De utvalda: Tankelsaren

Cashore, Kristin

| 2011

Tankeläsaren är en otrolig succé som har sålts till 28 länder. Recensionerna har varit fantastiskt positiva, den har placerat sig på New York Times berömda bestsellerlista och har belönats med ett flertal barn- och ungdomsbokspriser och - inte minst - fått tusentals hängivna läsare över hela världen. Boken handlar om sextonåriga Katsa. Hon lever i en värld med sju kungadömen, där vissa ovanliga barn föds som så kallade "särlingar", med olikfärgade ögon. Ett barn med olikfärgade ögon har en särskild gåva, och föräldrarna måste lämna sitt begåvade barn till landets kung. Katsas gåva är dödandets gåva, så hon har vuxit upp vid kungens hov och utnyttjas som torped. Hon skickas...

Ellinor Livh

2019-02-23

Fantastisk bok som du aldrig vill lgga ner

2018-10-16

2018-01-02

Mycket bra

Aimy Tisell

2017-10-05

Kort sagt; du blir kr i huvudkaraktren och nskar att boken aldrig ska ta slut.

2016-06-16

Underbart! lskar Katsa, Po och Bitterblue. Fantastiska karaktrer och en spnnande historia.

Kamali 

2016-05-24

Smmysig men barnslig fantasy. r stundtals ganska spnnande men ocks frutsgbar. Passar nog bst fr barn mellan 9-13. Hannah Schmitz gr en bra lsning av boken p Storytel.

Tony

2015-12-25

varfr bor jag inte i ett bibliotek? jag vill ha nsta del. NU!

Eva Srensson

2015-12-15

Emelie Lindgren

2015-12-10

En mycket bra fantasyvrld enligt min smak! lskar serien!

Alice Ivelad

2015-02-16

lskar att boken har en tuff kvinnlig huvudroll som inte flyr fr ngot

Detta var del 1 i serien och denna bok var helt underbar och bra tycker jag

Kim M. Kimselius

2014-10-20

Det hr r en mycket annorlunda fantasybok, den griper tag och jag vill bara lsa. Personportrtten r fngslande och jag vill veta hur det gr fr alla personer som dyker upp i hndelserna. Trots de magiska skildringarna av karaktrerna tappar berttelsen inte spnningen, utan jag drivs att lsa vidare fr att f se hur det gr fr alla inblandade.

Ville bara slnga mig ver nsta bok i serien fr att f veta hur det gr. ven om Tankelsaren var en avslutad bok, knns det som om Katsa och Po fortfarande har mycket att utrtta.

Du behver inte tycka om fantasy fr att lsa den hr boken, du behver bara tycka om en bra berttelse!

Det hr r en bok fr bde unga och gamla, passar alla ldrar. Ls den!

Du kan lsa hela min recension hr: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2014/10/20/en-mycket-annorlunda-fantasybok/

Kim M. Kimselius

2014-10-20

Det hr r en bok fr bde unga och gamla, passar alla ldrar. Ls den!

emelie .

2014-06-21

En trevlig lsupplevelse som frhoppningsvis vxer av sina efterfljare.
Dlig svensk versttning av titeln.

Amanda - Lsbulle

2014-03-14

Har gtt och funderat p att kpa den hr jttelnge men varit fr snl - och s hittade jag den fr en tia p Stadsmissionen! Det kan ha varit rets fynd fr OJ vilken fantastisk bok. Inte nog med att det r en kvinnlig huvudkaraktr med de typiska manliga attributen - boken tar ocks upp problematik kring frdomar och kring manligt VS kvinnligt p ett begripligt och bra stt. Historien r spnnande och gripande och karaktrerna r ftrffliga. Det enda jag kan och knner ett behov av att klaga p r den svenska titeln? Vad i helv..?! Graceling p engelska men de svenska versttarna har tagit namnsttningen i egna hnder och struntade fullkomligt i vad frfattaren dpt sin bok till. Kan stra ihjl mig p sdant. Tnker lsa nsta bok p engelska (om inte den svenska dyker upp fr en guldpeng frsts, d kan jag ju inte lta bli!).

Charlotte B

2013-10-17

Mycket spnnande och ser fram emot tvan.

Charlotta Simonson

2013-08-06

Fantasy som tilltalar mig. Spnning mystik och en del krlek. Bra balans mellan allt och kg ser fram emot att lsa del tv och flja Katsa och Po p vidare ventyr.

Iris Eriksson

2013-07-26

Den var bra, det var ett tag sedan jag lste den nu men jag minns att den var nog bra fr att jag skulle lsa ut den fort och ven lsa fortsttningen.

Katarina Strid

2013-06-28

Denna var en positiv verraskning!
Man fattade tycke fr karaktrerna och det r bitvis otroligt spnnande.

