De oönskade

Kaaberbøl, Lene

| 2013

De oönskade är den danska deckarduon Kaaberbøl & Friis andra bok i serien om Röda kors-sjuksköterskan Nina Borg som inleddes med Pojken i resväskan. I ruinerna av ett nedlagt militärsjukhus i Ungern letar två unga män efter något att sälja på svarta marknaden. De finner något som visar sig vara betydligt mer värdefullt än de hade kunnat hoppas på. Något som kan förändra hela deras tillvaro. Livets största chans. Samtidigt kan det farliga fyndet få fasansfulla konsekvenser för oändligt många människor.När en av de unga männen försvinner dras hans äldre bror in i sökandet. Spåren leder till Köpenhamn, där polisen lider av bemanningsbrist och tekniska problem inför ett internationellt toppmöte. Samtidigt håller bygget av ett nytt islamiskt kulturcenter på att slutföras i en av stadens villaförorter. Till någras glädje och till andras förtret. Sjuksköterskan Nina Borg blir uppringd av en vän...

2020-11-19

Välskrivet och aktuellt tema i högt tempo.

L A

2015-12-09

Väldigt seg och rörigt i början med alla karaktärer. Tar man sig bara igenom de första 100 sidorna så blir den riktigt bra

2015-11-25

Trist och oengagerande. Den första boken: "Pojken i resväskan" var fantastiskt bra. Synd när författare inte klarar av att matcha sin förra succé!

Denna Deckare var bra tycker jag

Kristina Wiklundh

2015-01-25

Aktuellt ämne.

Marita Ryen

2014-02-02

Bok nr 2 om sjuksköterskan Nina Borg. Spännande och lättläst. Fanns vissa lösa trådar kvar i slutet där man undrar vad som hände.

2014-01-07

Betyg: 4,5 av 5.

Jag läste den första fristående boken i serien om sjuksköterskan Nina Borg för ungefär ett år sedan, och jag tyckte mycket om den. Här är en länk till mitt blogginlägg om den boken.

Nu har jag läst fortsättningen, den andra fristående boken i serien, ?De oönskade?, och den var lika bra den.

Ämnet i den här boken, som till en stor del handlade om illegala flyktingar i Danmark, romer från Ungern, kändes aktuellt, och även lite annorlunda i en kriminalroman.

Rekommenderar verkligen boken till alla som gillar nordiska deckare.

2014-01-07

Betyg: 4,5 av 5.

Rekommenderar verkligen boken till alla som gillar nordiska deckare.

janne lindh

2013-12-12

Till stor del ett spännande och ganska tänkvärt thrillerbygge, som dock tyvärr rasar mot slutet.