De odödliga

Benjamin, Chloe

Det är sommar 1969 i New York. I ett nedgånget hyreshus har ett medium flyttat in. Hon säger sig kunna förutspå människors dödsdagar. Uttråkade på gränsen till desperation nappar de fyra syskonen Gold direkt. Simon, Klara, Daniel och Varya är för unga för att förstå vidden av vetskapen, när de smyger sig ut för att ta reda på sina öden. Under åren som kommer måste syskonen välja hur de ska leva med de profetior de gavs den dagen. Kommer de att acceptera, ignorera, fuska eller trotsa dem? Simon, yngst i syskonskaran, flyr till San Fransisco i jakten på kärlek och frihet; Klara blir illusionist i Las Vegas, besatt av att testa gränsen mellan fantasi och verklighet; Daniel försöker kontrollera sitt öde genom att bli militärläkare i armén; och Varya, den äldsta i syskonskaran, vänder sig till vetenskapen för att finna svaren hon söker. De odödliga är en stark och gripande roman som ställer...

jessicasshelfies

2020-01-16

De fyra syskonen Gold I 10-13-årsåldern besöker en spådam som berättar för var och en exakt vilken dag de kommer att dö. Alla hanterar det på sitt eget sätt, men alla med obehag. Boken är sedan uppdelad i fyra delar, en för varje syskons livsöde.

Det är en fin beskrivning av komplicerad syskonkärlek och vad ödet egentligen är. Gjorde vetskapen om exakt när de skulle dö att de levde på ett särskilt sätt?

Varje del är spännande, bra skriven och översatt. Jag gillar också att delarna vävs in i varandra så att man delvis fyller i luckor och förstår mer och mer om varje syskons liv för varje del.

Maria Kallio

2019-09-02

Jag tyckte massor om den här boken. Mångbottnad och välskriven om självuppfyllande profetior, eller ödet? Ett öppet och mycket hoppfullt slut!

Anki Olsson Flodin

2019-08-13

Välskriven men inte så gripande, helt enkelt inte intressant.

Per Harbeck

2019-07-17

Jag älskar familjesagor om de är välskrivna och "De odödliga" är fantastisk välskriven och grep tag i mig från första sidan. Premissen är genialisk med den stora frågan om man vet när man ska dö hur kommer man leva sitt liv och vilka val gör man. Fantastisk bok helt enkelt.

Fantastisk, gripande & fängslande!

villa-freja.se

2019-05-19

En driven berättelse som väcker tankar och känslor. Hur kommer vi att leva våra liv om vi vet exakt när de tar slut?

En Sk** 📚 Tyvärr det säämsta ja läst detta år.
Jag hoppas nån annan kan ge ett bättre betyg.🤐🤔🙄