De oförlösta : Grå melankoli

Sund, Erik Axl

NOMINERAD TILL ÅRETS BÄSTA SVENSKA KRIMINALROMAN 2019 AV SVENSKA DECKARAKADEMIN Kevin Jonsson möter 16-åringarna Nova och Mercy när han utreder ett fall av sexhandel på nätet, där en person kallad Dockmästaren använt sig av falska identiteter för att tvinga till sig bilder och filmer på unga flickor. Strax därefter rymmer flickorna från HVB-hemmet där de bor och i jakten på dem börjar Kevins värld rasa samman. Dockliv är den fristående andra delen i Melankoli-serien som inleddes med Glaskroppar 2014.Erik Axl Sund är ett samlingsnamn för Jerker Eriksson och Håkan Axlander Sundquist. Författarna debuterade 2010 med den bästsäljande trilogin om Victoria Bergman som översatts till över 30 språk. "Jag läste "Dockliv" på ett par dagar. Det var mycket svårt att lägga den åt sidan för att göra annat. Det är bara att konstatera att Erik Axl Sund befäster sin plats bland de...

Marianne Skoglund

2019-10-15

Bra berättardriv men spretigt och ganska platt fall, tyckte jag. Eftersom historien pendlade mellan så många personer och tidsperioder blev det ganska rörigt, och inte heller hände det särskilt mycket i boken Sista meningen gav dock historien lite nytt, välbehövligt syre!

2019-09-19

Betyg: 4,5 av 5.

Författarnamnet Erik Axl Sund är ett gemensamt namn för dom två författarna Jerker Eriksson och Håkan Axlander Sundquist. Dom har tidigare givit ut den mycket bra trilogin med böckerna Kråkflickan, Hungerelden, och Pythians anvisningar. Väldigt spännande och bra böcker som jag varmt kan rekommendera.

Dockliv – Grå melankoli är den andra boken i Melankoli-serien. Tidigare så har boken Glaskroppar – Svart melankoli kommit ut. Den kom 2014 och jag tyckte att den var väldigt bra.

Och deras nya bok, Dockliv, var precis lika bra som Glaskroppar. Den är en fristående fortsättning på den tidigare boken, som alltså kom för fem år sedan.

Boken handlar om trafficking, grooming, pedofili, sexhandel, porr, våld, sexmissbruk, självskadebeteende, och mycket annat i den kategorin. Och dessa ämnen är så klart tunga och jobbiga att läsa om, eftersom allt även händer i verkligheten. Men det är ju också viktigt att läsa om, och ta till sig. Och jag läser mer än gärna böcker som handlar om dessa ämnen, även om det känns svårt och tufft ibland när jag läser.

Dockliv är mycket välskriven, viktig, otäck, spännande, och bra. Och jag hoppas på fler liknande böcker av författarna.

Rekommenderas absolut.

Helen Lindholm

2019-09-11

Lysande, mörk & fascinerande!