De kommer til å drukne i sine mødres tårer

Inspirert av IS oppsøker tre ungdommer en bokhandel i Gøteborg, der en kjent kunstner skal holde et foredrag om sine kontroversielle karikaturtegninger. Seansen avbrytes av et pistolskudd som innevarsler en dramatisk terroraksjon, med publikum som gisler og livestreaming via YouTube. Det blodige dramaet får med ett en ny retning da kvinnen som filmer det hele plutselig stopper opp og sier: - Hør på meg. Jeg tror ikke vi skal være her. Det var ikke hit vi skulle. Fra dette øyeblikk gjør fortellingen en helomvending fra brutal realisme til dyster fremtidsvisjon. Vi møter kvinnen igjen to år senere, innlagt på en rettspsykiatrisk klinikk. Hun har tatt kontakt med bokens forteller, en forfatter, som hun har lest bøker av og som hun vil dele sin historie med. Hun mener seg å være en varsler fra fremtiden, en tid med heimevern, borgerkontrakt og interneringsleirer for muslimer og jøder. En fascistisk...

2022-11-24

Väldigt bra, men tung. Förutom att jag har lite svårt att relatera till tro överlag kändes boken som en utsökt balans mellan igenkänning och smak på det osannolika. En recensent uttryckte att framtidsdystopin skulle vara elak och/eller osannolik. Där känner jag tyvärr inte att jag håller med, med dagens samhällsutveckling. Det skulle väl i såna fall handla om möjligheten till de neurologiska experiment som utförs i boken. Men ser vi till historien, och samtiden, så har människor satts i läger av mindre skäl.

Boken lyfter en del rädslor jag har. Men den bär också kärlek och hopp. En viktig bok!

2020-12-27

Kändes lite "rörig". Välskrivet men jag kom aldrig riktigt in i någon bra känsla.

Anna Hedenstedt

2020-06-24

Mycket fängslande historia med en häftig tidsreseintrig. Tankeväckande om maktlöshet, tillhörighet, terror, svenskhet, främlingsfientlighet, rädsla, ilska. Jag försöker hela tiden hitta ett ledord som alltid kan följa mig i mina tankar om varför världen ser ut som den gör och hur vi måste tänka om andra människor. Kanske: När empatin försvinner finns bara tomhet kvar. Eller: Jag är du.

Bokdjungeln

2020-02-10

Väldigt obehaglig bok då det känns som att Sverige går mot en liknande framtid som den som beskrivs. Det vill säga ett segregerat Sverige där muslimer och andra utanför "den svenska" normen låses in och blir av med deras medborgerliga rättigheter. Bokens innehåll är en roman men innehåller slag av sci-fi och den kan verka krånglig då den inte är i kronologisk ordning utan hoppar mellan personer och olika tidsepoker. Jag måste erkänna att den otydliga strukturen förvirrar mig lite och jag känner att jag inte får riktigt koll på allt förrän de sista sidorna. Min känsla är att detta är en bok som man antingen älskar eller inte gillar alls. Jag känner mig dock fortfarande lite yr av vad jag läst och tycker, därav betyget.

Alice

2019-08-23

Mycket stark och tänkvärd roman trots vissa småflummiga inslag.

Bra

Smågenial form för att behandla den växande islamofobin i samhället.
Kvinnan kommer från en alternativ verklighet där våra mardrömmar redan har tagit form. Hon transcenderar tid och rum för att få oss att vakna.
Ett par vändpunkter i romanen var särskilt kittlande.

Lisa Lorentzon

2019-02-21

Ett knappt år efter att jag läst den så lever den fortfarande kvar i tankarna. Tänkvärd och så vackert skriven.

Angelika G

2018-10-16

Inte riktigt min typ av bok men tyckte om den ändå. Den ger en mycket att tänka till om.

Matilda El Rameid

2018-10-13

Den absolut bästa boken jag någonsin läst. Så poetiskt vacker och hemsk samhällsskildring på samma gång.

Sara Frimodig

2018-09-10

Om Sverige och rasismen, skriven delvis som en framtidsdystopi. Otroligt välskriven och genomtänkt, en bok som stannar med en länge.

Nina Gustafsson

2018-07-31

En flicka deltar i ett terrorattentat, hamnar på psyket och berättar eller hallucinerar om en dyster framtid i Sverige med medborgarkontrakt och riddarhjärtan som misshandlar muslimer eller andra sverigefiender. Mycket poetiskt och vackert språk och tänkvärt på många sätt och vis.

