De ovanliga : människor som går mot strömmen.

Mokvist, Åke

| 2003

En samling friskusar och mycket originella människor träder här fram - människor som tänker annorlunda och är annorlunda För journalisten och fotografen Åke Mokvist berättar de om sitt liv och framför sina funderingar om allt mellan himmel och jord. Han har rest land och rike runt, sökt upp människorna i koja och slott och blivit vän med dem alla. Så småningom har han fått deras förtroende att återge deras berättelser, och genom hans utsökta färgbilder kan vi andra följa dem i deras dagliga värv. En bok full av medkänsla, och en bok för alla som är nyfikna på udda människor.

Sanna Carlborg

2013-01-01

Jag älskar den här boken. Visserligen tycker jag att Mokvist romantiserar vissa saker som inte borde romantiseras (jag blir väldigt provocerad av hur han framställer en kvinnoföraktande, reaktionär adelsgubbe som framtidsvisionär), eller drar tveksamma slutsatser om att det bara är de generationer som presenteras i boken som producerat "original" (när det nog snarare mer handlar om författarens egen förkärlek för en viss sorts original). Helt underbar läsning som sagt, men det vore inte helt fel med en bok om det moderna Sveriges original också: kanske några excentriska regnbågsfamiljer istället för de böghatande kristna enstöringar som är en smula överrepresenterade i denna bok.

Victoria Törnqvist

2010-02-05

Viktig bok om härliga människor, om modet att vara annorlunda, men för vissa av personerna är det anorlunda livet inte helt självvalt och då gränsar det ibland mot lidande som känns jobbigt att läsa om. Men det mesta ger styrka och tro på att våga vara sig själv.

Monika Häägg

2010-01-13

En absolut favorit som jag tar fram då och då när jag känner att jag behöver få lite mod att gå mot strömmen

Skrotmagnet

2009-11-10

Det finns hopp för mänskligheten. Jag älskar varenda en som finns i boken, ja, till och med Ove Johnsson (även om han var/är en lokal "pain in the ass" i mina gamla hemtrakter i Blekinge ;)

karin erlandsson

2009-10-26

HELT UNDERBAAAAR BOK!!!!!! ÄKTA, SANN, GER LIVSKRAFT..!

2009-06-11

En bok att bli lite klokare av!