De öde fälten

Griffiths, Elly

| 2015

Maktbegär och begravda hemligheter Spännande och underfundig deckare ? Elly Griffiths är tillbaka med De öde fälten där rättsarkeolog Ruth Galloway dras in i en vindlande maktkamp och hotas till livet när hon kommer sanningen för nära. Det är värmebölja i Norfolk när en grävskopa på en byggarbetsplats stöter på något hårt i marken: ett flygplansvrak från andra världskriget ? med piloten kvar vid spakarna. Ruth Galloway inser dock snart att kvarlevorna rimligen inte kan vara så gamla. DNA-tester visar att mannen är Fred Blackstock som rapporterats saknad till havs. Polisen, med Harry Nelson i spetsen, kopplas in och utredningen fortsätter. Strax intill byggarbetsplatsen driver nu den anrika familjen Blackstock en grisfarm. En mystisk man ses smyga omkring på området varefter en rad obehagliga incidenter sker. Och när kvarlevorna av ytterligare en kropp hittas ställs saker och ting...

2021-03-24

Lättlyssnad mysdeckare på engelska landsbygden. Sjunde boken i serien om Ruth Galloway och det blir lite för mycket av samma sak. Känns som om Griffith skrivit om samma bok sju gånger. Det är ungefär samma handling i samtliga böcker hittills. Betyg 2,5

A H

2020-05-08

Inte den bästa ... men jag älskar denna serie ändå.

Ann Simonsson

2018-05-16

Lyssnar mest för uppläsarens trevliga sätt att läsa. Mysdeckare i trevlig miljö

Lotta Lettenström

2018-04-09

Äntligen har hon lyckats att få till en spännande deckare. Böckerna har blivit bättre och bättre med åren.

2016-08-10

Det är alltid lite av en högtidsstund att sätta sig med en Ruth Galloway-bok. <i>De öde fälten</i> är redan den sjunde boken i serien och man skulle kunna tro att jag, som inte alls verkar gilla det här med kärlekstrams och relationstjafs i deckare, skulle ha tröttnat för längesedan. Men icke. Det är något med de här böckerna som klickar med mig. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2016/08/de-ode-falten-av-elly-griffiths.html

Kim M. Kimselius

2015-12-26

Varje gång jag avslutar en bok av Elly Griffiths känner jag mig lite sorgsen, eftersom jag vet att jag måste vänta ett bra tag på nästa bok.

Det här är en av de bästa böcker Elly Griffiths har skrivit. Här fångar hon mig direkt och håller mig fången till sista sidan.

Berättelsen är skickligt uppbyggde, en riktig pysseldeckare där ledtrådar läggs ut och jag gör allt jag kan för att lista ut vem mördaren är. Men som i den bästa Agatha Christistil lurar hon mig totalt.

Allt börjar med att en grävskopa på en byggarbetsplats stöter på ett flygplansvrak från andra världskriget. Där sitter piloten kvar vid spakarna. När rättsarkeologen Ruth Galloway kallas in inser hon direkt att piloten inte kan ha dött i planet.

Den här boken innehåller allt, mystiska lik, personer som hittas på platser de omöjligt kan befinna sig, mystiska personer som stryker omkring i trakten, kvarlevor av en människa inne hos grisarna, stormar och översvämningar. Ja, vad mer kan man begära.

Mitt uppe i allt detta är Ruth Galloway och när hon nystar i trådarna upptäcker hon att många av dem bär till familjen Balckstocks gods som inte ligger långt ifrån det hittade flygplansvraket.

Tillsammans med kommissarie Nelson kommer hon allt närmare lösningen och hotas på så sätt till livet, när mördaren vill sopa undan alla spår efter sig.

Läs den!!!

Lika bra som de tidigare böckerna. Jag gillar verkligen Ruth, Nelson och Cathbad.

2015-09-01

Kommer på mig med att längta till lässtunderna med denna i näven! Har alltid gillat Elly Griffiths serie om Ruth Galloway, men kanske tyckt att det blivit lite mycket bebissnack. Här är det mer balanserat och i övrigt härliga karaktärer och en annorlunda bra intrig. Ser gärna en fortsättning!

Gunilla Jönsson

2015-08-24

Jag har gillat alla böckerna om Ruth och detta var inget undantag.

2015-08-17

Ruth och Nelson! Ett av mina favoritpar. Längtat efter boken och blev inte besviken. Vare sig på mordgåtan eller det privata. Mycket bra.

Jag har läst/lyssnat på alla Ellys böcker och gillat dem allihopa, alla böcker har inte varit fempoängare men har varit väldigt läsvärda. Böckerna är charmiga och miljön lite småmystisk med de karga saltängarna och de speciella personerna. I denna bok tycker jag Elly får till historien på ett ypperligt sätt, det blir verkligen riktigt spännande. På den privata fronten får Ruth en hel del att tänka på, fast jag tycker nog hennes beslut inte är det rätta. Slutet är så spännande att man sitter med hjärtat i halsgropen.
Den bästa av Elly Griffiths absolut en fempoängare.