De sju nycklarna

Schwarz, Åsa

Rebecka vaknar av att en pistol pressas mot huvudet och att någon väser ?The key? i örat. I rummet bredvid sover hennes två barn. Rebecka är en av sju internationella IT-profiler som bär nyckeln till internet. De träffas en gång i kvartalet i Washington för att uppdatera systemet som styr trafiken på internet. Om de inte gör det, kommer nätet gå ner och alla moderna samhällen gå under.När nyckelbärare efter nyckelbärare blir utsatta för attentat, förstår Rebecka att hon måste gå under jorden. Med sina extrema hackerkunskaper gör Rebecka och hennes följeslagare allt för att lösa gåtan. Spåren pekar åt alla håll: kinesiska underrättelsetjänsten, nynazistiska organisationer och NSA. Det här är en intelligent och gastkramande thriller i hackermiljö. De sju nycklarna till internet finns i verkligheten, och en av bärarna är svenska. Åsa Schwarz är författare, säkerhetskrönikör...

Rätt rörig och osannolik... Men delvis spännande, så det blir sammantaget en trea.

Redan första gången den här boken dök upp i mitt flöde så kände jag att jag bara måste läsa den. Jag jobbar ju själv inom IT och är väldigt intresserad av allt som rör Internet, speciellt säkerheten där. Eller kanske snarare bristen på den. Jag stod emot väldigt länge, tills jag till slut insåg att jag struntar i bokhögarna som växer här hemma, jag måste ha den. Läs mer på min blogg

Läskig, fängslande och välskriven!

2017-08-21

De 7 nycklarna är författaren Åsa Schwarz sjätte roman. Jag har läst alla dom fem tidigare böckerna, och tyckt mycket om dom allihopa (utom en). Allra bäst tyckte jag om hennes senaste roman, Lust. Här är länkar till mina recensioner av alla fem böckerna, i den ordning som dom har kommit ut: Och fjättra Lilith i kedjor, Stigma, Nefilim, En död ängel, och Lust.

De 7 nycklarna är helt fristående från tidigare böcker. Och den är inte heller lik någon av dom tidigare böckerna. Men lika bra var den, och till och med ännu bättre.

Boken är väldigt välskriven och mycket spännande. Den har trovärdiga karaktärer och är lättläst. Och jag älskar att läsa böcker som får mig att googla för att lära mig mer om det som boken handlar om, och så var det verkligen med den här boken. För jag hade absolut ingen aning om att det finns sju nycklar till internet och att en av dom som har en nyckel är svensk. För bokens huvudperson, Rebecka Reté, heter Anne-Marie Eklund Löwinder i verkligheten.

Och om den väldigt trovärdiga storyn i boken är uppdiktad, så skulle det mycket väl kunna hända i verkligheten. Så det är det som gör boken så otäck och så bra.

Rekommenderar verkligen boken till alla som vill läsa en lite annorlunda thriller som bland annat handlar om internet, datasäkerhet, och hackare .

2017-08-21

Rebecca vaknar av att hon har en pistol mot huvudet. Någon väser "The key" i hennes öra. I rummet bredvid sover hennes barn. Rebecca är en av sju IT-profiler i världen som bär nyckeln till internet. En efter en utsätts nyckelbärarna runt om i världen för attacker.
Boken började direkt med högt tempo och action från första sidan. Genast drogs jag in i handlingen som snabbt via korta kapitel och effektiv text drev handlingen framåt. Det här gillar jag! Gillar både handlingen, språket och tempot i den. Det blir aldrig tråkigt eller känns som transportsträckor i den. Ämnet är inget som jag är intresserad av i vanliga fall, men Åsa gjorde det intressant. Jag vill läsa mer av henne!