Rebecca Elfving

2013-06-17

Underbar bok. Helt fantastisk

Sanna Axelsson

2013-06-14

Gillar hur den r skriven, ltt att komma in i och bra karaktrer. Dock byttes brjans girlpower-knslor ut mot ltie smsmrig romantik ju lngre in i boken jag kom. No me gusta.

Anna-klara Akar

2012-12-20

Tyckte mycket om denna. Fantasy vrlden r ganska simpel men hjltinnan tillts vara allt man kan nska. Ont och gott, krig och krlek en fantasyintroduktion fr Twilightfans kanske. Grt i slutet. Men, har inte orkat lsa de tv andra bckerna n.

Therese H

2012-12-19

Bra fantasy och karaktrer att tycka om. Nyfiken p fortsttningen.

Anna-klara Akar

2012-09-06

Girlpower! Snabb underhllande lttsmlt och lttviktig fantasy med lite lagom krlek. Sg framemot tvan och nr jag insg att inte min favoritperson r med blev jag skitsur. Men annars gillar jag Cashore.

Malin Bredenberg

2012-08-04

lskar boken. Nyfiken p fortsttningen.

Anna Mtlik

2012-06-01

Andlst spnnande! Hjltinnan Katsa fr mig att tnka p Katnis i Hungerspelen.

Alva Ordnrden

2012-03-31

Katsa, bokens hjltinna, r 18 r och det r 10 r sedan hon ddade en man fr frsta gngen. Det var d alla frstod det... - att hon hade ddandets gva. Pgrund av hennes gon - ett bltt och ett grnt - har man alltid vetat att hon var en av de sju kungadmenas srlingar. Srling r man om man fds med olikfrgade gon, d fds man ven med en srskilt gva som kungen i varje kungadme har rtt att utnyttja och det r precis var Randa, Katsas morbror och ven ett av kungadmenas kungar, gr. Utnyttjar henne. Han anvnder henne som ett vapen, skickar ut henne fr att bryta oskyldiga mnniskors ben eller hugga av hennes fingrar. Alla r livrdda fr henne, bjer ner huvudet och stirrar i marken d hon gr frbi, viskar med varandra om den blgda grngda. Men nr Katsa mter Po, frndras allt. Po r allt. Samtidigt som han inte r det. Han r mystisk och hon fr inget grepp om honom. Han r den frsta vrdiga motstndare som hon ngonsin haft. Han har en blick som ser henne. P riktigt. ven han r en srling, med ett ga som glimmer som guld och ett som glittrar som silver. Tillsammans, fr Katsa och Po uppleva sdant som ingen av de trodde var mjligt. De genomgr ondlig ondska, lojal vnskap och s stark krlek att det skrmmer Katsa. Fr det har hon aldrig uppevt frut, ingen har ngonsin lskat henne...

Det hr r en helt fantastisk bok som man blir s farcinerad och intresserad av att man vgrar att lmna rummet dr boken r, fr man r rdd att ngon ska ta den! Den hr fantasy-boken har allt! Spnning (s det rcker och blir ver), action och hftiga stridsdetaljer, knslor av alla salg och otroligt starka karaktrer! En bok som jag rekommenderar alla att lsa! ^w^

linda grahn

2012-03-19

Enormt bra bok, gick inte att lggaifrn sig den nr man hade brjat! Lite trg i brjan men det slppte efter ett tag. Lg dag och natt i sngen och lst, ungefr! ;)

Ella Stern

2012-03-17

S otroligt bra, omjlog att slppa, svr att sluta tnka p, fantastiska karaktrer och platser, vad mer behver jag sga..? ;)

Vilya Roo

2012-03-05

Sista delen av boken drar tyvrr ner betyget. Spnningen frsvinner, handlingen frndras snabbt och ryckigt och tar en fr mig helt ovntat vndning. Slutet r i min mening rakt av dligt - det lmnar dels mycket att nska i spnning, men knns ven orttvist och konstigt i frhllande till resten av boken. Trkigt slut p en annars vldigt bra bok!

Misty Andrade

2012-03-04

Grym bok fr ungdomar! Vissa ord r lite svra men man lever sig in i boken och jag rekommenderar boken starkt.

Sofia Andersson

2012-02-08

man fastnar framfr boken vill inte lgga ifrn sig den.
Bara lskar boken rekommenderar den fr ungdomar och vuxna.

Linn Gthlin

2012-02-08

Den hr boken r jttebra fler borde lsa den!

Malin Bredenberg

2012-01-15

En helt underbar bok. Jag lskar den!

