De vackra döda

Bauer, Belinda

| 2017

»Ruggigt spännande och mycket välkomponerat crescendo.« | Boktanken »Berättelsen är rappt skriven och bjuder på en del språkliga finesser och ironier som höjer läsningen ännu en nivå.« Betyg 5 av 5 | Johannas deckarhörna Han kommer kanske att döda henne. Hon låter honom kanske göra det. Eve Singer är beroende av döden. Hennes karriär som kriminalreporter på TV är på väg att dala, och hon är beredd att ta till nästan vilka medel som helst för att tillfredsställa sin blodtörstiga publik. Mördaren är också beroende av döden. Inte nog med att han fortsätter att döda. Han tillkännager dessutom sina makabra framträdanden i förväg, i syfte att visa upp döendets skönhet för världen. När han kontaktar Eve tar hon tacksamt emot erbjudandet om att få vara först med varje nytt och blodigt spektakel. Tills hon inser att mördaren har två besattheter - och att hon är den andra. I svensk...

ElinsBokhylla

2022-05-15

Belinda Bauer är för mig en ny författare, då jag inte läst någonting av henne tidigare och helt ärligt vet jag inte om jag kommer att läsa något mer igen... För nja jag blev väldigt besviken på denna bok och då menar jag framförallt författarens sätt att skriva och framföra boken.

Bokens handling är i första stund väldigt spännande och jag tyckte verkligen att boken verkade spännande, annars skulle jag ju såklart inte ha köpt den.
Man kommer direkt in i boken och dens handling från första sidan, där man blir presenterad för huvudkaraktären Eve Singer, en väldigt intensiv och arbetsvillig kriminalreporter. En kriminalreporter som verkar kunna gå väldigt långt för att få till sin story och för att klättra högre upp på karriärstegen. Men denna gång kommer hennes reportage och arbete komma henne lite djupare in på livet och skaka om hela hennes tillvaro. För när mördaren får upp ögonen för Eve Singer och hennes reportage är hen snart ute efter även henne, kan hon samarbeta med en mördare och gör allt för att få behålla sitt jobb eller sätter hon familjen framför allt annat?
Parallellt med att man får följa huvudkaraktären Eve Singer får man även följa mördaren och ta del av hans planer och tankar kring morden och Eve Singer.

Precis som jag skrev ovanför så är jag rätt besviken efter att ha läst denna bok, jag såg fram emot att läsa denna bok och tyckte att den verkade spännande men det var rätt svårt för mig att ta mig igenom boken. Dels för att boken var väldigt seg och långsam, men även för att jag tycket att det var många delar som kändes onödiga och rent av utfyllning. En del kapitel kändes som sagt som ren utfyllnad och jag upplevde inte att en del delar tillförde något för storyn eller bokens handling.

Även om jag inte fullt ut tyckte om boken så handlar det nog mest om att den enligt mig var för lång, som jag skrev ovanför så tycker jag att det var mycket onödig utfyllnad vilket gjorde att spänningen och intrigerna hamnade lite i skymundan och jag tappades bort lite grann. Jag upplevde det inte som att det riktigt fanns en röd tråd igenom hela boken, utan jag tappades bort lite i mitten och tyckte boken var lite förvirrande och sen kom den igång igen i slutet av boken. För bokens slut tyckte jag var riktigt spännande och bra, början och slutet var det var bara i mitten som jag tappades bort lite grann.

Belinda Bauer är säkerligen en riktigt bra författare, det märktes under vissa delar av boken. Då jag upplevde att hennes miljöbeskrivningar var väldigt bra och hennes sätt att skriva de detaljerade morden och tillvägagångssätten var väldigt bra. Många delar i boken var riktigt bra och riktigt bra skrivet men det var något som fattades för mig, tyvärr. Tyckte dock om de blodiga och groteska morden och brottsplatserna, de var väldigt detaljerade och bra skrivet av Belinda Bauer.

De Vackra Döda av Belinda Bauer är en helt okej bra bok, bokens handling är spännande och gillar man riktigt blodiga och groteska mord så är detta en bok för dem. Däremot tappar boken sin spänning efter ett tag och får tillbaka den i slutet igen. Överlag var detta för mig en lite för seg och långdragen bok, men helt okej att läsa och jag rekommenderar den till de som gillar brittiska deckare!

2021-01-23

När jag har läst ut alla de planerade böckerna för en månad så blir jag lite vilse. Det är svårt att välja en av alla olästa böcker i hyllan, on the fly, eller vad man ska säga. Belinda Bauer har alltid varit ett säkert kort och det var inte längesedan jag läste henne. Av någon anledning kände jag att jag inte hade fått nog, utan ville ha mer och då fick det bli De vackra döda.

