De ursprungliga

Tretton år har gått sedan virusgudinnans pest skördade många människoliv. Den unge Odal har sedan dess levt ett undangömt, inrutat liv i klostret i Dalen. Där har han tränats inför hämnden. När så en kallelse kommer från den mystiske Eldkungen förändras allt. Kriget är nära förestående och världen hotas av död och undergång. Odal lämnar sin trygga tillvaro för att ansluta sig till kungens armé. Elementens olika människoraser måste nu lära sig att samarbeta för att ha någon möjlighet att kunna överleva kriget. Jordens barn Odal förs samman med luftens barn Svala, vattnets barn Pål och eldens barn Regina i kampen mot det femte elementet virus. Tillsammans ställs de inför det faktum att till och med deras gudinnor svävar i fara. De Ursprungliga är den första delen av De fem elementen. Författaren Cecilia Larsson Kostenius presenterar en alternativ sanning om vårt ursprung och visar världen...

Bettan_bokprataren

2021-03-25

Jag är väl kanske inte den största fantasy älskaren men det här är en fantasy bok som har värme samtidigt som den är spännande och den tar mig med på en hisnande resa. Den bjuder på unika karaktärer som har egna personligheter vilket gör det lätt för mig som läsare att hänga med i handlingen. Jag tycker faktiskt om att få dras in i sagans mystiska värld med fina miljöbeskrivningarna och av karaktärer.

sannareads

2019-09-19

"Även den minsta dispyt kan orsaka bestående skador..."

"De ursprungliga" av Cecilia Larsson Kostenius är en varm och äventyrlig fantasy bok som drar med läsaren på en spännande resa!

Vi får följa fyra väldigt olika & fint personifierade karaktärer under bokens gång; jordens barn Odal, luftens barn Svala, vattnets barn Pål & eldens barn Regina. Larsson Konstenius har skapat unika karaktärer som har tydliga personligheter vilket gör det lätt för läsaren att skilja på de fyra personerna man får följa.

Det finns många starka kvinnliga karaktärer såsom Svala, Regina, Friga vilket ger boken girl-powern varje bok behöver. Samt sårbara och verklighetstrogna män som vågar visa att killar inte behöver vara så där stereotypiskt tuffa.

Boken hade ett bra flyt och språket var detaljrikt utan att bli överdrivet. Världsbygget fick vi inte ta så stor del av i denna boken, men jag ser fram emot att läsa mer om världen i fortsättningen Gudarnas skymning .

Att Larsson Konstenius har valt att sätta sin egna twist på myter känns för mig väldigt spännande & var vad som verkligen drog mig till boken (och serien). Det ska bli intressant att läsa mer om hur författaren tolkar mytologi i kommande böcker.

⭐️"De ursprungliga" av Cecilia Larsson Kostenius får 3/5 stjärnor av mig!

Tack till Cecilia & Visto förlag för det fina recensionsexemplaret.

Gullis lästips

2019-04-06

”Det har vart lugnt i tretton år efter att virusgudinnans Pest skördade många människoliv. Runt om i världen har har de fyra elementens olika människoraser tränats inför hämnd och nu hotas återigen världen av död och undergång. Så när den mystiska Eldkungen kallar elementens olika människoraser för att ansluta sig till kungens armé träffas Jordens barn Odal, Luftens barn Svala, vattnets barn Pål och eldens barn Regina och tillsammans måste de lära sig kontrollerar sina olika egenskaper men även att samarbeta och de ska överleva och vinna kampen mot de femte elementet virus.”

~ Det är en spännande fantasifylld bok som utspelar sig i en fiktiv miljö
fylld med magi och varelser där vi får ta del av de fyra elementen jord, luft, vatten och eld. Och om kampen mot det femte elementet virus.

Här dras man in i sagans mystik men det är även en bok som handlar om att ta vara på allas olikheter och att lära sig samarbeta.

Här har författaren lyckats med miljöbeskrivningarna och även fått till spännande beskrivningarna av karaktärerna och deras kläder, vapen och redskap.

