De utvalda, del 3: Hemligheternas rike

Cashore, Kristin

| 2013

Stig in i en helt ny värld! Serien om De utvalda är en läsupplevelse utöver det vanliga!Bitterblue har alltid levt i skuggan av sin ondskefulle far, kung Leck. Han styrde som tyrann över sitt rike och bröt ner sitt folks vilja. När Bitterblue var tio år gammal mördades han, och Bitterblue blev drottning.Åtta år senare kämpar hon för att få kungariket på fötter. Den onde kungens påverkan lever kvar och Bitterblue känner sig fångad. Hon börjar smyga ut ur slottet för att få gå på gatorna i sin egen stad. Då möter hon två tjuvar som har nyckeln till sanningen om Lecks makt. Och en av dem, med en mycket ovanlig begåvning, blir väldigt speciell för Bitterblue ?Otroligt stark och känsloladdad fantasy som griper tag direkt! Spänning, action, kärlek och karaktärer man inte vill släppa. Hemligheternas rike är tredje, fristående boken i serien De utvalda.

Erik Horizon

2018-01-02

Bra historia, kul med lite chiffer och mysterium

Aimy Tisell

2017-10-05

Sista boken och tyvärr inte lika bra som de två andra böckerna, men helt besviken blir man ändå inte. Om du är sugen på en kort bokserie med fantasy som kategori, jadu det är bara att sluka dem en i taget.

2016-06-24

Fantastisk - inte lika bra som de andra böckerna i serien dock. Bitterblue är min favoritkaraktär, men jag tyckte mest att Sapphire var tidsödande och svår att härda ut under den period då han var "sårad". Då det inte heller kommer fler böcker kan jag nästan känna att hans karaktär på sätt och vis var onödig, åtminstone som romantiskt intresse. En bra väv av underliggande historier med trauma, politik och något jag absolut skulle rekommendera som en bra bok gällande kvinnliga karaktärer (och även manliga). Tycker att hela serien är ett bra exempel på nyanser och det är fint att det finns lite HBTQ-perspektiv också, även om det är i periferin. Jag hoppas att jag får läsa fler böcker av Cashore.

Alice Ivelad

2015-02-16

väldigt bra

Kim M. Kimselius

2015-01-25

Detta är tredje boken i serien De utvalda.

Åter får jag träffa Bitterblue vars öde fängslade mig i första boken. Nu är hon arton år och drottning över det rike hennes ondskefulle far, Leck, tidigare styrde över.

Trots sina föresatser att gottgöra allt hennes far har gjort, lever den onde kungens påverkan kvar.

Bitterblue känner sig instängd på slottet och börjar smyga ut på nätterna för att ta reda på vad som egentligen händer i hennes rike. Där kommer hon sanningen på spåret.

Det här är en magisk fantasy som griper tag och håller mig som klistrad vid boken. Underbara karaktärsskildringar som gör att jag saknar mina nya vänner när jag lägger ifrån mig den färdiglästa boken.

Tycker du om fantasy är det här en serie du inte får missa!

Kim M. Kimselius

2015-01-25

Detta är tredje boken i serien De utvalda.

Tycker du om fantasy är det här en serie du inte får missa!

Jennie Björklund

2014-10-11

Den bästa i serien, men alla böckerna är verkligen bra! Rekommenderar dem till alla som uppskattar starka kvinnoberättelser! Jag gillade denna bäst för att den är politisk, samt ställer så många svåra och ofattbara frågor! Älskar också hur den knyter ihop tidigare böcker! :-)

emelie .

2014-08-01

Boken är bättre än del ett men inte riktigt lika stark som del 2. Bitterblue är en charmig hjältinna och Cashore hanterar henne väldigt bra. Betyget är mer på serien som helhet (klart läsvärd Young Adult Fantasy) än på just den här boken som nog inte når upp till mer än kanske 3,8 i betyg.

Den, i min mening, bästa av de tre böckerna. Chiffer och lögner nystas upp och en morbid sanning kommer i ljuset - blandat med de för Cashore så typiska vackra personporträtten, underbara relationerna karaktärerna emellan och bara så fantastiskt jävla bra.

Sanna

2013-12-14

Den var riktigt bra första halvan sen blev de mindre bra sista halvan. Jag gillade att få höra om Leck, och jag älskade inslagen med Katja, Po och Flamma som varit huvudpersonerna i de tidigare böckerna. Jag gillar omgivningen, beskrivningarna. Vilket ger en väldigt bra bok. Jag tycker om Bitterblue väldigt mycket! En skillnad med den här boken och de tidigare att de andra krigade och var ute i skogen medans Bitterblue är drottning, så här är de mer hovliv.

Katarina Strid

2013-07-31

Denna trilogi är helt underbar och denna den avslutande delen jättespännande!

Gunilla Jönsson

2013-07-16

Bäst i serien så här långt.

Hanna Appelquist

2012-05-28