
One house. Ten contestants. Thirty cameras. Forty microphones. Yet again the public gorges its voyeuristic appetite as another group of unknown and unremarkable people submit themselves to the brutal exposure of the televised real-life soap opera, House Arrest. Everybody knows the rules: total strangers are forced to live together while the rest of the country watches them do it. Who will crack first? Who will have sex and with whom? Who will the public love and who will they hate? All the usual questions. And then, suddenly, there are some new ones. Who is the murderer? How did he or she manage to kill under the constant gaze of the thirty television cameras? Why did they do it? And who will be next?
Visa mer
Recensioner
Betyg
10 deltagare, ett hus och ett nra nog orkneligt antal kameror. Konceptet knns igen, eller hur? Produktionsbolaget Peeping Tom (Bold, Provocative and Controversial) snder House Arrest, dr deltagarna uppmuntras att gra bort sig s mycket som mjligt (helst samtidigt som de r drngfulla), allt fr att skapa bra TV. ven deltagarna sjlva tillhr de numera vlbekanta stereotyperna: versittaren, bitchen, flatan, bimbon, idioten, anarkisten och s vidare. I denna tredje ssong gr det lite verstyr nr en av dem mrdas p det mest gruvliga stt. Det ska emellertid visa sig att det inte kan bli s mycket bttre TV n vldsamma ddsfall p riktigt utsikten finns ju alltid att mrdaren slr till igen. Nu r det upp till kommisarie Coleridge och hans kollegor att lsa mysteriet samtidigt som dramat fortstter att utspela sig live infr kamerorna.
Ben Elton presenterar i Dead Famous en i grund och botten klassik whodunit tillsammans med det likaledes klassiska problemet med det lsta rummet. tta levande deltagare/frvare i ett lst hus med konstant vervakning och ett ddsoffer. Mysteriet i sig blir allts snarare en bas varp han kan bygga sin exponering av samtida populrkultur. Det ska vl sgas att Elton inte gr ngra direkt revolutionerande originella iakttagelser nr det gller mediakta kndiswannabes som helst av allt alla vill bli TV-presentatrer och en cynisk underhllningsindustri som skamlst parasiterar p dessa mnniskors lngtan bortom en gr vardag, men han gr det ganska underhllande. Hr beskrivs trffskert ett samhlle dr mord eufemiseras till illegal life terminating och ngot som i den publikmedvetna poliskrens bcker inte representerar ett jobb utan istllet r en image tarnisher.
Fr mig har Elton hittills primrt varit han-som-skrev-Black-Adder men den hr gngen handlar det inte om inlindade sarkasmer av typen The fact that I am not a millionaire aristocrat with the sexual capacity of a rutting rhino is a contant niggle. Nej, bde sprket och handlingen i Dead Famous r avpassad fr TV-generationen, det r helt enkelt pang p rdbetan.
En mer och mer skruvad exponeringskultur dr det inte handlar om att deltagarna i House Arrest s smningom glmmer att de stndigt r omgivna av TV-kameror och drfr beter sig som idioter, utan att de snarare stndigt agerar infr TV-kameror ven nr de inte str infr ngon. Att vara idioten som hatas och/eller lskas av miljoner TV-tittare r en identitet bttre n ingen identitet alls, ngot som alla deltagarna r mycket medvetna om. Om man ngon gng trott att det man ser p den hr typen av dokuspor r sant lr Dead Famous defitnitivt pop that cherry.
Betyg
Mindre n 30 sidor in i boken hade jag tappat rkningen p antalet skrattanfall. Det r s klockrent, s rtt, s kul och s hemskt. Att inte Big Brother lades ned efter att den hr boken gavs ut tyder bara p skamlshet frn bolagens sida. Det mrks att det r samma kille som ligger bakom The Young Ones/Hemma vrst och Black Adder/Svarte Orm!
Medan jag lste den s fick jag tipset "Popcorn" av samma frfattare frn tv vitt skilda hll, det blir nog den i framtiden.