De sju nycklarna

Schwarz, Åsa

| 2017

Rebecka vaknar av att en pistol pressas mot huvudet och att någon väser ?The key? i örat. I rummet bredvid sover hennes två barn. Rebecka är en av sju internationella IT-profiler som bär nyckeln till internet. De träffas en gång i kvartalet i Washington för att uppdatera systemet som styr trafiken på internet. Om de inte gör det, kommer nätet gå ner och alla moderna samhällen gå under.När nyckelbärare efter nyckelbärare blir utsatta för attentat, förstår Rebecka att hon måste gå under jorden. Med sina extrema hackerkunskaper gör hon och hennes följeslagare allt för att lösa gåtan. Spåren pekar åt alla håll: kinesiska underrättelsetjänsten, nynazistiska organisationer och NSA.Åsa Schwarz är tillbaka med en intelligent och gastkramande thriller i hackermiljö. De sju nycklarna till internet finns i verkligheten, och en av bärarna är svenska. ?De sju nycklarna är en skrämmande...

Martin Ljungqvist

2020-12-19

'De sju nycklarna' är en spänningsroman om internets nyckelpersoner, hackers, teknik, makt, demokrati och hemliga agenter. En spännande och något mörk historia där man inte avundas nyckelbärarna. Många tekniska detaljer finns i denna roman vilket jag gillar. Till exempel uppkopplade bilar förekommer. Historien påvisar hur sårbart vårt digitala samhälle kan vara.

Efterordet finns tyvärr inte med i ljudboksversionen men det finns på författarens hemsida och är värt en titt. Där står bland annat att en del tekniska saker kring nyckelbärarna är något justerade för berättelsen, plus en lång rad tankar om vad som borde göras kring cybersäkerhet i Sverige. Författaren Åsa Schwarz är väl insatt då hon är konsult inom IT-säkerhet.

Peter Astner

2018-08-22

Peter Astner Inte bara att Åsas politiska åsikter lyser igenom, storyn är även banal och föga överraskande. Bristen på sakkunskap inom såväl IT som polis och övriga organisationer gör att boken tappar all form av verklighetsförankring. Kort sagt vill jag ha pengarna tillbaka.

Eva Ullerud

2018-08-22

De 7 nycklarna är en välskriven och fängslande thriller om den värld där de flesta av oss tillbringar så mycket tid och ändå vet så litet om: Internet. Åsa Schwartz lyckas beskriva händelserna i datavärlden så att de inte bara är spännande och håller fast läsaren utan dessutom är begripliga även för den som inte är datanörd. Skickligt och nästan omärkligt droppar hon faktakunskap till läsaren.

Presentationen av de 7 nycklarna i bokens inledning är mycket skicklig och de djupa och väl utvecklade karaktärerna, med sina mänskliga svagheter, likaså. Hela tiden trappas hoten upp och när man inte tror att det kan bli värre skruvas spänningen ett varv till.

Men framför allt känns berättelsen helt äkta, just så här kan det inträffa, när två världar med djupa avgrunder möts: cyberspace och mänskligt beteende. Rekommenderas!

Bokdjungeln

2018-08-15

Alltså wow! Jag ville inte sluta läsa. Så spännande bok. Jag tycker verkligen att det känns som att denna bok skulle kunna bli en succé utanför Sverige. En riktigt bra thriller som innehåller allt. Sjukt Bra - läs den!

Rätt rörig och osannolik... Men delvis spännande, så det blir sammantaget en trea.

2017-09-20

Redan första gången den här boken dök upp i mitt flöde så kände jag att jag bara måste läsa den. Jag jobbar ju själv inom IT och är väldigt intresserad av allt som rör Internet, speciellt säkerheten där. Eller kanske snarare bristen på den. Jag stod emot väldigt länge, tills jag till slut insåg att jag struntar i bokhögarna som växer här hemma, jag måste ha den. Läs mer på min blogg

Läskig, fängslande och välskriven!

2017-08-21

De 7 nycklarna är författaren Åsa Schwarz sjätte roman. Jag har läst alla dom fem tidigare böckerna, och tyckt mycket om dom allihopa (utom en). Allra bäst tyckte jag om hennes senaste roman, Lust. Här är länkar till mina recensioner av alla fem böckerna, i den ordning som dom har kommit ut: Och fjättra Lilith i kedjor, Stigma, Nefilim, En död ängel, och Lust.

De 7 nycklarna är helt fristående från tidigare böcker. Och den är inte heller lik någon av dom tidigare böckerna. Men lika bra var den, och till och med ännu bättre.

Boken är väldigt välskriven och mycket spännande. Den har trovärdiga karaktärer och är lättläst. Och jag älskar att läsa böcker som får mig att googla för att lära mig mer om det som boken handlar om, och så var det verkligen med den här boken. För jag hade absolut ingen aning om att det finns sju nycklar till internet och att en av dom som har en nyckel är svensk. För bokens huvudperson, Rebecka Reté, heter Anne-Marie Eklund Löwinder i verkligheten.

Och om den väldigt trovärdiga storyn i boken är uppdiktad, så skulle det mycket väl kunna hända i verkligheten. Så det är det som gör boken så otäck och så bra.

Rekommenderar verkligen boken till alla som vill läsa en lite annorlunda thriller som bland annat handlar om internet, datasäkerhet, och hackare .