De utvalda : tankeläsaren

Cashore, Kristin

| 2014

Tankeläsaren är en otrolig succé som har sålts till 28 länder. Recensionerna har varit fantastiskt positiva, den har placerat sig på New York Times berömda bestsellerlista och har belönats med ett flertal barn- och ungdomsbokspriser och - inte minst - fått tusentals hängivna läsare över hela världen. Boken handlar om artonåriga Katsa. Hon lever i en värld med sju kungadömen, där vissa ovanliga barn föds som så kallade "särlingar", med olikfärgade ögon. Ett barn med olikfärgade ögon har en särskild gåva, och föräldrarna måste lämna sitt begåvade barn till landets kung. Katsas gåva är dödandets gåva, så hon har vuxit upp vid kungens hov och utnyttjas som torped. Hon skickas ut på uppdrag att hota, lemlästa eller döda kungens fiender. Allt förändras när hon möter den unge prins Po, som också är en särling. Han har tankeläsandets gåva. Kärlek uppstår, och tillsammans ger de sig ut för att störta...

Ellinor Livh

2019-02-23

Fantastisk bok som du aldrig vill lägga ner

2018-10-16

2018-01-02

Mycket bra

Aimy Tisell

2017-10-05

Kort sagt; du blir kär i huvudkaraktären och önskar att boken aldrig ska ta slut.

2016-06-16

Underbart! Älskar Katsa, Po och Bitterblue. Fantastiska karaktärer och en spännande historia.

Kamali 

2016-05-24

Småmysig men barnslig fantasy. Är stundtals ganska spännande men också förutsägbar. Passar nog bäst för barn mellan 9-13. Hannah Schmitz gör en bra läsning av boken på Storytel.

Tony

2015-12-25

varför bor jag inte i ett bibliotek? jag vill ha nästa del. NU!

Eva Sörensson

2015-12-15

Emelie Lindgren

2015-12-10

En mycket bra fantasyvärld enligt min smak! Älskar serien!

Alice Ivelad

2015-02-16

älskar att boken har en tuff kvinnlig huvudroll som inte flyr för något

Detta var del 1 i serien och denna bok var helt underbar och bra tycker jag

Kim M. Kimselius

2014-10-20

Det här är en mycket annorlunda fantasybok, den griper tag och jag vill bara läsa. Personporträtten är fängslande och jag vill veta hur det går för alla personer som dyker upp i händelserna. Trots de magiska skildringarna av karaktärerna tappar berättelsen inte spänningen, utan jag drivs att läsa vidare för att få se hur det går för alla inblandade.

Ville bara slänga mig över nästa bok i serien för att få veta hur det går. Även om Tankeläsaren var en avslutad bok, känns det som om Katsa och Po fortfarande har mycket att uträtta.

Du behöver inte tycka om fantasy för att läsa den här boken, du behöver bara tycka om en bra berättelse!

Det här är en bok för både unga och gamla, passar alla åldrar. Läs den!

Du kan läsa hela min recension här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2014/10/20/en-mycket-annorlunda-fantasybok/

Kim M. Kimselius

2014-10-20

Det här är en bok för både unga och gamla, passar alla åldrar. Läs den!

emelie .

2014-06-21

En trevlig läsupplevelse som förhoppningsvis växer av sina efterföljare.
Dålig svensk översättning av titeln.

Har gått och funderat på att köpa den här jättelänge men varit för snål - och så hittade jag den för en tia på Stadsmissionen! Det kan ha varit årets fynd för OJ vilken fantastisk bok. Inte nog med att det är en kvinnlig huvudkaraktär med de typiska manliga attributen - boken tar också upp problematik kring fördomar och kring manligt VS kvinnligt på ett begripligt och bra sätt. Historien är spännande och gripande och karaktärerna är föträffliga. Det enda jag kan och känner ett behov av att klaga på är den svenska titeln? Vad i helv..?! Graceling på engelska men de svenska översättarna har tagit namnsättningen i egna händer och struntade fullkomligt i vad författaren döpt sin bok till. Kan störa ihjäl mig på sådant. Tänker läsa nästa bok på engelska (om inte den svenska dyker upp för en guldpeng förstås, då kan jag ju inte låta bli!).

Charlotte B

2013-10-17

Mycket spännande och ser fram emot tvåan.

Charlotta Simonson

2013-08-06

Fantasy som tilltalar mig. Spänning mystik och en del kärlek. Bra balans mellan allt och kg ser fram emot att läsa del två och följa Katsa och Po på vidare äventyr.

Iris Eriksson

2013-07-26

Den var bra, det var ett tag sedan jag läste den nu men jag minns att den var nog bra för att jag skulle läsa ut den fort och även läsa fortsättningen.

