De odöda

Egerkrans, Johan

Över hela världen förekommer berättelser om döda som reser sig ur sina gravar och sprider skräck bland de levande. I det här praktverket möter vi dem i all sin hårresande prakt. Listan över gastar och andra gengångare som figurerar i boken är lång - allt som allt är det ca 40 väsen, det ena mer skräckinjagande än det andra. Det är omöjligt att inte fascineras av denna brokiga skara monster som, trots sina skillnader, också har gemensamma drag världen över. Läsaren lär sig inte bara hur de odöda uppstår, utan även vilka motmedel som finns och hur man skyddar sig från deras tjusning och kraft. Det här är Egerkrans när han är som bäst: vidriga vampyrer och gruvliga gastar i en både blodisande och makalöst vacker tappning. Den mörkare inramningen till trots känner man tydligt igen den unika stil som gjort Nordiska väsen och Nordiska gudar till moderna klassiker, älskade av läsare såväl som kritiker.

En av mina favorit böcker!!! Det är en bok med fakta om väsen och odöda. Jag gillar den här boken för att det är en fakta bok och en fantasi bok på samma gång. Ni som har läst böckerna: Väsenlogi, Mer väsenlogi och nordiska väsen kommer att älska den här boken(:

Angelika G

2020-07-13

Njöt av att läsa genom boken. Bra korta beskrivningar och otroliga illustrationer ger den här boken något extra. Fantastisk bok att ha framme på kaffebordet

Annika Fransson

2020-04-27

Egerkrans fortsätter i samma stil som vi känner igen från Nordiska Gudar och Nordiska väsen. Och han gör det bra! Gillar man hans stil blir man inte besviken!

Gillade det jag läste 🤠👍