De kapabla

Ekman, Klas

UTSEDD TILL ÅRETS DECKARDEBUT 2021 I CRIMETIME AWARD2:A PLATS I ÅRETS BOK 2021 Crimetime-juryns motivering:För en mångbottnad, originell och mycket välkomponerad story med både svärta och humor. Ett ödesdigert misstag följs av en rad dåliga beslut, och vi sitter som fastnaglade när de till synes helt vardagliga huvudkaraktärerna steg för steg gräver sin egen grav. Det är absurt, underhållande och fruktansvärt skrämmande. Precis som i en skrattspegel där vi får syn på oss själva och vår samtid i den förvrängda bilden sätter vi skrattet i halsen. Priset går till en komplett debut i genren diskbänksrealism noir. Sjövild och galen, ett sanslöst relationsdrama som höll mig vaken till midnatt ... Som läsare får man fjärilar i magen av den infernaliska spänningen.  Ingalill Mosander, AftonbladetLysande debut! Sofie Sarenbrant...

Hjortronhyllan

2023-06-21

Åh herregud.. var ska vi börja? "De kapabla" är en feel bad-roman som handlar om ett brott där fel beslut leder till fler felaktiga beslut och avslöjar till sist vilka mörka sidor människor är kapabla till. Klas Ekman lyckas verkligen träffa mitt i prick med sina karaktärer. Jag har lite svårt att sätta Johan på rätt plats, men Roger, Anna och framför allt Rickard är helt perfekta i det här dramat. Inget onödigt målas upp, det känns verklighetstroget.

Jag gillar hur Ekman parallellt målar upp och beskriver de emotionella intrycken, som oftast förstoras och blir to.m ibland svåra att relatera till, medan det fysiska våldet sällan beskrivs med smärta utan mer som en döv upplevelse. (Jag har försökt få kontakt med Ekman för en kommentar, men har ännu inte fått något svar.)

Handlingen rör sig i ett lagom tempo. Jag fann det svårt att komma in i takten men när händelserna börjar avlösa varandra på ett smidigt sätt blev det fängslande. Vilket gör det svårt att sluta läsa och lägga bort boken. Det intressanta är att allt börjar med att en ensam kvinna blir offer för omständigheterna, men oavsett hur många som elimineras, sprider sig konsekvenserna som ringar på vattnet och det finns alltid någon kvar som kräver upprättelse.

ElinsBokhylla

2022-01-06

Bokens handling består av att man till en början får följa med en man och en kvinna som har en affär ihop, som under en av sina hemliga resor är med om någonting som sätter deras liv och familjer i fara. Gör de det rätta eller hanterar de situationen helt fel och deras förflutna kommer att komma ikapp dem?
Senare in i boken får man även följa en man som visar sig vara väldigt viktig men även ett stort hot för mannen och kvinnan.

Att boken inte har så många olika karaktärer är något som jag uppskattar, det blir mer spänning i boken när författaren har valt att bara ha med några få karaktärer. Det blir som att man verkligen lever i deras lilla egna bubbla och får följa med i varje steg som de tar och det ökar spänningen och mitt intresse överlag för boken.

Hela bokens handling består av lögner och ännu mer lögner, till slut blir det svårt för karaktärerna att hålla reda på vad som verkligen är sant och inte. Svartsjukedrama och hemligheter är ju väldigt vanliga handlingar men jag måste nog ändå säga att jag tycker att Klas Ekman lyckades skriva en bok som stod ut bland mängden ändå. Dels för att jag tyckte att boken hade några lite annorlunda vinklar och att bokens slut tog en väldigt stor vändning.
Boken är en blandning av thriller, spänning, drama och med en skvätt av psykologiskthriller, allt som jag tycker att en bra bok ska ha och så lite till i detta fall.

Utan att spoila alltför mycket så blev jag väldigt förvånad över bokens slut, även om det kändes lite otroligt så var det ändå ett slut som verkligen förvånade mig och gjorde att jag tappade hakan lite grann. Såna slut gillar jag verkligen och det höjde bara bokens betyg ännu ett snäpp.

Det var även en sak som jag tyckte om med denna bok, det att den inte var så förutsägbar. Många böcker är väldigt förutsägbara och jag förstår snabbt vad som kommer att ske, vem mördaren är och så vidare men i denna bok var det som om att allt var möjligt och det gillade jag verkligen.
Det är väldigt skickligt av en författare att hålla sina läsare på spänn under en hel bok på 300+ sidor för att sedan vända om totalt i sista kapitlet, det gillar jag verkligen!