Katarina Strid

2013-06-28

Denna var en positiv överraskning!
Man fattade tycke för karaktärerna och det är bitvis otroligt spännande.

Rebecca Elfving

2013-06-17

Underbar bok. Helt fantastisk

Sanna Axelsson

2013-06-14

Gillar hur den är skriven, lätt att komma in i och bra karaktärer. Dock byttes börjans girlpower-känslor ut mot ltie småsmörig romantik ju längre in i boken jag kom. No me gusta.

Anna-klara Akar

2012-12-20

Tyckte mycket om denna. Fantasy världen är ganska simpel men hjältinnan tillåts vara allt man kan önska. Ont och gott, krig och kärlek en fantasyintroduktion för Twilightfans kanske. Grät i slutet. Men, har inte orkat läsa de två andra böckerna än.

Therese H

2012-12-19

Bra fantasy och karaktärer att tycka om. Nyfiken på fortsättningen.

Anna-klara Akar

2012-09-06

Girlpower! Snabb underhållande lättsmält och lättviktig fantasy med lite lagom kärlek. Såg framemot tvåan och när jag insåg att inte min favoritperson är med blev jag skitsur. Men annars gillar jag Cashore.

Malin Bredenberg

2012-08-04

Älskar boken. Nyfiken på fortsättningen.

Anna Mätlik

2012-06-01

Andlöst spännande! Hjältinnan Katsa får mig att tänka på Katnis i Hungerspelen.

Alva Ordnörden

2012-03-31

Katsa, bokens hjältinna, är 18 år och det är 10 år sedan hon dödade en man för första gången. Det var då alla förstod det... - att hon hade dödandets gåva. Pågrund av hennes ögon - ett blått och ett grönt - har man alltid vetat att hon var en av de sju kungadömenas särlingar. Särling är man om man föds med olikfärgade ögon, då föds man även med en särskilt gåva som kungen i varje kungadöme har rätt att utnyttja och det är precis var Randa, Katsas morbror och även ett av kungadömenas kungar, gör. Utnyttjar henne. Han använder henne som ett vapen, skickar ut henne för att bryta oskyldiga människors ben eller hugga av hennes fingrar. Alla är livrädda för henne, böjer ner huvudet och stirrar i marken då hon går förbi, viskar med varandra om den blåögda grönögda. Men när Katsa möter Po, förändras allt. Po är allt. Samtidigt som han inte är det. Han är mystisk och hon får inget grepp om honom. Han är den första värdiga motståndare som hon någonsin haft. Han har en blick som ser henne. På riktigt. Även han är en särling, med ett öga som glimmer som guld och ett som glittrar som silver. Tillsammans, får Katsa och Po uppleva sådant som ingen av de trodde var möjligt. De genomgår oändlig ondska, lojal vänskap och så stark kärlek att det skrämmer Katsa. För det har hon aldrig uppöevt förut, ingen har någonsin älskat henne...

Det här är en helt fantastisk bok som man blir så farcinerad och intresserad av att man vägrar att lämna rummet där boken är, för man är rädd att någon ska ta den! Den här fantasy-boken har allt! Spänning (så det räcker och blir över), action och häftiga stridsdetaljer, känslor av alla salg och otroligt starka karaktärer! En bok som jag rekommenderar alla att läsa! ^w^

linda grahn

2012-03-19

Enormt bra bok, gick inte att läggaifrån sig den när man hade börjat! Lite trög i början men det släppte efter ett tag. Låg dag och natt i sängen och läst, ungefär! ;)

Ella Stern

2012-03-17

Så otroligt bra, omöjlog att släppa, svår att sluta tänka på, fantastiska karaktärer och platser, vad mer behöver jag säga..? ;)

Vilya Roo

2012-03-05

Sista delen av boken drar tyvärr ner betyget. Spänningen försvinner, handlingen förändras snabbt och ryckigt och tar en för mig helt oväntat vändning. Slutet är i min mening rakt av dåligt - det lämnar dels mycket att önska i spänning, men känns även orättvist och konstigt i förhållande till resten av boken. Tråkigt slut på en annars väldigt bra bok!

Misty Andrade

2012-03-04

Grym bok för ungdomar! Vissa ord är lite svåra men man lever sig in i boken och jag rekommenderar boken starkt.

Sofia Andersson

2012-02-08

man fastnar framför boken vill inte lägga ifrån sig den.
Bara älskar boken rekommenderar den för ungdomar och vuxna.

Linn Göthlin

2012-02-08

Den här boken är jättebra fler borde läsa den!

Malin Bredenberg

2012-01-15

En helt underbar bok. Jag älskar den!

