De sju systrarna

Drabble, Margaret

| 2004

När Candida Wilton skilde sig flyttade hon till London. Hon bor i en liten lägenhet i ett sjabbigt kvarter och för att fördriva tiden och kanske i ett försök att förstå sig själv börjar hon skriva dagbok. I början av sin tid i London var hon med i en liten grupp kvinnor som studerade Aeneiden, men dem träffar hon knappast alls längre och med sina tre döttrar har hon inte mycket kontakt. Som en skänk från himlen får hon plötsligt en rejäl summa pengar och bestämmer sig för att färdas i Aeneas fotspår. Reskamrater blir några av kvinnorna i Aeneiden-gruppen och två gamla klasskamrater som också läste latin. Och inom kort är sju kvinnor på upptäcktsfärd i Karthago och vid Hades. De sju systrarna är en bok om att inte förlora känslan av att livet har något att ge och om vänskap kvinnor emellan. Allt skildrat med Drabbles illusionslösa, lätt humoristiska skärpa.

2011-09-13

Margaret Drabble skriver alltid bra. I den här boken tycker jag dock att storyn är ojämn. Börjar bra och slutar bra men jag engageras inte hela tiden.

Lotta Norén

2009-09-09

Läste boken på svenska, men det alternativet fanns inte med.