De tre blir dragna

King, Stephen

| 2006

I den andra delen av sitt fascinerande epos återvänder Stephen King till Det mörkatornet. Revolvermannen Roland av Gilead har på ett mystiskt sätt klivit genom enport i tidsväven som tar honom till 1980-talets Amerika, där han slår sig ihop medden provokative Eddie Dean och den modiga Odetta Holmes. En vild kamp harbörjat där den undre världens ondska och utomvärldsliga fiender samverkar för attförhindra Rolands desperata jakt på Det mörka tornet. Genom att mästerligt vävasamman mörka fantasier med kallhamrad realism, driver De tre blir dragna läsarenständigt fram mot nästa kapitel. Serien om Det mörka tornet utspelar sig i en värld fylld av besynnerliga omständigheter,ett fantastiskt bildspråk och oförglömliga karaktärer. Detta är Stephen Kings mest fantasifyllda historieberättande, en magisk blandning av fantasy och skräck som mycket väl kan vara hans främsta prestation. Serien knyter...

Izabela Horn

2019-07-15

De tre blir dragna är andra boken i serien om det mörka tornet. Jag hade mycket höga förväntningar när jag skulle påbörja läsa serien, första delen Revolvermannen blev en stor besvikelse. Upplevde den som flummig och händelselös även om miljön den utspelade sig på var unik och intressan för en fantasy roman. De tre blir dragna blev tvärt om, mima förväntningar var mindre färför blev det en pisitiv överraskning , vilken skillnad. Revolvermannen känns som en lång inledning på serien. Vilken unik fantasy plötsligt hamnar Roland i Eddies Dean kropp, Eddie är en heroinmissbrukare som just när Roland går in i honom befinner sig på ett flyg till New York med kokainpåsar fast tejpade på kroppen

King har inte bara lyckats med en handling och tema som är unik för en fantasy roman, hans karaktärer är fenomenala. Han beskriver de så levande att man inte bara ser de, man känner de inman och utantill. Om serien fortsätter i samma spår och anda så hommer den vara oslagbar.

Handling och tema: 5/5

Miljöbeskrivningar 4/5
Språk och berättarkonst 4/

Patrick Fransson

2013-10-23

Läs och njut. Riktigt bra serie.

Tomas G

2013-07-03

Betyget gäller för hela bokserien. En del historier är riktigt bra, King som bäst. Tyvärr så får King spel totalt (när han blir påkörd i verkliga livet?) och börjar blanda in sig själv i handlingen. Det tog mig ur inlevelsen helt och hållet. En del guldkorn men som helhet en besvikelse.
Är kluven mellan en 2:a och en 3:a.

Tomas G

2013-07-03

Betyget gäller för hela bokserien, se revolvermannen

Joel Sjöstrand

2012-09-22

Berättelsen flyger plötsligt fram i del 2 av det mörka tornet. Jag kan fortfarande inte påstå att karaktärerna blivit särskilt intressanta. De spännande passagerna får mer krockkö-karaktär än djupare mening. Samtidigt finns där det klassiska fantasy-jagandet som eftersätter kärleken. Dynamiken i berättelsen ligger i relationen mellan dels strävandet-rastlösheten, dels kärleken-enformigheten.

Paul Karlsson

2011-10-06

Mycket spännande andra del i Det Mörka Tornet historien. Här är revolvermannen i underläge och tar sig för första gången genom några mystiska dörrar till vår värld och får hjälp att överleva och ta sig vidare på den färd som han tidigare räknat med att få göra ensam. Spännande och oförutsägbart!

Dejan Trajkovski

2011-06-07

Stephen King när han är som bäst. De världar han spinner fram här får en att gapa av hänförelse.

Lars Andersson

2011-05-20

Nu börjar serien på riktigt! Är barnsligt förtjust i det Mörka tornet. En rätt så stark 3:a.

Elisabeth E

2011-05-17

Riktigt bra. Bättre än del 1.

2010-12-01

Den här läste jag också 1996, men den här kommer jag faktiskt ihåg lite av. Tycker den var bättre än den första, men det är fortfarande inte mer än en trea. Jag vet inte, det tar liksom aldrig tag i mig. Kanske beror det på att jag har läst den förut och hela tiden försöker komma ihåg om jag kommer ihåg. Vi får se, bara en bok till, sedan har jag inte läst flera tidigare.

Jenny Li

2010-08-17

Det är svårt att kommentera böcker mitt i serier, de liksom mest hänger där - utan början och utan slut. Men den här gillade jag, trots att den hänger i luften både fram och bak. Jag tillar att den för in nya personer i berättelsen - och sättet den gör det på.

Carina Olsson

2010-07-10

Kanon... Nu börjar det hända saker...

Erik F

2009-11-22

Första boken var i sig lite seg, men den här boken drog igång det hela!

Madelene Helgesson

2009-09-17

Om "Revolvermannen" var historiens språngbräda så är "De tre blir dragna" dess katapult.

Freddy K

2009-09-17

Udda och unikt, bra fortsättning på förra boken och drar igång serien på riktigt.