Nellie C Lind

2012-01-03

Det här är en bok som börjar direkt, vilket jag oftast brukar föredra, men samtidigt känner jag att det blir för mycket information på en och samma gång. Läsaren kastas rakt in i allt utan att riktigt få chansen att andas, speciellt när de sju rikena presenteras börjar jag känna att nu är jag bara förvirrad. Som tur är fortsätter inte det så här genom hela boken. Efter ett tag lugnare det ned sig och alla den information man fick från början börjar sjunka in.

Jag gillar boken och ibland är den svår att lägga ifrån sig, men ju längre in i boken man kommer desto trögare verkar det gå. Spänningen avtar och efter ett tag känns det som att karaktärerna inte gör något annat än rider, jagar och äter.

Jag reagerar också lite på karaktärernas namn och förstår inte riktigt hur författaren tänkte när hon döpte dem. Katsa känns ibland lite överdriven och oövervinnlig medan Po känns mer vanlig och trovärdig. Han kan åtminstone bli skadad, men ingen kan skada Katsa.

Stridsscenerna reagerar jag också på. Tycker inte riktigt att texten flyter på riktigt där. Det känns mer som att hon gör ett slag, sedan ett till, snurrar runt lite och sparkar. Sedan gör hon något annat. Det känns mer som en beskrivning inför ett filmmanus där skådespelarna behöver veta exakt vilket steg kommer när, men i en bok känns det inte riktigt som att det passar.

Men på något sätt lyckas ändå författaren hålla mig intresserad. Jag känner aldrig att nu vill inte jag läsa mer, utan jag tar mig igenom boken utan större svårigheter. Språket är bra och lättläst, även om jag på vissa platser i texten tycker att det går lite för snabbt. Vissa dialoger känns lite skrattretande och för rakt på sak och jag inser snabbt att även om boken är intressant så är jag inte riktigt i rätt ålder för den. Som femton eller sextonåring hade jag antagligen slukat boken.

Anna Lindén

2011-12-11

Fantastiskt spännande. Lite sammanfattat slut

Camilla Eriksson

2011-10-27

Del 1 i en trilogi om Tankeläsaren Katsa och hennes äventyr i dom sju kungadömena. Rekommenderas

Miriam T

2011-08-18

[...] Har längtat efter en mysig fantasy som jag skulle fastna för och denna blev en frisk fläkt bland många mindre bra böcker som jag inte alls fastnade för. Jag gillar verkligen karaktärerna och det är nog [...]

Läs recensionen på min blogg:

Michael Nystås

2011-08-17

Jag är ingen van fantasyläsare, men hade inga problem med förvecklingarna och de vindlande resorna över bergen och havet i den här spännande berättelsen.
Huvudpersonen Katsa är en stark ung kvinna, som väljer sin egen väg. Hon är en särling, de kallas så, de som föds med en övernaturlig kraft och känns igen på sina olikfärgade ögon. En del är oövervinnerliga skyttar eller slagskämpar, andra ser i mörker, ytterligare några läser tankar eller manipulerar människor.
Här är det en prinsessa, Bitterblue, som måste räddas från sin far, kung Leck, är han ond eller god, det ska inte avslöjas här.
Katsa blir den som tillsammans med prins Po måste gripa in - och i Po finner Katsa sin första riktiga vän och sitt livs stora kärlek.
Berättelsen förs fram i ett högt tempo, men sackar lite sista 50 sidorna, som känns mer som utfyllnad. Första delen av tre i en ny serie, som ändå kan rekommenderas varmt.
Finns utgiven i en version med "vuxenomslag" och en med "ungdomsomslag"... fånigt eftersom innehållet är identiskt.

Karin Söder

2011-08-06

Bra skriven, utmärkt historia och övernaturliga inslag. Tycker verkligen om den kvinnliga huvudrollen och väntar med spänning på nästa del!

Björn F

2011-08-06

En historia som tar plats bland slott, kungadömen och ovanliga förmågor. Spännande intriger, överraskande händelseförlopp och ett språk som kliar lite extra bakom örat, gör att den här berättelsen inreder sitt eget hemliga rum i länken mellan hjärnhalvorna där den kan söla och göra sig med jämna mellanrum påmind.

annie åsbrink

2011-07-18

Riktigt bra början på en ny fantasyserie. Skriven så att den passar för både vuxna och ungdomar. Väntar ivrigt på nästa del!

Eyez Only

2011-06-16

Storyn tätnar efter hand och jag ser fram emot fortsättningen.

Anna Johansson

2011-04-06

Riktigt bra ungdoms-/vuxenfantasy. Nog den bästa boken jag läst sedan Hungerspelen. Handlingen är riktigt bra, och språket är helt klart godkänt. Längtar tills uppföljarna kommer...