De sammansvurna

Baldacci, David

| 2011

Den femte boken i serien om Oliver Stone och Kamelklubben!John Carr, även känd som Oliver Stone och en gång USA:s skickligaste lönnmördare, står i Lafayette Park framför Vita huset, kanske för sista gången. Presidenten har personligen bett Stone att tjäna sitt land igen genom ett riskfyllt hemligt uppdrag. Trots att han har kämpat i decennier för att lämna sin tidigare karriär bakom sig, har Stone inget annat val än att säga ja.Men Stones uppdrag förändras drastiskt innan det ens har börjat. Samma kväll som den brittiske premiärministern gästar Vita huset detonerar en bomb i Lafayette Park, en uppenbar attack mot både presidenten och premiärministern. I de kaotiska efterdyningarna får Stone ett nytt, mer brådskande uppdrag: att hitta de ansvariga för bombdådet.Den brittiska MI-6-agenten Mary Chapman blir Stones partner i sökandet efter de okända angriparna. Men deras skugglika motståndare...

2016-09-30

Det blev väldigt mycket funderande och teoretiserande, stillastående med andra ord. Och den genuina charmen hos Kamelklubben fanns inte riktigt med. Men det blir ju spännande att följa supermannen Oliver Stone till ett avslut.

Läs min recension på www.ljudboksbloggen.se

Marita Ryen

2012-10-21

Lånngtråkig men blev bättre i slutet. Tråkigt då övriga böcker i "Kamelklubben" är så bra.

Jan Banan

2012-05-07

Tyvärr ingen höjdare! Magin med serien om Kamelklubben försvann någonstans i slutet av bok 3 och sedan dess har böckerna bara blivit ointressantare.

Pia Stendahl

2012-04-06

De sammansvurna är en fartfylld och spännande historia. Det är svårt att pausa boken, jag vill bara lyssna vidare.

På gott och ont känner den vane Baldacci-läsaren igen sig. Upplägget för boken är ungefär som tidigare böcker. Stones jagas från alla håll, både ”de goda” och ”de onda”. Stones kan egentligen inte lita på någon annan än sina vänner i Kamelklubben. Problemet med att använda sig av Kamelklubben är att Stones kanske sätter sina vänner i fara. Tyvärr är upplägget lite för bekant och det känns inte direkt som det är något nyskapande.

Inte bara uppläget är det samma utan Stones är precis den samme som i första Kamelklubben-boken. Något jag finner konstigt. Han har inte utvecklats/förändrats alls trots allt han varit med om. Hade Stones utvecklats så hade kanske inte boken känts lika mycket som en kopia av tidigare böcker.

I De sammansvurna har Kamelklubbens andra medlemmar en mer tillbaka dragen roll än i tidigare böcker och jag saknar dom faktiskt. När dom inte får samma utrymme försvinner det humoristiska inslaget som ändå funnits i tidigare böcker.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.

2011-09-26

Spännande bladvändare med underlig upplösning. Oliver Stone överraskar och tjusar mig inte längre. För mycket upprepning.