ÅRETS NOBELPRIS I LITTERATUR
»Jag bad dem om en enda sak: att minnas sina barnsliga ord. Sina barnsliga känslor. Att återvända till den tid då de fortfarande var änglar. För jag visste: detta kan inte berättas med andra ord.« - Svetlana AleksijevitjSommaren 1941. De var barn när kriget kom. Papporna försvann till fronten, mammorna anslöt sig till partisanerna eller flydde med sina familjer, många barn som plötsligt blev föräldralösa hamnade på barnhem. Kriget på östfronten är också barnens historia, men ingen skulle nedteckna den förrän Svetlana Aleksijevitj sökte upp de överlevande och bad dem minnas. Och de mindes. En pojke hade sett grannens hund sitta och gråta på askan efter det nedbrunna huset. En flicka sprang ut för att krama en tysk soldat eftersom hon trodde att det var pappa som kom hem. En annan drömde om en ängel som övertalade henne att utstå slavarbetet i Tyskland Här...
Visa mer
ÅRETS NOBELPRIS I LITTERATUR
»Jag bad dem om en enda sak: att minnas sina barnsliga ord. Sina barnsliga känslor. Att återvända till den tid då de fortfarande var änglar. För jag visste: detta kan inte berättas med andra ord.« - Svetlana AleksijevitjSommaren 1941. De var barn när kriget kom. Papporna försvann till fronten, mammorna anslöt sig till partisanerna eller flydde med sina familjer, många barn som plötsligt blev föräldralösa hamnade på barnhem. Kriget på östfronten är också barnens historia, men ingen skulle nedteckna den förrän Svetlana Aleksijevitj sökte upp de överlevande och bad dem minnas. Och de mindes. En pojke hade sett grannens hund sitta och gråta på askan efter det nedbrunna huset. En flicka sprang ut för att krama en tysk soldat eftersom hon trodde att det var pappa som kom hem. En annan drömde om en ängel som övertalade henne att utstå slavarbetet i Tyskland Här är hundra berättelser om barn i krig.
Om »Kriget har inget kvinnligt ansikte« (2012):
»Ett storslaget litterärt oratorium. Dokumentärjournalistik som stor konst.«
- Per SvenssonOm »Tiden second hand« (2013):
»Hennes arbete har kallats unikt och storslaget, och trots mörkret i det, omänskligheten och fasorna, är intrycket ljust, stort. Aldrig förut har bekännelselitteratur så exakt lyckats beskriva vad ett samhälle är.«
- Ulrika MillesOm »Bön för Tjernobyl« (2013):
»Svetlana Aleksijevitjs monumentala bokprojekt Utopins röster liknar inget annat.«
- Christian SwalanderOm »Zinkpojkar« (2014):
»I Dostojevskijs efterföljd försöker hon formulera människans erfarenhet av det obeskrivliga.«
- Kristoffer Leandoer
Skapa konto för att sätta betyg och recensera böcker
Fruktansvärd läsning, och helt obeskrivliga berättelser. Men viktig läsning! De här barnen är en del av Sovjet/Ryssland och nya krigsbarn finns på alltför många ställen i världen!
Lika gripande som övriga delar i serien av, ja, av minnen. Ledsam, hemsk och kärleksfull - allt ryms i denna bok. Barns minnen är så oskuldsfulla och det ger en gripande kontrast mot krigets vardag.