Liksom förra boken så befinner vi oss i London. Kanske har vi förflyttats dit för gott. Det gör mig inget, även om jag egentligen föredrar hedarna. När jag började läsa så hade jag ingen aning om att boken faktiskt passade rent tidsmässigt. Den utspelar sig i december, fram till juldagen. Hon har en alldeles speciell ton, Belinda Bauer. Det är cyniskt och ironiskt, men samtidigt mycket kärleksfullt. Det vimlar av skarpa iakttagelser av vardagliga ting och företeelser. Som den om Liam Neeson, som gör samma roll om och om igen. Precis vad jag själv har tänkt i några år nu.

De vackra döda är enormt spännande och för mig var det bladvändarvarning. Det är en makaber historia och jag undrar om jag inte rankar detta som Bauers hittills bästa.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2021/01/de-vackra-doda-av-belinda-bauer.html

A H

2020-08-06

Linda Vanil

2020-06-18

Spännande och en riktig bladvändare.

A Bookaholic Swede

2018-07-04

Jag måste erkänna att jag hade helt fel bild av Eve Singer innan jag började läsa denna bok. Jag såg framför mig en kallhamrad reporter som skulle göra allting för sin karriär. Men Eve är så mycket mer än det. Hon är inte en av blodtörstig reporter som är beredd att kliva över lik för att nå framgångar. Faktum är att hon har problem med blod och det märks väldigt tidigt i denna bok då när läsaren för första fången möter henne så kräks hon pga. av att scenen hon precis har sett. Men hon måste göra ett bra jobb, måste tillfredsställa sin chefs behov av sensationer för att få behålla jobbet. För hon måste ha jobbet. Hemma har hon sin sjuka far, vem ska ta hand om honom om hon mister jobbet och sin inkomst?

Tyvärr så får hon stora problem på halsen när en seriemördare fastnar för henne och beslutar sig för att kontakta henne varje gång han planerar att döda någon. Så hon ställs inför ett dilemma informera sin chef om denna kontakt eller ej. Men ju mer tiden går desto säkrare blir hon att hon måste kontakta polisen, innan mördaren ger sig på henne.

De vackra döda är en spännande thriller, men det är också en bok om relationer. Eve Singer kämpar varje dag med att ta hand om sin sjuka far, samtidigt som hon måste göra ett bra jobb. Runt omkring henne finns det de som vill hjälpa henne, om hon bara släpper in dem i livet. Men hon tar på sig så mycket. Och så får hon ett videoklipp skickat till sig som förändrar hela hennes liv. Hur ska hon tackla faktumet att en mördare verkar ha blivit besatt av henne? Kan hon verkligen gå så långt att tjäna på en seriemördares besatthet av henne?

Boken är fantastiskt bra och jag ser fram emot att läsa fler böcker av Belinda Bauer och eftersom detta är den första jag har läst av henne så har jag en hel del kvar att läsa!

2017-06-26

Betyg: 4,5 av 5.

Boken De vackra döda är den engelska författaren Belinda Bauers sjunde kriminalroman. Jag har läst alla hennes sex tidigare böcker, och tyckt mycket om dom allihopa. Här är en länk till min recension av den sjätte boken, Det slutna ögat, och i det inlägget finns även länkar till tidigare böcker. De vackra döda är helt fristående från tidigare böcker.

Belinda Bauer är verkligen en av mina favoritförfattare bland engelska deckarförfattare. Jag gillar verkligen miljön i Belinda Bauers böcker, som ofta handlar om människor i arbetarklassen i England. Hon skriver väldigt lättlästa böcker, som är mycket välskrivna. Karaktärerna är trovärdiga och väl beskrivna. Böckerna är ofta rätt så mörka, grymma och blodiga. Och om dom ska kallas kriminalromaner eller psykologiska thrillers det vet jag inte riktigt.

Rekommenderar absolut den här boken, och även hennes tidigare utgivning.

2017-06-23

Lysande bra! Bauer har ett språk fyllt av detaljrik iakttagelseförmåga och med en närhet som man både ta på, känna och smaka. Associationerna flödar både för skribenten och läsaren. Den upptrappade skräcken är bitvis gastkramande. Kopplingen mellan mördarens avsikter och kriminalreportern Eve Singers TV-uppdrag är skrämmande. Läsvärt i högsta grad!

Gunilla Jönsson

2017-06-19

Bauers klart bästa bok , underhållande , lättläst och grymma mord.

2017-06-15

Ännu en fullträff av Bauer. Spännande bladvändare, svår att lägga ifrån sig.