De rotlösa

Skybäck, Frida

| 2021

Lydias bror Dani bär på ett mörkt förflutet. Som trettonåring värvades han av ett kriminellt gäng och dömdes för misshandel och narkotikabrott innan han lyckades bryta sig fri. De senaste åren har han skaffat både jobb och lägenhet och lovat sin familj att aldrig mer begå brott, så när Lydia kontaktas av polisen och får veta att Dani är misstänkt för att ha fört bort en ung kvinna rasar hela hennes tillvaro. Men det är något som inte stämmer med anklagelserna mot Dani och eftersom polisen är övertygad om att han är skyldig börjar Lydia själv gräva i fallet. Den försvunna kvinnan, Linnea Arvidsson, är bosatt i det välbärgade området Västra hamnen och studerar vid Malmö universitet. Hennes skola ligger bara ett stenkast från det kafé där Dani arbetar. Men varför skulle han föra bort en kvinna som han inte har någon som helst koppling till? Och är Linnea verkligen den polisen och media verkar...

Bokdjungeln

2023-12-15

Detta var ett smart upplägg av handling. Läsare får följa olika personer och se allt som hänt, och händer ur deras perspektiv. Att en får ta del av Lydia och Danis bakgrund  upplever jag skapar en större förståelse för syskonen.
En annan positiv sak med boken är att den känns realistisk. Karaktärerna, försvinnandet och upplösningen är inte alls storskaligt a la Hollywood utan passar in i bilden att det utspelar sig i Sverige.

Linda Vanil

2022-01-26

Den är lite för stor

Therese Öhman

2021-12-26

Jag skrev en recension om hennes tidigare bok Bokskåpets hemlighet som löd "Det är nästan synd att ge denna 5 stjärnor, missförstå mig inte för den förtjänar varenda stjärna, men hur ska jag då kunna ge nästa bok, som lär bli ett mästerverk, ett rättvist betyg?"

Så här är den! Boken som förtjänar mer än 5 stjärnor. Inte för att det är den bästa bok jag läst utan för att Frida är så otroligt bra på att berätta och hon utvecklas som författare i ett rasande tempo.

Jag fullkomligt älskade hur de tre huvudpersonerna fick varsin berättelse. Jag älskade hur väl man lärde känna dem. Jag älskade delarna om hur små saker kunde få stora konsekvenser och därefter forma deras liv.

Har jag nämnt att jag älskade den?!

”De rotlösa” är @fridaskyback_author ’s första spänningsroman. Hon har tidigare skrivit feelgoodböcker och jag verkligen älskade ”Bokskåpets hemlighet”! I ”De rotlösa” varvas tre perspektiv; först Lydias, sedan hennes bror Danis - som hamnat i kriminalitet, och sist Linneas - som anmäls försvunnen och Dani är den som misstänks. Trots att boken benämns som spänningsroman så är det främst en relationsroman, vilket jag gillar. Den handlar om Danis bakgrund och hur det blev som det blev, våld i nära relation, föräldrars död, sjukdomar och sorg. Boken är en bladvändare som snabbt är utläst, och det är svårt att sluta läsa. Jag blir kanske inte jätteberörd, men den underhåller och levererar i sin genré - som kanske mer borde vara just relationsspänningsroman?

Stinas_boksida

2021-11-08

Tretton år gammal värvas Lydias bror Dani av ett kriminellt gäng.
Innan han lyckas bryta sig loss och börja leva ett hederligt liv, döms han för misshandel och narkotikabrott, men lever nu ett vanligt "Svenssonliv".

Så kontaktas Lydia av polisen som säger att Dani är misstänkt för att ha fört bort en ung kvinna, Linnea. Lydia känner sig så besviken på sin bror. Hon trodde han lagt det livet bakom sig.

Men hon känner att det är något som inte stämmer, men polisen är säker att Dani är skyldig.

En stark och gripande relationsroman där vi får följa Lydias, Danis och Linneas perspektiv, som alla är intressanta livsöden.

De tre karaktärerna känns väldigt verklighetstrogna, vilket gör att man blir starkt berörd.

Vi får inblick i hur det kan vara att växa upp i ett av Malmös fattigaste områden.
Flera svåra ämnen tas upp, som grupptryck, utanförskap och rasism.

Det är en riktig bladvändare som håller dig fast genom hela boken. Jag sträckläste boken eftersom jag inte kunde sluta.

Rosita Söderström

2021-11-08

Nära på sträckläst!

Denna gång lämnar Frida feelgood genren och har tecknat en mycket välskriven och verklighetstrogen spänningsroman, som jag också vill benämna vara en relationsroman. Karaktärerna vi får möta är Lydia, hennes bror Dani och den unga kvinnan Linnéa, som försvunnit och Dani blir misstänkt vara den skyldige.

