De vassa tändernas skog

Ryan, Carrie

| 2011

Marys värld är liten - en isolerad by mitt ute i skogen, omgärdad av stängsel. Stängslet är det enda som håller Mary och de andra byborna vid liv, för på andra sidan finns De vassa tändernas skog där de oheliga ständigt rör sig i jakt på mer människokött att infektera. Så har det varit i generationer och i byn har man satt upp enkla regler för att överleva: Man gör sin plikt och följer Systerskapets order. Allt annat är oviktigt. Mary kan ändå inte låta bli att drömma om världen utanför stängslet och det som kan finnas där, om havet som hon bara hört talas om och en gång sett på ett foto. En dag bryter sig de oheliga igenom stängslet. På några minuter utplånas stora delar av byn och Mary flyr ut i skogen. Kampen för att överleva har börjat och snart måste Mary göra viktiga val - mellan dröm och plikt, mellan mannen hon älskar och mannen...

Liza Bolin

2016-06-30

tonårstjafs.

Anna Jensen

2014-07-13

Jag är en riktig sucker förzombiefilmer, men det här var min första zombiebok. En av de bästa böcker jag läst! Jättespännande och hemsk och gripande. Läs den!

Charlotte B

2013-10-05

Bra och spännande zombiebok. Ser fram emot att läsa del 2 & 3.

Den var lika bra som förra gången när jag läste den. Nu så ska jag ge mig på del 2 =)

Rianna Celebraz

2012-11-18

Superbra bok! Den var spännande och genialisk från början till slut! Läste den från pärm till pärm utan paus!

Anna-klara Akar

2012-09-07

Gillar den här. Snygg skildring av zombies och mytologin kring dem. Katastrofscenerna är levande och gör ont.

Jag ger boken en trea. Kanske jag i en yngre ålder hade älskat den, gett den en femma då. För mig är en trea en rekommendation att läsa boken, en fyra en uppmaning att inte missa den boken och en femma får en bok som jag hela tiden hänvisar till i diskussioner. Det var en obehaglig bok, kanske på ett sätt som författaren inte avsett. Jag läste en recension som menade att denna roman är _empowering_ för unga. Utan att spoliera handlingen för mycket måste jag säga att jag absolut inte håller med! (Detta är ju första boken av tre, och det finns ju en möjlighet att huvudpersonen genomgår en känslomässig mognad i fortsättningen av serien.) Författaren verkar själv leva med, eller skildrar i denna bok åtminstone, en syn på världen där alla är individer och låsta i en 'allas kamp med alla' enligt vulgärtolkningen av Darwins teori 'Survival of the fittest' eller 'Den starkaste överlever' i grunden. I vårt genomkapitalistiska och idiotindividualistiska samhälle kan jag tänka mig att detta också är många ungdomars uppfattning av världen. Jag finner ingen riktig kärlek, gemenskap eller solidaritet i huvudpersonen eller ens i romanen. De som fäster sig för mycket vid någon annan, dör själva. Huvudpersonen är närmast maniskt fixerad vid sin egen enda önska att ta sig till havet. Jag förstår henne inte! Visst kan det vara hennes skruvade sätt att bearbeta sorgen efter mamman men det finns ju andra människor, levande människor. SPOILERVARNING: I slutet blev jag väldigt besviken och irriterad på huvudpersonen när hon tänker tillbaka på sina fallna släktingar och vänner och de känns som ett förklingat eko, och hon undrar om dessa minnen är värda att klamra sig fast vid. Om de är värda att bära på. Vad de ska tjäna till.

Det jag kan säga om denna bok är att det tog lite tid innan jag kom in i den.
Men när jag väl kommit in i den så hade jag så svår att lägga den ifrån mig.
Den är både gripande, spännande och super bra.
Den får helt klart en 4a =)

Jennie Björklund

2011-12-01

Svårbedömd bok. Emellanåt väldigt seg, men samtidigt rätt bra skriven och det var otäckt att läsa. Men njä, Zoombies är nog inte min grej alltså!

Mattias Lönnebo

2011-11-20

Nej... Läs något annat.

Karin Söder

2011-11-16

Nä, jag ändrade till en fyra!

Karin Söder

2011-11-16

Blev glad i boken och hade svårt att lägga den ifrån mig, men tyvärr blev jag lite snopen av slutet. De bara letade och letade och det kändes som att trådarna som var lösa inte knöts ihop. Den fick en trea av mig.

Lena Floser

2011-11-04

Spännande bok där intrigen grep tag. Huvudpersonens utveckling var också intressant. Övriga karaktärer var dock mindre intressanta och kärlekshistorierna var inte övertygande. Kanske boken var för tunn för att ge möjlighet att på allvar utveckla mer än en karaktär. Boken var spännande och språket inte så dåligt att man blev avskräckt. Helt OK.

Eyez Only

2011-11-02

Jättebra. Jag ser fram emot fortsättningen.

Mia Hansén

2011-10-20

Jag håller med om att personbeskrivningen inte är den bästa, rätt usel faktiskt. Kärleksbeskrivningar likaså, intetsägande. Klyschigt. Några gånger griper den tag, mycket tack vare en bra story, men jag kommer inte läsa fortsättningen.

Personbeskrivningen i boken var dock sisådär så boken får en trea av mig. Boken var spännande och ruggig så jag ser ändå emot fortsättningen.

Gunilla Jönsson

2011-08-02

Ganska bra story, lite stulen här och där från andra zombiestorys.Påminner mycket om filmen The Village.Jag kommer nog ändå att läsa fortsättningen.

Anna Johansson

2011-06-17

En bra och spännande bok om zombies. På snudden till en fyra, men den når inte riktigt ända dit. Trots det skall det bli roligt att läsa uppföljarna.