Stefan Wern

2018-06-24

Ojojoj! En läsupplevelse utöver det vanliga. En författare att verkligen imponeras av och ett språk som rycker tag och förtrollar. Extremt nära en femma.

Susanne Edén

2018-05-08

En poetisk och otäck berättelse i flera tidsplan om en skrämmande dystopi med svenskar och Sverigefiender som Gud förbjude aldrig får inträffa.

Ulrika B

2018-02-23

Bra framtidsskildringar säger något viktigt om samtiden. Så är det här!

Henrik Johansson

2018-01-04

Oerhört stark bok som griper tag i en. Sedan har jag lite svårt för de svarta framtidsscenarierna.

Therese

2017-11-10

Annorlunda men tankeväckande. Bra flyt i historien som skiftar mellan olika personer och tidpunkter. Spännande läsning.

M B

2017-10-28

Förhatlig och rasistisk bok med tveksamt litterärt värde och ännu tveksammare moral där inte en enda "svensk" (som de kallas i boken) framstår som en riktig människa. Den porträtterar åter muslimer som offer som, hör och häpna, interneras av "svenskarna" i koncentrationsläger i förorten. Yeah, right! Ett förhatligt verk som riskerar att ytterligare späda på de sprickor som redan finns i samhället. Dessutom är den (förutom kapitel 1) ganska tråkig. Osunt nonsens som naturligtvis höjts till skyarna av de flesta kritiker! Snälla, sluta med ert självskadebeteende!

Björn Öijer

2017-05-30

Fiktivt terrordåd med kuslig aktualitet

Utgivningen av Johannes Anyurus bok om ett terrordåd i Sverige fick en kuslig tajming med attentatet på Drottninggatan i Stockholm. Det är en visionär roman med ett fascinerande berättarperspektiv präglat av tids- och identitetsförskjutningar.

Bokens fiktiva attentat utspelar sig i en bokhandel i Göteborg. Tre unga terrorister, två män och en kvinna, tar personal och kunder som gisslan. Huvudmålet är en serietecknare vars ålder, utseende och yrke för tankarna till Lars Vilks, konstnären med Muhammedkarikatyrerna.

Som en följd av detta drama spårar samhällets demokrati och empati ur och ersätts med fruktan. Hat och våld mot muslimer frodas, och hela förortskvarter förvandlas till interneringsläger.

Orkar vi läsa sådana dystopier i en årstid där sol och semester hägrar?

Svar: Ja.

Johannes Ayuru är tillsammans med Kristian Lundberg svensk samtidslitteraturs mest poetiska prosaister. Bildspråket förskönar. Ljusreflexer av polisens blåljus, vatten och snö, bäddar in dystopin i ett försonande skimmer. Gör den uthärdlig. Kanske borde författaren ha sparat på en och annan metafor.

Det andra skälet till att inte välja bort litteratur med obehagligt ämne är att Anyuru trots allt när ett hopp bortom hat och skränande medborgargarden i skildringen av en fascistisk mardrömsstat, där varje busshållplats visar en mobilfilm från terrordådet i utpekande och avskräckande syfte.

Den tjugoåriga kvinnliga terroristen, kallad Nour, vill nämligen rädda oss från framtiden genom att kortsluta dödandet i bokhandeln. Hon överlever och spärras in på rättspsyk. Hon har två identiteter i samma kropp. En belgiska som förhörts och utsatts för medicinska experiment i ett fångläger i Jordanien. Och så en muslimsk svenska och förortskid. Hon berättar minnen från en ond framtid. Är själv osäker på vem hon är.

Lider hon av vanföreställningar? Kan man ha minnen från framtiden? Är allt hon upplevt en dröm vibrerande av ångest och ondska?

Författaren bollar över till läsaren att svara. Han tar inte heller ställning till terrorismens orsaker. Genom berättelsen flimrar såväl militant islamism som droghandel och kriminalitet. Utanförskap i vid bemärkelse.

Den poetiska titeln ”De kommer att drunkna i sina mödrars tårar” vittnar om sorgen dessa gärningsmän lämnar efter sig. Och ansvaret de aldrig kan svära sig fria från - vilka verbala ideologiska eller religiösa krumbukter de än må vifta med.

2017-03-21

En framtidsdystopi om främlingsfientlighet. Ett skräckscenario som beskrivs väldigt gripande. Hans språk är vackert med en sorgsen underton och berättelsen kan få oss att tänka ett varv till.