De oroliga

Ullmann, Linn

| 2016

Jag numrerar, ordnar och katalogiserar. Jag sger: "Det var tre krlekar. Jag r idag lika gammal som min far var nr jag fddes. Fyrtiotta r. Min mor var tjugosju, hon sg bde mycket ldre och mycket yngre ut n sin lder den gngen." De oroliga r en lekfull, utforskande och genreverskridande roman om ett barn som inte kan vnta med att vxa upp, och frldrar som skulle fredra att vara barn. Det r en bok om minnen, glmska och de mnga berttelser som utgr ett liv. "Trollbindande" (DN) "Ett litterrt mstarprov inom den sjlvbiografiska genren" (Expressen)

Linn Ullman skriver s otroligt bra att det r en frjd att lsa. Skildringen av hennes far, hans ldrande och dd r fantastiskt skildrat.
Alla som har en gammal dd pappa kan knna igen sig och jag fr aldrig nog av att lsa om dden.

MaPa

2017-05-23

MaPa

2017-05-23

Eva Jorvn Bernegard

2017-05-08

vertrffar alla mina frvntningar! S msint, s vacker och s utlmnande beskrivet om vad jag tolkar, frlorad tid, dendet och ett barns krlek till sin far.

Solveig Andersson

2017-02-24

Gripande barndomsskildring som berr p ett mycket djupt plan. Jag lste ut den p en dag, kunde inte lgga ifrn mig boken. Superb r det minsta jag kan sga. Ls den!

Torbjrn Nilsson

2016-12-15

En mycket smrtsam fulltrff. "Jag vill inte utsttas fr knslomssigt rabalder" , bad Ingmar Bergman sin hushllerska ngra r fre sin dd. Hr fr han rabalder i vermtt! Ett stilistiskt stramt och drpligt raseri frn det dubbelt vergivna barnet, som jag tror han hade uppskattat. Jag gr det i a f till fullo. Knivskarpt exakta anekdoter vvs samman till en smrtsam, skoningsls och trots allt frsonande helhet. Skrattar bst, som skrattar sist!

2016-10-24

"Jag har srjt mina frldrar hela livet..." str det i denna s kallade roman, som i sjlva verket r sjlvbiografiska minnesbilder.
Ja, det r synd om frfattaren som inte kan vxa upp och g vidare. Srskilt banden till den mrkvrdige fadern r ohlsosamt strama.
Jag kan hlla med om att detta r ett stilistiskt msterverk. Innehllet blir dock efterhand tjatigt och till och med frnsttande. Vad tycker gamla Liv Ullman om detta?

Ingrid Selnes

2016-05-10

Mycket lsvrd, en dotter sker sin far...