-16

Det kan vara för att jag läste nyupplagan (med de nya snygga framsidorna), men personligen tyckte jag inte översättningen var SÅ illa. Jag har aldrig sett TV-serien, har bara haft en vag aning om vad den handlar om, men bara genom att läsa den här boken kan jag förstå att den gör sig bättre i TV-form. Den är inte dålig, nej nej. Tvärtom är den mycket underhållande och mysig. Men annars, tja, inte så mycket att skriva hem om.

Maria Josefsson

2010-08-11

Tog mig an denna då jag anade att den skulle vara hyfsat lättläst och jag behövde något för att komma igång med läsningen på engelska. Den fyllde helt klar sitt syfte.

Tyvärr kan jag inte låta bli att jämföra boken med tv-serien. Tack och lov är inte bokkaraktärerna riktigt lika stereotypa och - rent ut sagt - korkade. Men jag saknar verkligen den karaktären som tillförs i tv-serien i form av Tara, hon inför lite humor och är en frisk fläkt i ett övrigt ganska trist gäng.

Som sagt, boken fyllde sitt syfte för mitt läsande för stunden och är hyfsat underhållande. Vissa partier är dock tröga och slutbetyget får ändå bli en tvåa, om än en stark sådan.

LA

2010-08-10

Hemsk, Hemsk, Hemsk, Hemsk översättning.
Boken förövrigt dög men hamnar långt ner på listan över bra böcker.

A Bookaholic Swede

2010-06-02

En mycket bra bokserie. Första boken är läsvärd och jag finner bokserien klart mer intressant än True Blood! Humor, vampyrer och spänning...vad mer kan man begära?

Rita Kangas

2010-04-01

Långt ifrån ett litterärt mästerverk, men ytterst underhållande.

Katarina Sköld

2010-01-05

Läs inte den svenska översättningen från förlaget Stjärnfall. Översättningen är usel och korrekturläsningen måste de ha glömt bort. Resten av serien ska läsas men de får bli på originalspråk.

Linda Andersson

2009-10-25

Det var den absolut sämsta översättningen jag läst.. korrekturen fanns inte alls, hoppas verkligen den är bättre på engelska.. vill ju veta vad som händer även om handlingen skiljer sig från TV-serien..

Natasha Illyés

2009-10-16

Det är som "Lace" och "Mistrals dotter" från åttiotalet. Light spänning, grafiska sex beskrivningar, vampyrer and the american south

Kickie Boman

2009-10-09

Usch så dåligt översatt denna bok är. I övrigt en bra bak, men mitt råd är verkligen att läsa den på engelska!!

Rebecca B

2009-09-17

Om översättningen inte varit så kass...

Freddy K

2009-09-10

Lite halvschizofrent tempo ibland, men karaktärerna och mytologin är klockren. En perfekt bok att läsa på t-banan eller bussen.

Väldigt underhållande, spännande och romantisk. Men inte speciellt originell eller välskriven, därav betyget. Skön bok att sjunka in och drömma sig bort i. Det finns väldigt många innehållsmässiga paralleller mellan denna bok och Twilight-serien av Stephenie Meyer.

Jag gillar den humor som lyser fram mellan raderna. En må-bra-bok som verkligen gör att jag vill fortsätta med serien!

Johan Wallin

2009-05-27

Dåligt översatt och dåligt korrad. Historien i sig är väl lite småkul. Men språket och upplägget är inget vidare.