De utstötta

Griffiths, Elly

Vid en utgrävning vid slottet i Norwich hittar arkeologen Ruth Galloway skelettet av mor Krok, en kvinna som hängdes 1867 för att ha mördat flera barn. Kommissarie Harry Nelson har inte tid med mördare från 1800-talet, han är djupt involverad i fallet där tre barn i tur och ordning hittats döda i samma familj. Han är säker på att någon i deras närhet ligger bakom. Kort därefter sker en kidnappning och det enda polisen har att gå efter är en lapp från gärningsmannen. Samtidigt blir Ruth alltmer engagerad i fallet med mor Krok och ett fynd i graven, en amulett, lämnar inte Ruth någon ro. När ett teveteam kommer till platsen för att dramatisera mor Kroks liv blir Ruth av en slump alltmer indragen även i polisutredningen. Elly Griffiths har genom sin humor och sina spännande intriger funnit en stor och hängiven läsekrets.

2020-11-12

Småmysiga engelska deckare. Den här lite bättre än de senaste. Alla böckerna är annars lite för lika. Följer samma mönster både privat och själva handlingen.

A H

2020-05-05

Älskar denna serie!

2016-04-02

Jag har insett att jag halkat efter även i serien om Ruth Galloway och plötsligt hade jag två olästa delar hemma. Dessutom släpps det ytterligare en del i sommar. Inte speciellt nödbedd satte jag upp serien i min Finish That Series Challenge. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2016/04/de-utstotta-av-elly-griffiths.html

Elly Griffiths deckare är så småmysiga, jag gillar Ruth och alla hennes udda vänner, många har jämfört den lite med Midsomer murders och jag kan hålla med. Den har en gemytlighet jag gillar och det är inte massa mord och blod som är huvudsaken. Man kan bara önska de gör tv-serie av denna, skulle passa fint.
Däremot blir jag lite sur på Harry Nelson, man kan inte ha kakan kvar och äta av den, nej, där får Ruth sätta ner foten. Men den kanske blir nästa bok som kommer den 22 juni, längtar redan.

Anna Jensen

2015-03-21

Sträckläste alla sex böckerna, kunde verkligen inte lägga ifrån mig dem. Den ena bättre än den andra, grymt bra serie! Älskar handlingen, spänningen och sättet hon skriver på. Hoppas verkligen att det kommer fler delar, annats kreverar jag!

Kim M. Kimselius

2015-01-19

I början retar jag mig en hel del på att det är alldeles för mycket återblickar till tidigare böcker och händelser.

Däremot gläds jag åt att drottning Boudica nämns ett flertal gånger, jag har skrivit en historisk äventyrsbok om henne och känner till henne väl. Här i Sverige är hon inte så välkänd, men är en nationalhjälte i England. Härligt att läsa om henne i en deckare som handlar om en arkeolog.

När återblickarna är över är det en mycket spännande berättelse. Det är inte så många ben den här gången. Det känns bra att fokus läggs på något annat.

Den här boken är annorlunda mot Griffiths tidigare. Det handlar mycket om barn, kidnappning av dem både i nutid och i förfluten tid. Händelserna kommer alltför nära Ruth och hennes vänner och det är en riktigt nervpirrande bok som inte går att lägga ifrån sig.

Rekommenderar den varmt till alla deckarälskare och till dig som älskar spänning.

Kim M. Kimselius

2015-01-19

2014-11-17

Fortsätter gilla Ruth och älska Nelson. Som alltid en spännande huvudhistoria med ett liknande sidospår. Elly har en förmåga att göra personer och miljöer levande.

Griffiths skriver väl som vanligt men utan den gnista och driv som funnits i föregångarna. Handlingen är klen i jämförelse med de andra och känns slentrianmässig. Personskildringarna är dock lika levande som vanligt.

Gunilla Jönsson

2014-06-08

Bra, som alla böckerna i denna serie.

Maria Larsson

2014-05-22

Som jag har längtat efter den här boken! Elly Griffiths har de senaste åren blivit en av mina absoluta favoritförfattare och hon gör mig inte besviken med sin sjätte roman om arkeologen Ruth Galloway, "De utstötta".

Styrkan i samtliga av Griffiths böcker ligger dels i det enastående persongalleriet, dels den bitska och förbehållslösa humor som huvudrollsinnehaverskan blivit tilldelad. Men framför allt tycker jag om att intrigerna alltid är genomtänkta och står i fokus. Griffiths använder sig av ett enkelt språk utan pretentiösa språkliga utlägg. Som läsare blir man aldrig uttråkad utan är hela tiden nyfiken på vad som händer härnäst.

I "De utstötta" kommer ett tv-team till Norwich för att spela in en dokumentär om änglamakerskan Jemima Green. Samtidigt utreder kommissarie Nelson ett fall där en liten pojke hittas död i sin säng och ett annan barn försvinner från sitt hem.

Jag är fascinerad över hur Griffith så skickligt väver ihop dessa historier. Och man kan inte låta bli att älska den saliga samling personer kring handlingen kretsar. Man ledsnar inte på dem - som man lätt gör annars i böcker med återkommande karaktärer - eftersom de bok efter bok utvecklas och bjuder läsaren på överraskningar. Jag vågar nog till och med hävda att böckerna blir bättre och bättre med tiden.

"De utstötta" är både en välskriven och läsvärd spänningsroman.

Maria Larsson

2014-05-22

Jag är väldigt förtjust i det enastående persongalleriet, Griffiths skicklighet att låta intrigen vara i fokus och texten som flyter fram.