Helt okej😊

Håkan Carlsson

2018-12-11

Detta är en fantasybok och första delen i serien De Fem Elementen. Den riktar sig mot ungdomar och uppåt. Man behöver inte vara orolig att den blir för barnslig utan den är i sina stunder riktigt vuxen.

Denna första delen i serien är som en uppbyggnad som man får lära känna världen och dess människor. Jag gillar idén om de olika folkslagen som lever efter sina element. De olika elementen ger dem egenskaper och karaktär till de olika grupperna.

Det är klassisk fantasy men ändå inte det stora episka, dock så ser det ut som det längre fram i serien kommer att komma. Det som skiljer sig lite är att det inte är den utvalde som ensam skall förgöra den onda härskaren eller guden, utan det är de vanliga folket som tillsammans måste slå tillbaka ondskan.

Det är ett behagligt språk. Man får långsamt lära känna de olika huvudkaraktärerna, som känns som unika personligheter i förhållande till varandra. Det blandas med relationer och känslor bland karaktärerna och bakgrundsinformation om raser och historia om världen. Det är en balansgång som fungerar bra och håller intresset uppe för att skapa mersmak och jag vill gärna läsa mera om vad som kommer att komma.

Frida Hallberg

2018-10-19

Upptakt till kampen mot det som hotar de mänskliga raserna.
Tycker om hur de olika människoraserna hör till olika element med medföljande egenskaper som att flyga och andas med hjälar. Och att hotet är det som också i vår verklighet kan vara det som utplånar oss: virus!
Trevligt att följa en person ur varje ras och deras utveckling inför det stundande kriget. Också hur de tvingas omfamna varandras olikheter för att bli starka tillsammans.
Bra med prologen som gav en hint om att hotet är större än de kanske tror

Jag gillar berättelsen och grundidén med den här boken. Folkslag från de fyra elementen, med tillhörande gudinna, där alla har olika egenskaper men måste samarbeta mot en gemensam fara i ett femte element känns som ett väldigt bra fantasytema som går att göra mycket med.

Det känns ofta ganska givet var inspirationen till en hel del av de gudomliga namnen har kommit och jag vet inte riktigt om jag ställer mig positiv eller negativ till det, för det får mig att fundera på namnen mer än på historien. Däremot är jag helt positiv till att sylfernas namn är så förknippade till luften och fåglar och funderar på om det inte hade varit vettigt att göra även med de andra elementens folk. Jag gillar också att de har sina egenskaper från elementen där vissa är mer subtila, som att hon från eldens element har ett hett temperament som hon inte alltid kan styra, eller att han från jordens element är mer jordnära och lugn.

Som första bok i en serie tycker jag att den här är lagom introducerande utan att vara långrandig. Vi får lära känna de fyra personerna och deras bakgrundshistoria, men samtidigt finns det ett driv framåt i berättelsen som gör att inget stannar av. Slutet är också spännande och öppnar upp snyggt för nästa bok i serien.

Persongalleriet är lagom stort. Det är ganska många mindre karaktärer men det går bra i och med att det främsta fokuset ligger på fyra av dem. Plus att de flesta av de som är i periferin inte ens är namngivna, och det underlättar också mycket.

Språket är lätt och med bra flyt, passar målgruppen bra.

Sven Öhman

2018-07-11

Oerhört bra svensk fantasy

Safir Siekas

2018-07-04

Den här boken är ett måste att läsa ifall du älskar fantasy, som jag. När jag började läsa den kunde jag inte sluta. Jag ser så mycket fram emot att se vad CLK har att bjuda på i framtiden, jag tror att hon kan vara the next big thing.

Hanna Olausson

2018-07-04

Boken tog mig med storm, jag är så jävla glad att jag köpte den här, har beställt tvåan och ser fram emot att läsa den. Så spännande!!!!!!!!!!!

Elvin Mio

2018-02-23

Ett måste för alla som gillar fantasy! Bra story, intressanta karaktärer, spännande början på en ny serie

Erik Horizon

2018-01-02

Mycket bra, men för kort. Jag vill läsa mer!

En magisk blandning av fantasy, känslor och godhjärtade människor som ger mig en tankeställare

Magisk, fängslande och spännande!