De skyldiga

En tidig morgon i ett sommarsoligt Köpingsvik på Ölands västkust dras en kvinna in i en vit skåpbil. Kidnapparen efterlämnar ett enda spår: ett papper med en märklig bokstavs- och sifferkombination, som leder poliskollegorna Claudia och Alex till hotellmagnaten Gabriel West. Men West visar sig ha alibi. Är det någon som vill sätta dit honom, och i så fall varför? Och vem är den kidnappade kvinnan? Timmarna går utan att någon anmäls saknad.  När kidnapparen väl hör av sig är det i en livesändning. Hans budskap: De skyldiga ska straffas med döden. Öga för öga, tand för tand. Och han hotar att slå till igen. Och igen. I takt med att klockan i hörnet på livesändningen snabbt tickar ner, söker polisen febrilt efter ledtrådar som kan hjälpa dem hitta honom. Hela tiden verkar kidnapparen ligga steget före. Finns det en läcka i polisgruppen?  Samtidigt brottas Claudia med problem privat....

2024-06-11

Boktanten

2024-05-17

Ytterligare ett mästerverk!
Åh vad kul med en ny deckarserie som utspelar sig på Öland. Det är en ö som brukar fungera ganska bra i de sammanhangen.

"De skyldiga" är en riktigt bra bok, den är både välskriven och fängslande, en riktig bladvändare. Det är bra tempo och de korta kapitel skapar ett driv framåt utan att för den skull forcera berättelsen. Trots en del makabra händelser finns det en del humoristiska inslag och jag kommer på mig själv med att småfnissa emellanåt.

Man kastas rakt in i hetluften och Michaela Winglycke skapar spänning från första till sista sidan. Hon är skicklig på att gestalta de olika karaktärerna med alla deras hemligheter, fel och brister vilket gör att de känns väldigt levande och skulle kunna vara vem som helt i min omgivning. "Morden på Öland" är definitivt en serie jag vill läsa mer av.