Nellie C Lind

2012-01-03

Det hr r en bok som brjar direkt, vilket jag oftast brukar fredra, men samtidigt knner jag att det blir fr mycket information p en och samma gng. Lsaren kastas rakt in i allt utan att riktigt f chansen att andas, speciellt nr de sju rikena presenteras brjar jag knna att nu r jag bara frvirrad. Som tur r fortstter inte det s hr genom hela boken. Efter ett tag lugnare det ned sig och alla den information man fick frn brjan brjar sjunka in.

Jag gillar boken och ibland r den svr att lgga ifrn sig, men ju lngre in i boken man kommer desto trgare verkar det g. Spnningen avtar och efter ett tag knns det som att karaktrerna inte gr ngot annat n rider, jagar och ter.

Jag reagerar ocks lite p karaktrernas namn och frstr inte riktigt hur frfattaren tnkte nr hon dpte dem. Katsa knns ibland lite verdriven och overvinnlig medan Po knns mer vanlig och trovrdig. Han kan tminstone bli skadad, men ingen kan skada Katsa.

Stridsscenerna reagerar jag ocks p. Tycker inte riktigt att texten flyter p riktigt dr. Det knns mer som att hon gr ett slag, sedan ett till, snurrar runt lite och sparkar. Sedan gr hon ngot annat. Det knns mer som en beskrivning infr ett filmmanus dr skdespelarna behver veta exakt vilket steg kommer nr, men i en bok knns det inte riktigt som att det passar.

Men p ngot stt lyckas nd frfattaren hlla mig intresserad. Jag knner aldrig att nu vill inte jag lsa mer, utan jag tar mig igenom boken utan strre svrigheter. Sprket r bra och lttlst, ven om jag p vissa platser i texten tycker att det gr lite fr snabbt. Vissa dialoger knns lite skrattretande och fr rakt p sak och jag inser snabbt att ven om boken r intressant s r jag inte riktigt i rtt lder fr den. Som femton eller sextonring hade jag antagligen slukat boken.

Anna Lindn

2011-12-11

Fantastiskt spnnande. Lite sammanfattat slut

Camilla Eriksson

2011-10-27

Del 1 i en trilogi om Tankelsaren Katsa och hennes ventyr i dom sju kungadmena. Rekommenderas

Miriam T

2011-08-18

[...] Har lngtat efter en mysig fantasy som jag skulle fastna fr och denna blev en frisk flkt bland mnga mindre bra bcker som jag inte alls fastnade fr. Jag gillar verkligen karaktrerna och det r nog [...]

Ls recensionen p min blogg:

Michael Nysts

2011-08-17

Jag r ingen van fantasylsare, men hade inga problem med frvecklingarna och de vindlande resorna ver bergen och havet i den hr spnnande berttelsen.
Huvudpersonen Katsa r en stark ung kvinna, som vljer sin egen vg. Hon r en srling, de kallas s, de som fds med en vernaturlig kraft och knns igen p sina olikfrgade gon. En del r overvinnerliga skyttar eller slagskmpar, andra ser i mrker, ytterligare ngra lser tankar eller manipulerar mnniskor.
Hr r det en prinsessa, Bitterblue, som mste rddas frn sin far, kung Leck, r han ond eller god, det ska inte avsljas hr.
Katsa blir den som tillsammans med prins Po mste gripa in - och i Po finner Katsa sin frsta riktiga vn och sitt livs stora krlek.
Berttelsen frs fram i ett hgt tempo, men sackar lite sista 50 sidorna, som knns mer som utfyllnad. Frsta delen av tre i en ny serie, som nd kan rekommenderas varmt.
Finns utgiven i en version med "vuxenomslag" och en med "ungdomsomslag"... fnigt eftersom innehllet r identiskt.

Karin Sder

2011-08-06

Bra skriven, utmrkt historia och vernaturliga inslag. Tycker verkligen om den kvinnliga huvudrollen och vntar med spnning p nsta del!

Bjrn F

2011-08-06

En historia som tar plats bland slott, kungadmen och ovanliga frmgor. Spnnande intriger, verraskande hndelsefrlopp och ett sprk som kliar lite extra bakom rat, gr att den hr berttelsen inreder sitt eget hemliga rum i lnken mellan hjrnhalvorna dr den kan sla och gra sig med jmna mellanrum pmind.

annie sbrink

2011-07-18

Riktigt bra brjan p en ny fantasyserie. Skriven s att den passar fr bde vuxna och ungdomar. Vntar ivrigt p nsta del!

Eyez Only

2011-06-16

Storyn ttnar efter hand och jag ser fram emot fortsttningen.

Anna Johansson

2011-04-06

Riktigt bra ungdoms-/vuxenfantasy. Nog den bsta boken jag lst sedan Hungerspelen. Handlingen r riktigt bra, och sprket r helt klart godknt. Lngtar tills uppfljarna kommer...