De polyglotta lskarna

Wolff, Lina

| 2016

Belnad med Augustpriset 2016 Max Lamas drmmer om en lskarinna som talar alla hans sprk. Skandet tar honom frn Stockholm till Italien, dr han lr knna en markisinna som str p ruinens brant. Ellinor kommer frn en by i Skne. En dag stter hon in en kontaktannons: Jag r trettiosex r gammal och sker en m, men inte alltfr m, man. Och Lucrezia bevittnar hur hennes mormor gr under i sitt avfolkade palats. I denna vindlande romanvv str mannens blick p kvinnan i centrum ? men ocks frfrelsen och frdmjukelsen, lskarnas hjrtskrande tillstnd, och drmmen om frstelse. ?Det hr r stor romankonst.? ? Yukiko Duke, SVT Gomorron

Romanen r uppdelad i tre delar: en om den vldsamma sknskan Ellinor, en om den spansk-italienske frfattaren Max och en om adelsdamen Lucrezia som str p ruinens brant. Deras liv och den fltas ihop kring ett romanmanus som heter just "De polyglotta lskarna". Fast egentligen r det inte s mycket handling. Det r mest ett hopkok av olika mer eller mindre excentriska karaktrer och ett visst filosoferande p det. Det r lttlst fast det r ganska pretentist. Jag tar mig igenom romanen med ltthet, njuter av berttargldjen men undrar ocks vad boken med dess tunna berttelse egentligen har fr syfte.

Intressant lsning utan att man riktigt frstr varfr. Det r sdana bcker jag generellt tycker om bst. Eftersom jag lskar Michel Houellebecqs senaste ocks extra intressant. Lngt ifrn hans klass och en helt annan typ av upplevelse.

Hr finns en poesi som ger kvardrjande bilder. Vldigt ltt att se allt i denna bok. Min upplevelse bestr frutom detta och vissa frgor i frmedlandet av att valet str mellan att beskriva utifrn sig sjlv p ett begrnsat stt, eller ge upp, och lta ngon annan f finnas, fullt ut. Det sprklsa och t.om kroppslsa, och motsatsen.

s bra

Inledningsvis rolig, fast jag inte tror att det egentligen var meningen. En underbar bok.

Wolff r en fantastisk berttare med oerhrt driv och flyt i sprket. Karaktrerna knns, trots att de kanske inte borde det, trovrdiga. Och Wolf r aldrig dmande eller sentimental. En stark lsupplevelse.

Kommit till hlften, nu ger jag upp.

Vlskriven men blir lite tradig nr inte s mycket hnder p mitten men den tar sig mot slutet.

Fantastiskt bra bok. Glad fr att hon fick Augustpriset. Det r hon vl vrd.

Bjrn ijer

2016-11-22

Tre historier i en och samma roman med var sin huvudperson. Alla tre kommer i kontakt med ett bokmanus, som utgr berttelsens nav. En skickligt komponerad intrig som slr ut i full blom i finalen.

Lina Wolff har skrivit en feministisk vendetta mot den kontroversielle franske frfattaren Michel Houllebecq, som huvudpersonen Ellinor beskriver som ett intressant ckel. Detta ckel har i Wolffs roman en svensk motsvarighet, en man som heter Max Lamas. Det r han som frfattat det icke utgivna manuset De polyglotta lskarna.

Max r en alienerad person utan empati. En knslokall sexist som hustrun inte vill ha ngot intimt umgnge med. Han sker sexuell utlevelse p annat hll och frnedrar de kvinnor som slpper honom inp livet. Max medger fr sig sjlv att strre delen av jordens befolkning har bde rtten och plikten att hata Michel Houellebecq. Men dennes bok La possibilit dune ile (Mjligheten till en ) har dock en av vrldslitteraturens vackraste titlar.

Wolff vntar till romanens tredje del, Lucrezia, med att lta sin feministiska bomb brisera. Handlingen r hr frlagd till ett borgerligt palats i Rom och det r bokens starkaste avsnitt.

De polyglotta lskarna r en ganska skruvad skildring med mycket yta och kroppsligt frfall. Feta mnniskor breder ut sig p golvet som gg i en stekpanna eller sjunker ihop som nr ngon sticker en nl i en suffl.

Eftersom Lina Wolffs roman i grunden r en uppgrelse med kvinnosynen i Houellebecqs litterra verk, kunde hon kanske ha befolkat sin egen berttelse med kvinnor som inte lter sig sttas p och utnyttjas av frsta bsta karl de rkar p. Eller ocks r det Wolffs stt att parafrasera och karikera fransmannens manr?

Sara Bentfors

2016-10-21

Behagligt sprk. Intressanta mnniskoportrtt. Fulhet och svrta och drmmar om krlek.