De usynlige

Jacobsen, Roy

| 2013

Flag from no

Terninkast 6 i VG "Roy Jacobsens nye roman griper leseren med et slag og slipper ikke tak før på siste side." Guri Hjeltnes, VG Nominert til kritikerprisen 2013 for beste voksenbok. Jacobsen er tilbake nordpå, i samme miljø som han skildret i første del av "Seierherrene". DE USYNLIGE er en sterk og rørende familiehistorie fra en liten øy helt ytterst i havgapet på Helgelandskysten, i årene 1913 til 1928. Den unge jenta Ingrid vokser opp på en øy. Havet er hennes eventyr. Fisken, stormen, fattigdommen. Hun eier årstidene, fuglene og horisonten. Ingrid må lære det ingen lenger kan. En dag må hun lære enda mer. "De usynlige er rett og slett en helt fantastisk roman." Cathrine Krøger, Dagbladet Roy Jacobsen fikk sitt gjennombrudd i 1991 med SEIERHERRENE, om arbeiderklassen som kom seg opp og fram i verden. Han er oversatt til 26 språk, er flere ganger nominert...

Tommy Lindberg

2023-07-16

Absolut läsvärd!

Anna Kreissl

2022-12-27

Man kunde leva sig in i livet på ön.

Gripande, imponerande och intressant.

2021-03-13

Ett hårt ock kargt liv förmedlat med på ett kargt språk. Vardagen på en ö för över hundra år sedan. Bra och läsvärt. Stark 3:a

Solveig Andersson

2020-02-27

Historisk berättelse i karg miljö som lämnar efter sig en stark hågkomst när sista sidan är läst. Vill läsa de två följande delarna. Superb!

Myran

2019-10-26

Melankolisk fullträff. En berättelse som ger perspektiv. Sorglig och samtidigt mycket fin!

Lovisa Ståtenhag

2019-04-04

Här får vi följa en familj på en nordnorsk ö kring sekelskiftet. Vackert och vemodigt. Det handlar om vardag på ön, göromål och händelser, generationsskiften och vad som är familj. Men trots det vardagliga på något vis ändå aldrig långsamt att läsa. Jacobsen skriver engagerande och man vill inte lämna boken ifrån sig. Lite för platt slut, därför en trea, annars underbar läsning för att fly undan till en ö norsk skärgård! Väl formulerat!

Artur Foxander

2019-02-13

Roy har en väldigt säregen skrivstil. Han beskriver aldrig känslor, utan bara konstaterar om vad som händer. Till och med väldigt känsloladdade stunder beskrivs exakt så som en utomstående kamera skulle se den utan att lägga några som helst värderingar.

Från början kändes det mer som en beskrivning av ön, och det tog mig ett tag att inse att boken faktiskt hade någon form av handling. Det var intressant att ta del av den här boken, men mot slutet kände jag definitivt att jag har blivit mätt på den och ville bara bort från Barröya.

Henrik Johansson

2019-02-04

Melankolisk och en bitter berättelse. Ändå på något sätt rätt vacker. Utsatthet och strävsamhet som inte blir belönad.

Ingrid Bergenudd

2017-08-28

En fantastisk skildring av livet på en ö i nordnorge. Man fastnar direkt i boken.

MaPa

2017-05-13

Kristina Carlsson

2017-01-15

Underbar roman. Vackert berättad om livet på en ö i nordnorge i början av 1900-talet. Läsvärd!

Henrik R.

2016-08-17

Kort men naggande god

Björn Öijer

2016-03-11

Det här är en liten bok med stor magnetism. Författaren trollbinder med ett språk som hämtar sin näring ur Eddakvädenas karga visdom och poesi. En fåordig fiskarfamilj lever i ensamhet och isolering på en ö i havsbandet i nordliga Norge.

Tiden är första världskriget. Huvudpersonen Ingrid är tre år. Det är med i henne i fokus som berättelsen växer efter en lite stapplande start med ett kort besök av prästen från fastlandet. Vi får följa Ingrid och hennes familj tills hon blivit giftasvuxen kvinna.

Årsringarna skrivs i havets skummande bränningar och kastbyarnas obönhörliga frenesi. Med skolgången är det si och så. Rensa fisk, laga nät, plocka ejderdun och skörda magra betesvallar kräver sitt. Familjen är fattig och skuldsatt. Döden slår till utan förvarning. Sorgen är stum och stannar inombords. Sår ett frö till depression och galenskap.

I denna miljö blir barndomen kort, om den alls existerar. Pojkar och flickor föds brådmogna, tvingas snabbt bli vuxna och bära ett ansvar som normalt vilar på föräldrar.

Roy Jacobsens bildspråk glimrar av metaforer kopplade till havet och de vindpinade skären. När bruset mot trumhinnorna vid något sällsynt tillfälle tar en kort paus liknas tystnaden vid en främling utan ansikte som vandrar över ön med ljudlösa steg. Solen brytande sig igenom dimman beskrivs som ett kokt torsköga, ”sedan gulare och mer gyllene, tills den utplånar det sista diset och släpper synen lös igen som skenande hästar åt alla väderstreck.

Osentimentalt. Naket. Storslaget. Inkännande.
Som en fyrbåk i mörker,

2015-09-23

En stillsam och vacker roman om en familjs slit för uppehället på en ö i dåtid.