De oskyldiga

Baldacci, David

| 2013

Den före detta elitsoldaten Will Robie är en topphemlig, statsanställd lönnmördare som USA:s regering använder i situationer där varken polis, FBI eller militär räcker till. Robie utför sina order utan frågor och han misslyckas aldrig. Men så går ett uppdrag fel. Robie är utskickad mot ett mål mitt i Washington D.C., men känner instinktivt att något inte stämmer. För första gången gör Robie det otänkbara: han vägrar att döda. Robie blir nu själv jagad av sin egen organisation och tvingas fly för sitt liv. Hans vägar korsas av den fjortonåriga Julie, en gatusmart tjej på flykt undan en okänd mördare som samma kväll skjutit ihjäl hennes föräldrar. Robie bestämmer sig för att hjälpa Julie och inser snart att de båda har hamnat i centrum av en enorm konspiration som hotar rikets säkerhet. David Baldaccis första thriller om den ensamme yrkesmördaren Will Robie är en frenetisk jakt genom Washington...

2019-10-01

Riktigt bra underhållningsläsning. Spänning nästan hela tiden, lite gulliga relationer, mitt i alla skott och explosioner. Avslutningen med att knyta ihop alla trådar blir lite rörig men det gör inget, det är vägen dit som är rolig.

Mats Karlsson

2016-12-26

En bok i serien om Will Robie. Handlingen har politiska förtecken och huvudkaraktären beskrivs bäst som en kall yrkesmördare, inte helt olik James Bond eller en John le Carr'e -karaktär. Scenarion som känns igen från kalla kriget återkommer i nutida tappning och känns realistiska i det stora hela.
Den som tidigare läst Baldacci vet att historien inte går spikrakt mot mål, utan man får tänka lite med!
Reine Brynolfsson som uppläsare är fantastiskt i att skildra tempo o nyanser i språket!

rune mossberg

2015-04-24

Välskriven bok i serie som är riktigt bra.

Marianne Strandberg

2014-04-17

Den här boken hjälpte mig igenom en mycket tuff natt...

2014-01-20

Spännande hela vägen. Psykologiskt och intrigmässigt inte trovärdig.

Marita Ryen

2014-01-16

Betyg 4+. Full fart från första stund. Blir en komplicerad historia som Baldacci ändå reder upp i slutet.

Kickie Boman

2013-12-14

Spännande och välskriven thriller! David Baldacci är verkligen en av mina favoritförfattare.

Pia Stendahl

2013-10-10

De oskyldiga är lite förvirrande och lite trevande i början. När handlingen senare får upp tempot sugs jag in i en spännande handling med flera intressanta karaktärer.

Generellt gillar jag David Baldaccis böcker. Även om kvalitén varierar så finns det inga riktiga botten napp. I bland får författaren till riktiga fullträffar. De oskyldiga är en sådan fullträff.

Spänningen är hög och så är även tempot. Det är en bok som jag inte kan lägga ifrån mig. Jag vill bara lyssna mer.

Jan Banan

2013-10-04

Baldacci är litegrann av en genrens Stephen King, det vill säga, en mycket produktiv författare som spottar ur sig thrillers 2-3 gånger om året. Oftast blir kvalitén lidande, men ibland så blir det riktigt bra. Denna bok tillhör den "bra" sidan. Mycket spänning, en hel del hjärta och full fart hela tiden. Sluten tillhör inte Baldaccis starka sidor som författare och även här får man ha överseende, men har man det så får man njuta av Baldaccis bästa bok sedan första boken i serien om Kamelklubben.

rojo Z

2013-09-16

nja..

Kim Lundblad

2013-09-08

Jag är ett stort Baldacci fan och detta är enligt mej en av hans bästa böcker hittils...

Emmet Fruciante

2013-08-29

Full fart från sida 1. Bästa Baldacci på länge, länge ..