De sista vittnena

I De sista vittnena: soloröst för barn låter 2015 års Nobelpristagare i litteratur, Svetlana Aleksijevitj, de som var barn under kriget berätta. Deras krigsminnen skiljer sig markant från de vuxnas. Ingår i Utopins röster. »Jag bad dem om en enda sak: att minnas sina barnsliga ord. Sina barnsliga känslor. Att återvända till den tid då de fortfarande var änglar. För jag visste: detta kan inte berättas med andra ord.« - Svetlana Aleksijevitj

2022-10-03

Så skrämmande och så bra. Aktuellare än någonsin med Ukrainakriget. Var kommer all ondska ifrån?

Kerstin

2018-08-14

Fruktansvärd läsning, och helt obeskrivliga berättelser. Men viktig läsning! De här barnen är en del av Sovjet/Ryssland och nya krigsbarn finns på alltför många ställen i världen!

Sara Gren

2016-11-06

Fruktansvärda vittnesmål som smärtsamt berör, men som också får mig att förundras över de uppoffringar barn kan göra för varandra.

Johanna Varnander

2016-06-27

Lika gripande som övriga delar i serien av, ja, av minnen. Ledsam, hemsk och kärleksfull - allt ryms i denna bok. Barns minnen är så oskuldsfulla och det ger en gripande kontrast mot krigets vardag.