De kommer att drunkna i sina mdrars trar

Anyuru, Johannes

En vinterkvll kliver tre individer som svr trohet till den snderfallande terrorstaten Daesh in i en bokhandel. En kontroversiell konstnrs framtrdande avbryts av ett pistolskott, panik utbryter och samtliga i lokalen tas som gisslan. Men en av de tre angriparna, en ung kvinna som har som uppgift att filma vldet, br p en hemlighet som kan ndra allt. Under attacken vnder hon sig till en av de andra och viskar: Allt r fel. Vi borde inte vara hr. Vi borde sticka. Tv r senare besker en frfattare kvinnan p en rttspsykiatrisk klinik. Hon har lst hans bcker och ger honom en bunt papper, dr hon har skrivit ner en sllsam berttelse. Hon menar att hon kommer frn framtiden. Johannes Anyurus nya roman De kommer att drunkna i sina mdrars trar handlar om hopp och hopplshet i dagens Europa, om vnskap och svek, och om terrorns och fascismens teater.

Bjrn ijer

2017-05-30

Fiktivt terrordd med kuslig aktualitet

Utgivningen av Johannes Anyurus bok om ett terrordd i Sverige fick en kuslig tajming med attentatet p Drottninggatan i Stockholm. Det r en visionr roman med ett fascinerande berttarperspektiv prglat av tids- och identitetsfrskjutningar.

Bokens fiktiva attentat utspelar sig i en bokhandel i Gteborg. Tre unga terrorister, tv mn och en kvinna, tar personal och kunder som gisslan. Huvudmlet r en serietecknare vars lder, utseende och yrke fr tankarna till Lars Vilks, konstnren med Muhammedkarikatyrerna.

Som en fljd av detta drama sprar samhllets demokrati och empati ur och erstts med fruktan. Hat och vld mot muslimer frodas, och hela frortskvarter frvandlas till interneringslger.

Orkar vi lsa sdana dystopier i en rstid dr sol och semester hgrar?

Svar: Ja.

Johannes Ayuru r tillsammans med Kristian Lundberg svensk samtidslitteraturs mest poetiska prosaister. Bildsprket frsknar. Ljusreflexer av polisens blljus, vatten och sn, bddar in dystopin i ett frsonande skimmer. Gr den uthrdlig. Kanske borde frfattaren ha sparat p en och annan metafor.

Det andra sklet till att inte vlja bort litteratur med obehagligt mne r att Anyuru trots allt nr ett hopp bortom hat och skrnande medborgargarden i skildringen av en fascistisk mardrmsstat, dr varje busshllplats visar en mobilfilm frn terrorddet i utpekande och avskrckande syfte.

Den tjugoriga kvinnliga terroristen, kallad Nour, vill nmligen rdda oss frn framtiden genom att kortsluta ddandet i bokhandeln. Hon verlever och sprras in p rttspsyk. Hon har tv identiteter i samma kropp. En belgiska som frhrts och utsatts fr medicinska experiment i ett fnglger i Jordanien. Och s en muslimsk svenska och frortskid. Hon berttar minnen frn en ond framtid. r sjlv osker p vem hon r.

Lider hon av vanfrestllningar? Kan man ha minnen frn framtiden? r allt hon upplevt en drm vibrerande av ngest och ondska?

Frfattaren bollar ver till lsaren att svara. Han tar inte heller stllning till terrorismens orsaker. Genom berttelsen flimrar svl militant islamism som droghandel och kriminalitet. Utanfrskap i vid bemrkelse.

Den poetiska titeln De kommer att drunkna i sina mdrars trar vittnar om sorgen dessa grningsmn lmnar efter sig. Och ansvaret de aldrig kan svra sig fria frn - vilka verbala ideologiska eller religisa krumbukter de n m vifta med.

2017-03-21

En framtidsdystopi om frmlingsfientlighet. Ett skrckscenario som beskrivs vldigt gripande. Hans sprk r vackert med en sorgsen underton och berttelsen kan f oss att tnka ett varv till.