De vänsterhäntas förening

Nesser, Håkan

Medan Marten Winckelstroop och Rejmus Fiste ännu går i Oosterby småskola bildar de De vänsterhäntas förening. Flera årtionden senare brinner ett gammalt pensionat ner till grunden och ett antal människor omkommer. Det ena hänger ihop med det andra, men det finns ingen kvar i livet som kan förklara hur. Nästan ingen. Det har gått femton år sedan den sista boken om kommissarie Van Veeteren kom ut. Det har gått sex år sedan man senast kunde läsa om inspektör Gunnar Barbarotti. I De vänsterhäntas förening möts de för första (och enda?) gången.

Erika E

Håkan kan skriva böcker

Helena Rasmusson

2019-04-20

Blir aldrig besviken på Nesser! Hans sätt att bygga upp en historia, hans suveräna användning av vårt språk & inte minst hans karaktärer, det blir inte mycket bättre än såhär! Hoppas & längtar efter en uppföljare!

2019-02-20

Fantastisk berättarkonst. Vid sidan om den makalösa historian följer många stora teman såsom åldrande, vänskap, skuld och att börja om på nytt. Jag uppskattar framför allt dialogerna mellan de olika paren.

2018-11-30

Det här är en rörig historia, på ett genialt sätt! Något svårt att hålla i alla trådar men Nesser lyckas. Och jag gillar hans sätt att skriva, de oerhört charmiga dialogerna.

emmakicki

2018-11-20

Första halvan var seeeg (nej, jag är inte så förtjust i van Veeteren) men den tar sig mot slutet och får en fyra totalt ändå.

2018-11-12

Håkan Nesser har skrivit ett stort antal böcker och jag har läst ganska många utav dem. De böcker jag gillat mest är de om kommissarie Barbarotti. I denna bok träffas för första gången Nessers båda karaktärer Barbarotti och van Veeteren i samma berättelse. Det dröjer dock ganska länge innan Barbarotti kliver in i historien. Berättelsen är väldigt lång, kanske i längsta laget tycker jag, trots att jag älskar tegelstenar. Men det blir ganska segt i mellan varven och historien tar tid. Det tuffar på i lite makligt tempo genom hela boken. Nessers härliga underfundiga humor glimtar till här och då, det gillar jag mycket. Det är inte den bästa bok jag läst av författaren, heller inte den sämsta utan den är sådär lagom bra.

Lars B.

2018-10-30

En klassisk Nesser, varken mer eller mindre.

Jan Svensson

2018-09-25

Inte den bästa av Nesser. Grundhistorien är bra men lite lång och lite för omständigt.

Anita H

2018-09-07

Ibland skrattar man rätt ut. Inte så vanligt när man läser deckare :)

2018-08-20

Håkan Nesser har skrivit över trettio böcker, (här är en länk till en sida på Wikipedia om honom), men jag har bara läst fem stycken av honom. Länkarna går till mina recensioner av dom fyra tidigare böckerna: Det grovmaskiga nätet, Och Piccadilly Cirkus ligger inte i Kumla, Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö, och Eugen Kallmanns ögon. Speciellt Eugen Kallmanns ögon tyckte jag var en mycket bra bok, och den fick högsta betyget av mig.

Nu har jag läst författarens senaste bok, De vänsterhäntas förening, och jag tyckte även om den boken, även om den inte får toppbetyg av mig, som den förra boken fick.

Boken är väldigt välskriven, med ett rikt språk. Den är lättläst, trots att den är på nästan 550 sidor. Den har humor i sig, och är inte alls förutsägbar på något sätt.