De rättslösa

När några unga utländska säsongsarbetare försvinner på den italienska landsbygden startas en internationell utredningsgrupp med Ester Edh och Fabia Moretti i spetsen. Spåren leder till en enslig gård ägd av en välkänd maffialedare och den karismatiske polisen Corrado Sanna fattar det kontroversiella beslutet att skicka dit en undercoveragent.Bakom en mur av tystnad uppdagas sakta en verksamhet präglad av grymhet och en farlig katt-och-råtta-lek börjar, med ett brottssyndikat som inte tycks ha något att förlora.Samtidigt, på en ort inte långt därifrån, bor en mamma som varje natt skickar ut sin lille pojke på ett uppdrag som kommer att få ödesdigra konsekvenser.I Stockholm dras Esther Edh in allt djupare i det laddade förhållandet med sin älskare. Men Johnny följer en ondskefull plan som snabbt utvecklar sig till ett hot, även för Esther.De rättslösa är en berättelse...

”De rättslösa” är en välskriven roman som känns som en blandning av reportagebok, fiktion och deckare. Det är ingen reportagebok alltså, men allt är ändå inte fiktion. Jag var övertygad om att jag hade läst den första, fristående delen (”Ett högre syfte”), men insåg efter ett tag att jag inte alls gjort det. Kanske bidrog det till att jag upplevde viss förvirring kring alla personer och hade svårt att hålla reda på dem? Oavsett så är det en lättläst spännande roman om modernt slaveri, om olagliga kemikalier och internationell organiserad brottslighet. Det märks tydligt att @malinthunbergschunke är kunnig (docent i straffrätt, hello!) och väl insatt. Ett riktigt proffs.

Bettan_bokprataren

2020-08-17

Ytterligare en otroligt bra och välskriven thriller. Precis som den första Ett högre syfte tar hon oss med på en hissnande färd. Här är det spänning från första till sista sidan.
Den här historien är även en väckarklocka på vad som händer ute i samhället. Utnyttjade av arbetskraft men även hur människor skoningslöst offras för pengarnas skull. De olika parallellhandlingarna är intressanta fast på ett mycket skrämmande och på ett obehaglig sätt. Jag frågar mig saker detta i verkligheten. Och mitt svar är nog tyvärr, säkert oftare än vad man tror.
Trots tungt ämne så tycker jag att Malin lyckas få med mig som läser på ett briljant sätt. Mycket tack vare att boken har rappa korta och lättlästa kapitel och en hållbar story. Det märks att hon är påläst och att det ligger mycket research bakom, hög trovärdighet genomsyrar det hela
Malin har även en oerhörd förmåga att på ett makalöst sätt knyta i hop alla trådar och det utan att hamna i någon svacka. Lysande!

Jag har fortfarande ett stort minus för mig, samma minus som jag upplevde i förra boken. Ett för stort persongalleri, jag tycker det blir jobbigt att hålla ordning på alla namn.

ElinsBokhylla

2020-07-06

Bokens handling är väldigt komplicerad, intressant och väldigt obehaglig på det sättet att dessa saker händer i verkligheten. Säkert oftare än vad man tror, i alla fall oftare än vad jag själv trodde innan jag läste denna bok. Jag uppskattar hur ärlig och rak Malin Thunberg Schunke har varit i sin återspegling av verkligheten i boken. För ska man skriva en bok där man tar upp ett så pass viktigt ämne som denna bok gör, då tycker jag att man ska vara så nära sanningen som man bara kan och det var en väldigt intressant och lärorik läsning.

Det var även intressant att ta del av den del av boken där flera olika EU-länder gick ihop och samarbetade, jag vet ju om att det samarbetet finns men jag har aldrig tidigare läst om det i en roman, det var uppfriskande. Jag hade nog dock sett lite mer inifrån arbetet med de olika länderna, det hade för mig varit lite mer intressant att se hur de jobbar och kommunicera. Men samtidigt var sidohandlingen väldigt bra och välskriven, men också oerhört sorgset att läsa. Jag tänkte på andra länder där barn och vuxna har fart illa ut på grund av att kemikalier och gifter spridits ut i naturen och genom planteringar. Det är obehagligt och läskigt att tänka att det även förekommer i dagens samhälle.

Även om bokens handling är väldigt tung och jobbig i sig, så tyckte jag inte att boken var så tung att läsa som jag trodde att den skulle vara. Malin Thunberg Schunke har återigen lyckats skriva en bok med en tung handling på ett lättläst och enkelt sätt. Kapitlen är lättlästa och även om det finns med några utländska ord så är det lätt att förstå och hänga med i boken ändå.

Jag uppskattar Malin Thunberg Schunkes serie om Esther Edh och Fabia Moretti, jag tycker om att böcker inte är några "typiska" böcker utan att de har sin egna lilla tvist. Däremot måste jag säga att jag uppskattade första delen i serien snäppet mer än vad jag tyckte om De Rättslösa.
Det var något med denna bok som jag inte riktigt fastnade för, handlingen var spännande och intressant men jag fastnade mer i Ett Högre Syfte än vad jag gjorde i De Rättslösa. Dels gillade jag huvudkaraktärerna mer i förra boken och så tyckte jag att spänningen var större och bättre i förra boken.

Det Rättslösa av Malin Thunberg Schunke är en välskriven bok, bokens handling är intressant och nytänkande. Boken har ett riktigt bra läs flöde och kapitlen är lagom långa. Schunke har återigen lyckats att skriva en bok som berör, intresserar och som tar upp ett väldigt viktigt samhällsproblem. Jag kan starkt rekommendera denna bok för alla som vill tänka till lite medans de läser!