De som dödar drömmar sover aldrig

Guillou, Jan

"Får sjuttiotalet att flöda in genom samtidens persienner på ett imponerande sätt." Dagens Nyheter"Guillous nya roman är riktigt bra." ExpressenNu är det 70-tal. Vänstervågen från 1968 ter sig närmast som en idyll jämfört med det krig som håller på att växa fram mellan Europas säkerhetstjänster och en alltmer splittrad vänsterrörelse. Det blir bokstavligen en fråga om liv eller död.Eric Letang arbetar på dagarna som biträdande jurist på Henning Sjöstrands famösa advokatbyrå. Men på nätterna och fritiden ingår han i en hemlig säkerhetstjänst inom den vänster som försöker organisera försvaret mot en hela tiden aggressivare statlig fiende. Hans stora kärlek Gertrude verkar som advokat i Hamburg medan klimatet hårdnar och hon får uppleva hur hennes vänner undan för undan fängslas eller dödas.I Sverige arbetar statens hemliga agenter efter västtysk förebild...

2022-12-01

Znark... Första halvan eller kanske till och med de första två tredjedelarna var okej men sen var det en seg transportsträcka mot slutet. För mycket IB och sånt.

fredrik spele

2019-11-17

Per Englund

2019-07-25

Seriens svagaste del. Kan tyvärr inte bli mer än en etta

Katarina Strid

2019-07-09

Ok bok och bitvis spännande med otippad vändning. Men lite för mycket politik, första vändan fastnade jag och fick sedan börja om. Men jag vill absolut fortsätta följa serien!

Jan Svensson

2019-02-02

Kul att han nu kommit fram till min egen tid. Det han skriver om kan han nog allra bäst själv. Även om det är bra och engagerande så känns det ändå som om det är en del efterkonstruktion. Men det är förstås fiktion och allt annat är i läsarens tolkning. Väntar ändå med en viss förtjusning på nästa del.

Kent Wallman

2018-11-02

En hyfsad bok men i mitt tycke för mycket om IB affären och vänsterrörelsen för att spegla tidsepoken.

Jan Banan

2018-10-31

Intressant att höra Guillou berätta om IB-affären. En straffspark han förvaltar väl. En bra åttonde bok i romansviten som man inte bör missa.