De rättfärdiga

Baldacci, David

| 2010

John Carr, känd under sitt alias 'Oliver Stone', är den mest eftersökte brottslingen i USA sedan han med två välriktade skott slutligen har tystat de båda män som har förstört hans liv och tvingat honom att leva gömd i skuggorna. Men friheten har ett högt pris. De båda lönnmord som han utfört får underrättelsemyndigheterna och polisen att gå samman i ett pådrag i enorm skala för att hitta honom. Samtidigt ägnar sig spionchefen Macklin Hayes åt en högst privat katt och råtta-lek bakom kulisserna. Han, mer än någon annan, vill se Stone död. Kamelklubbens medlemmar sätter sina liv på spel för att försöka hjälpa Stone, deras vän och inofficielle ledare. Med förföljarna hack i häl flyr Stone från det förflutnas demoner, en flykt som för honom från huvudstaden Washington och maktens korridorer till den lilla, isolerade gruvstaden Divine i Virginia - och in i en värld som är minst lika blodig...

Kim M. Kimselius

2018-04-29

Har du tröttnat på mina boktips om David Baldacci? Jag har nämligen inte tröttnat på hans böcker. Förra veckan körde jag till Uddevalla för att föreläsa. Det är långt, många timmar i bilen och då gäller det att satsa på en bra, säker bok som jag vet att jag inte tröttnar på under färden. Självklart blev det en Baldacci bok. Den här gången De rättfärdiga, den fjärde boken i serien Kamelklubben.

Jag tycker om alla David Baldaccis böcker, han har många olika serier, och när jag har fastnat för huvudpersonerna är oftast serien slut och det är dags att börja med en ny serie. Just serien Kamelklubben tycker jag mycket om. Huvudpersonerna är en salig blandning av personer som egentligen inte borde passa ihop, men som ändå gör det. Just det är charmen med Kamelklubbenböckerna.

Även den här boken var en riktig sträckläsningsbok och jag tog inte ens någon kisspaus på vägen, eftersom jag inte ville sluta lyssna. Då kanske du förstår hur spännande den här boken var? Läs den om du tycker om spänning och annorlunda karaktärer. Rekommenderar den varmt!

2016-09-25

Mycket spännande, lättläst bladvändare. Även om delar tappar i trovärdighet, blir lite för fantastiska så är det en mycket charmig kamelklubb som man vill följa till ett positivt slut för detta äventyr.

Helt ok men det första två Kamelböckerna är klart bäst. Besök mig gärna på www.ljudboksbloggen.se mvh Dennis

Helt ok men det första två Kamelböckerna är klart bäst.
Besök mig gärna på www.ljudboksbloggen.se mvh Dennis

2010-11-19

Spännande hela tiden, med en omtänksam superhjälte som huvudperson. Jag föll för Stone.

Pia Stendahl

2010-07-06

Baldacci har många bra kvaliteter som författare och dessa visar han även i De rättfärdiga. Intrigen är bra och håller hela vägen igenom. Boken är aldrig tråkig och actionnivån är hög. Det är driv och trovärdighet i dialogerna. Men det som jag gillar bäst är karaktärerna i Kamelklubben. Dessa är en samling mycket olika och udda individer. Bland karaktärerna finns allt ifrån den street-smarta bedragerskan till den över-smarta kufiska bibliotekarien.

Jag tycker att boken är lite trög i starten och det tar ett tag innan jag kommer ihåg var den föregående boken slutade. Efter ett tag tar dock historien fart och då blir det riktigt spännande. De rättfärdiga är kanske inte riktigt lika bra som jag tycker att Kamelklubben är men den är definitivt läsvärd.

Jag tror att man som läsare har större behållning av boken om man läst de tidigare böckerna. Jag tror att det lätt blir rörigt annars.

www.bokbrus.se kan du läsa fler ljudboksrecensioner.
/Pia