Deras historier skildras ur var och ens perspektiv där de själva är berättaren. Inte minst är det flera mycket gripande berättelser om respektives uppväxter och vad som leder fram till nutidens händelser.

De rotlösa är inte bara en fiktiv fantastisk spänningsroman med detaljerade och berörande karaktärer. Flera samhällsproblem lyfts fram, framförallt klassamhället, hur många dömer andra utifrån vad de tror, inte vad de vet och utanförskap och ensamhet. Kontrollbehov, våld i nära relationer. Sorgens påverkan och medmänsklighet.

Jag älskade Bokskåpets hemlighet från i fjol och kanske något mindre De rotlösa, men vilken spänningsdebut. Blir det månne en av nästkommande års Årets boknomineringar?

En bok säkert passande från och med unga vuxna.

Obs! Omslaget.

Idas Recensioner

2021-11-02

Detta är Frida Skybäcks spänningsdebut, och som i alla hennes böcker är karaktärerna i De rotlösa djupa och intressanta. Läsaren får följa berättelsen ur tre olika perspektiv, vilket ger ett fint djup till handlingen och får läsaren att känna sig delaktig i berättelsen. Dock är handlingen enligt mig väldigt förutsägbar och något långsam.

Handlingen har ett högt tempo, men trots detta känns berättelsen många gånger långsam och enformig. Det är långa stycken om karaktärernas uppväxt, och tillslut blev jag frustrerad då jag hellre ville läsa om det nutida problemet med Linnea, Dani och Lydia. Jag förväntade mig en spänningsroman, men jag skulle istället påstå att detta mer är en relationsroman med några enstaka spännande inslag.

Det finns absolut spännande scener och händelserika kapitel, men majoriteten av boken handlar om karaktärernas uppväxt och deras olika förutsättningar, relationsproblem och familjedrama. Frida Skybäck har, som vanligt, ett tydligt, följsamt och lättläst skrivsätt vilket är varför boken är snabbläst. Men handlingen var inte tillräckligt spännande för att jag skulle fastna i berättelsen.

Generellt är De rotlösa en välskriven och bra spänningsroman som passar utmärkt till läsare som inte tycker om grova eller groteska scener, utan som hellre vill läsa en långsam och relationsdriven bok. Jag älskar Frida Skybäcks böcker, och detta var en bra spänningsdebut men jag hade gärna velat se fler spännande moment och mindre fokus på relationer och familjeproblem.

idasrecensioner.se

2021-10-26

”De rotlösa” är en spänningsroman om en familj som inte mår bra. Det är en spännande bok om familjeband, att känna sig utanför och utsatt. Men det är även en berättelse om villkorslös kärlek och att vilja samla sin splittrade familj.

Jag tycker att Frida klarar bytet av genrer bra. Frida har en fantastisk berättarröst, hennes karaktärer blir levande och trovärdiga och miljöerna likaså.

Berättelsen är berättad ur tre perspektiv och det stärker historien och gör den mer spännande och gripande. Genom karaktärerna får vi skildrat hur det är att växa upp i ett av Malmös fattigaste områden och hur tufft det kan vara.

”De rotlösa” är spännande, dramatisk, full med värme och kärlek men också av hopp. Det är en bok du inte bara lägger i från dig, den sträckläses gärna och samtidigt som du tror att du vet hur allt hänger ihop så har du helt fel. Det är en oförutsägbar historia!

Sofia Stiernborg

2021-10-24

Med boken ”De rotlösa” har författaren Frida Skybäck bytt genre från historiska romaner och feelgood till en riktigt bra spänningsroman och reltionsdrama. Jag är imponerad av författare som behärskar olika genres så här bra. De rotlösa är skriven ur tre olika perspektiv, Lydia, hennes bror Dani och Linnea (kvinnan han misstänks ha rövat bort). De berättar gripande om sina uppväxter och vad som ledde fram till händelserna i nutid. Historien känns trovärdig och tar upp flera av de samhällsproblem vi har idag. Jag kan verkligen rekommendera er att läsa denna bok. Men jag vill lägga in en sträckläsningsvarning, för den är svår att lägga ifrån sig. 😉

2021-10-05

Betyg: 4,5 av 5 - 📚 - Frida Skybäck har tidigare skrivit åtta romaner, men jag har inte läst någon av dom. Nu gör hon sin debut som författare inom genren spänningsromaner, med boken De rotlösa. Och det var en mycket bra spänningsdebut, tycker jag. En lite annorlunda thriller/deckare där man får följa tre olika personer, och får läsa deras syn på händelserna i boken. Mycket välskriven, lättläst, spännande, berörande, och inte alls förutsägbar. Jag rekommenderar varmt boken, och hoppas på att författaren skriver fler liknande böcker i framtiden.