För mig var det otroligt svårt att lägga ifrån mig denna bok, när jag väl hade börjat ville jag bara läsa ut den och tack vare spänningen, intrigerna och de annorlunda och desperata karaktärerna så läste jag ut den på bara några dagar.

Klas Ekman är en skicklig författare som kan få till detaljerade och välskrivna kapitel, kapitel som är fyllda med spänning och överraskningar. Även om jag tyckte att en del delar i boken kändes lite overkliga och skulle nog inte kunnat ske i verkligheten så tycker jag ändå att boken var jäkligt spännande och bra.
Jag ser fram emot att läsa fler böcker från honom, hoppas och tror att de kommer att vara minst lika spännande som hans debutbok!

De Kapabla av Klas Ekman är en annorlunda, skruvad och spännande bok som han en handling byggd på lögner, svartsjuka och hämnd. Spänningen finns med direkt från början och håller i sig fram till slutet där man bjuds på en riktig överraskning. Jag kan definitivt rekommendera er som gillar spänning och lite blod att läsa denna debutbok!

Henrik Johansson

2021-08-08

När allt går fullständigt åt helvete rent it sagt. Spännande men kanske inte så realistiskt. Känslan skapas ändå där

2021-08-02

Det här är den nionde boken bland de nominerade till årets bok som jag har läst. Och känslan när jag lägger ihop boken är att jag inte riktigt vet vad jag tycker.

Boken är välskriven och spännande helt klart. Den är svår att lägga ifrån sig och jag tycker att storyn är intressant. Det jag gillar är att boken handlar om vanliga människor som i en hemsk situation tar fel beslut. Och att det sedan blir följdkonsekvenser av det som de inte kan hantera. Så långt gillar jag boken.

Men sen någonstans efter mitten så skruvar det till sig lite för mycket. Det blir lite för mycket av allt och det drar ner läsningen en aning för mig.

Men sammantaget är det en spännande bok, en bladvändare. Jag vill trots allt veta hur det går.

Karolina Jonsson

2021-07-08

Wow, vilken sträckläsningsbok! Det var spännande från första till sista sidan. Jag tycker att det var härligt med så många olika relationer, och det var också som många andra säger - otroligt mycket igenkänning. Det kändes också lite skevt att jag hade sympati för Anna och Johan genom hela boken, oavsett deras handlingar. Och de var ju inte alltid så sympatiska om man säger så, haha.
Men så är det ju, att bakom varje handling finns det en sårbar och vanlig människa med sina egna problem, tankar och känslor som är orsaken till hur en agerar. Det kan ingen ta ifrån dig.
En väldigt annorlunda bok! På ett endast positivt vis. Aldrig har jag läst något liknande, och jag gillade det faktum att det absolut inte var förutsägbart. Fullpott! Och ja, jag kan väldigt väl förstå nomineringen till Årets bok. Det blir även en röst från mig.

Cajsa Holm

2021-04-26

Skruvad och osannolik historia som känns en aning förutsägbar. Trots detta fastnade jag redan på första sidan och läste till och med slutet vilket inte händer så ofta.

Katarina Nord

2021-03-28

Lögner som föder lögner som föder lögner. Hu så hemskt och spännande. Bra skriven med driv i handlingen. Trea med spets. Jag är illa till mods efter jag läst ut den.

Monica Bäckelin

2021-02-25

Vilken bra bok. Läs den, betyg 4,5

Anna Hallqvist

2020-11-17

Vilken skönlitterär debut! Wow!
En thriller som inte påminner om någon annan jag har läst.

De kapabla är en intressant blandning mellan relationsdrama och spänningsroman med inslag av svart humor, vilket skapar en tvättäkta nagelbitare. Det här kommer inte att sluta väl, det förstår man, deras dåliga beslut är som en lavin som startar nya laviner där den drar fram. Skoningslöst. Konflikterna avlösa varandra fram till slutet, vilket resulterar i ett oerhört driv. Jag överraskas hela tiden. Med ögon stora som pingisbollar plöjer jag sidorna.

De kapabla hemsökte mig under de korta stunder jag lyckades slita sig från den rent fysiskt. Ska sanningen fram så fortsatte den kidnappa min hjärna även efter bokens avslut. Jag tänker inte avslöja mer än så, är rätt säker på att du kommer att förstå vad jag menar när du läst boken.

En smått galen historia som sticker ut från mängden. Om du gillar välskrivna, annorlunda, händelserika och lite lätt skruvade historier så är De kapabla en bok för dig!

2020-10-29

Betyg: 5 av 5.