De öde landen

King, Stephen

| 2007

Roland, den ende kvarvarande Revolvermannen i en förödd värld, fortsätter sitt sökande efter Det mörka tornet, men han är inte längre ensam. Han har tränat upp Eddie och Susannah, som trädde in i Mellanvärlden från sina respektive tidsluckor i New York i De tre blir dragna, i revolvermännens uråldriga lärdomar. Men deras ka-tet är ännu inte komplett. Någon mer måste dras från New York in i Mellanvärlden, någon som har varit där förut, en pojke som dött två gånger med ändå fortfarande lever. Ka-teten, de fyra som bundits samman av ödet, måste färdas långt i denna roman, och inte bara möta de giftiga öde landen och den ödelagda staden Lud som ligger bortom dem, men också ett ursinnigt tåg som kan vara deras enda möjlighet till flykt. Romansviten Det mörka tornet ger prov på Stephen Kings mest fantasifyllda historieberättande:en magisk blandning av fantasy och skräck, western och science fiction....

Nicklas Björk

2020-11-12

Värdig fortsättning på sagan om det mörka tornet. Till en början känns det lite segt, men boken tar snart snabbt fart och håller mig fastklistrad till sista sidan.

Izabela Horn

2020-07-05

Handling & Tema : 4/5
Karaktärerna: 4/5
Miljöbeskrivning: 5/5
Språk och berättarkonst: 4/5

Patrick Fransson

2013-10-23

Läs och njut. Riktigt bra serie.

Tomas G

2013-07-03

Betyget gäller för hela bokserien. En del historier är riktigt bra, King som bäst. Tyvärr så får King spel totalt (när han blir påkörd i verkliga livet?) och börjar blanda in sig själv i handlingen. Det tog mig ur inlevelsen helt och hållet. En del guldkorn men som helhet en besvikelse.
Är kluven mellan en 2:a och en 3:a.

Paul Karlsson

2011-10-06

Här tas vi vidare på resan ännu längre in i Rolands värld där allt är öde länder. De får vara med om mycket. Bla annat ett väldigt läskigt och elakt, högteknologiskt tåg blir de tvungna att åka med och överlista med hjälp av en gåtlek. Sjukt spännande från början till slut!

Mattias Martinsson

2011-08-31

Trots att jag ofta stör mig det långsamma tempot och att det ofta är lite väl omständligt skrivet så gillar jag verkligen Rolands värld. Det är någonting med hans mörka, hotfulla och trasiga universum där någonting är väldigt fel som verkligen tilltalar mig,

Elisabeth E

2011-05-24

Bäst hittills i serien. Riktigt spännande!

Lars Andersson

2011-05-20

Den här boken är en riktigt spännande fantasiroman.

2010-12-09

Nu tycker jag att det äntligen tog lite fart, men det är ändå inte riktigt bra. Det känns som att alla äntligen är på plats och nu kan själva berättelsen börja. Jag tycker också att det gått inflation i överdrifter, allt är jätte-jätte-jätte-längesedan, överintelligenta tåg som pratar och går så fort så det är inte klokt... Det som egentligen stör mig mest, liksom för de två tidigare böckerna, är att ingen verkar ha korrekturläst översättningen. Där är så mycket stavfel och grammatiska fel att jag faktiskt blir mörkrädd. Det är svårt att se seriöst på boken då. Detta kan ju i och för sig inte Stephen King lastas för, så jag försöker bortse från det.

Jenny Li

2010-08-17

Jag hade nog velat sätta 3,5 här, men okej - den får nöja sig med en trea. Den här känns lite "hackad" - det är inte EN handling utan flera separata delar, och det i sin tur blir konstigt i en "mittemellanbok" som denna. Jag gillar dock första delen av boken, där vår värld och "revolvermannens" blandas och smälts samman. Det gör han, berättartekniskt, jäkligt bra.

Freddy K

2009-09-17

Äntligen känns serien riktigt klockren med fantastiska karaktärer. Det går dock långsamt framåt och är stundtals irriterande segt, men känns som ett mycket välgenomtänkt och noggrannt hantverk.